سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه صندوق رای برای هموطنان ایرانی در کانادا نخواهیم داشت، به گفت‌وگوهای اخیر در تهران با مقامات کانادایی اشاره کرد و گفت که تاریخ دور بعدی مذاکرات چند هفته آینده مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۶۰۲۸۹
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک روز بزرگداشت فردوسی به بازماندگان قربانیان زلزله خراسان شمالی تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که شاهد چنین وقایعی در آینده نباشیم.

*صندوق رای در کانادا نخواهیم داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای هموطنان مقیم کانادا، خاطرنشان کرد:‌ رای‌گیری در کانادا از دو دهه پیش عمدتا در اماکن مشخص دیپلماتیک،‌ دفاتر بازرگانی و فرهنگی کشورها در شهرهای مختلف انجام می‌شود. ما در حال حاضر دارای روابط سیاسی با کانادا نیستیم و این رابطه در دولت قبلی قطع شد و در سال 92 نیز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار نشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به درخواست بسیار شهروندان ایرانی در کانادا که از طرق مختلف و در تماس با نهادهای مختلف کشور بر برگزاری این دوره از انتخابات اصرار داشتند و اینکه تلاش بیشتری صورت گیرد تا در انتخابات شرکت کنند، ما از کانال‌های دیپلماتیک تلاش وسیعی را مجددا با دولت کانادا آغاز کردیم و در این زمینه یادداشتی رسمی به دفتر نمایندگی کانادا در سازمان ملل دادیم و وزیر خارجه نیز هفته گذشته در تماسی تلفنی با همتای کانادایی خود گفت‌وگو کرد، اما با توجه ضیق وقت و قوانین داخلی کانادا این مسئله میسر نمی‌شود و آنها در سخنانی که داشتند حسن نیت خود را اعلام کرده و گفتند که علاقمند هستند کمک کنند، اما ضیق وقت و موانع موجود تا حدی مسئله را منتفی کرد.

قاسمی ادامه داد:‌ متاسفانه در روز جمعه در کانادا صندوق رای نداریم و با توجه به نقاط مرزی و شهرهای هم‌مرز کانادا با آمریکا، شهروندان ایرانی در کانادا می‌توانند از ظرفیت‌های ایجاد شده در آمریکا استفاده کنند. 
*ادامه مذاکرات با کانادایی‌ها

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره سفر هیأتی از کانادا به تهران در هفته گذشته و نتیجه مذاکرات انجام شده، عنوان کرد: هیأت کانادایی برای اولین بار بعد از قطع روابط به ایران آمد و گفت‌وگوها در ادامه مباحث قبلی ما بود. ما از سال گذشته در برخی پایتخت‌ها مذاکراتی را با دولت کانادا داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این مذاکرات کارشناسی در خصوص بازنگری و اینکه چگونه می‌توانیم بر برخی از مشکلات باقیمانده غلبه کنیم و با توجه به وعده‌های دولت جدید و فعلی کانادا در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر اینکه بعداز روی کار آمدن، رابطه با ایران را برقرار می‌کنند و علاقه‌ای که آنها داشتند و ما نیز پذیرا بودیم که این اتفاق مثبت رخ دهد با توجه به تعداد زیادی از ایرانیان در آنجا زندگی می‌کنند و لزوم ارائه خدمات کنسولی، بر همین اساس این مذاکرات ادامه یافت و هفته گذشته (چهارشنبه)‌ مذاکرات مفصلی در این زمینه انجام و قرار شد این مذاکرات ادامه یابد که احتمالا تاریخ آن را ظرف چند هفته آینده مشخص خواهیم کرد.

قاسمی اضافه کرد: مذاکرات‌مان را برای تلاش به منظور حصول به یک توافق مرضی‌الطرفین ادامه می‌دهیم. 

*آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان گفت: پاسخ ما به بداخلاقی‌ها و برخی سخنان ناروای دولتمردان سعودی این است که خواهان تنش نیستیم و آماده گفت‌وگو با این کشور هستیم و امیدواریم آنها متوجه اشتباه خودشان بشوند و تمایلی برای جبران خطاهای گذشته و تفاهم و گفت‌وگو داشته باشند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو و تفاهم به معنای تایید رفتار دولت‌ها و کشورها یا همه رفتارهای آنها نیست، اظهار داشت: عربستان چه در منطقه و چه در قبال یمن و ایران دچار اشتباهات راهبردی است که امیدوارم آمادگی پیدا کند که در یک فضای منصفانه با ایران گفت‌وگو کند.

*دیوار در نقطه مرزی احداث نمی‌شود

قاسمی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره احداث دیوار مرزی بین ایران و ترکیه با بیان اینکه مقامات ترک ما را در جریان ایده‌هایشان قرار داده‌اند، گفت: این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه است و با نقطه صفر مرزی فاصله دارد. 

قاسمی افزود: از هر اقدامی که بتواند کمک کند که مرزهای دو کشور به سمت ثبات و امنیت برود استقبال می‌کنیم و امیدواریم در یک چارچوب هماهنگ در این زمینه بیشتر صحبت کنیم.

وی ثبات و امنیت مرز را برای جمهوری اسلامی و ترکیه مهم خواند و افزود: احداث این دیوار کاری دوجانبه است و دو کشور بایستی در این زمینه تلاش‌های لازم را صورت دهند تا ما هم مرزی امن و مطمئن داشته باشیم. 

* امیدواری به مرزهای امن و مطمئن و باثبات با پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره احداث چنین دیواری بین ایران و پاکستان با بیان اینکه امیدواریم از مرزهای امن، مطمئن و باثباتی برخوردار باشیم، خاطرنشان کرد: بعد از حادثه تلخ میرجاوه سعی نکردیم که تأمل کنیم و زمان را از دست بدهیم و منتظر برخی وعده و عیدها بمانیم، بلکه خیلی سریع تصمیم گرفتیم و وزیر خارجه در اولین فرصت و در سطح یک هیأت عالیرتبه به پاکستان سفر کرد که سفری بسیار خوب بود و دستاوردهای خوبی به همراه داشت. 

قاسمی ادامه داد:‌ در این سفر بخش‌های مختلف نظامی، امنیتی و انتظامی با شرکا و همتایان خود گفت‌وگو کرده و قرار شد که این ارتباطات ادامه یابد و امیدواریم در آینده از چنین حوادث ناگواری پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در کاری که با پاکستان شروع کردیم شاهد وضعیت مطلوب‌تری در مرزهایمان با این کشور باشیم.

* به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهیم از داخل خاک ایران علیه ترکیه اقدامی را انجام دهد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه بار دیگر با اشاره به احداث دیوار مرزی بین ایران و ترکیه عنوان کرد: این دیوار کمی دورتر از نقطه صفر مرزی احداث خواهد شد. ترک‌ها مشکلات خاص خودشان را دارند و فکر می‌کنند برخی گروه‌ها می‌توانند از این نقاط تردد کنند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با تاکید بر اینکه ما به هیچ گروهی اجازه نخواهیم داد که از داخل خاک ایران علیه کشور دوست و همسایه ترکیه اقدامی را انجام دهد و با تمام توان و قدرت از مرزهایمان دفاع می‌کنیم.

قاسمی با یادآوری این نکته که البته این کار دوسویه است، افزود: اطمینان می‌دهیم که از مرزهایمان با ترکیه با تمام توان دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مرزهای ما بخواهد به نقطه‌ای علیه منافع ترکیه تبدیل شود.

وی گفت:‌امیدواریم ترکیه نیز با همین نگاه سیاستگذاری و اقدام کند و شاهد مرزهای امنی باشیم.

* زندانیان ایرانی در گرجستان

خبرنگاری با اشاره به آزادی 3 زندانی ایرانی در گرجستان در طی سفر ظریف به تفلیس،درباره ادامه این روند سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: یکی از پرونده‌های جدی وزارت خارجه و آقای ظریف در 4 سال گذشته ایرانیان خارج از کشور و زندانیان ایرانی بوده است که همواره در دستورکار و مذاکرات ایران و سایر کشورها وجود داشته و در مورد آنها صحبت شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در سفر اخیر وزیر خارجه به گرجستان نیز درباره تعدادی از زندانیان ایرانی در گرجستان صحبت و پیگیری انجام شد و تلاش به نتیجه رسید و 3 نفر آزاد شدند.

قاسمی با بیان اینکه این تلاش‌ها به صورت دائم و در سطوح مختلف وزارت خارجه و همچنین در سطح وزیر خارجه و در قبال سایر کشورها با جدیت تمام دنبال می‌شود و ادامه می‌یابد، اظهار داشت: تلاش‌ها در خصوص زندانیان ایرانی در ترکمنستان نیز صورت گرفته و خوشبختانه توانستیم در سفر آقای ظریف به تفلیس و تماس‌های متعددی که از کانال‌های لازم داشتیم به توافق برسیم که تفاهم انتقال محکومان اجرا شود.

*هیأت ایرانی در ترکمنستان

وی ادامه داد: در همین زمینه در حال حاضر یک هیأت ایرانی در ترکمنستان به سر می‌برد و در حال اجرایی کردن این موضوع است و قرار شد این زندانیان در چند گروه و با اولویت مشخص به کشور بازگردند. در گروه اول زنان و بیماران،‌در گروه دوم سالخوردگان و در گروه سوم زندانیانی هستند که محکومیت کمتری برای آنها صادر شده و فکر می‌کنم این قضیه طی روزهای آینده به مرحله اجرا برسد.

به گزارش فارس،‌خبرنگاری درباره جزئیات مذاکرات لاوروف و ترامپ در آمریکا سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌من در این زمینه اطلاعی ندارم.

*روابط تهران و پاریس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارزیابی از روابط تهران و پاریس در دوران ریاست جمهوری ماکرون نیز عنوان کرد: روابط ایران و فرانسه کهن و خوب است و خوب بوده و همکاری‌های خوبی به خصوص بعد از برجام بین دو کشور طراحی شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه ماکرون پیش از این وزیر اقتصاد فرانسه بوده، اظهار داشت: ما در خصوص پروژه‌های بزرگ به تفاهمات لازم با این کشور رسیدیم و فکر می‌کنیم در دوران جدید روابط ما به خوبی ادامه خواهد یافت.

وی افزود:‌از وضعیت جدید در پاریس استقبال می‌کنیم و استقرار رئیس‌جمهور فرانسه را به این سمت مجددا تبریک می‌گویم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اتفاقاتی که در فرانسه رخ داد می‌تواند در جهان و اتحادیه اروپا تاثیرات زیادی داشته باشد. با توجه به نوع صف‌بندی‌ها و ملاحظاتی که در برخی کشورها درباره احزاب نوظهور شکل گرفته بود و طبقات جدید که با نه گفتن به احزاب کلاسیک دنبال فرصت‌های جدید بودند. البته چالش‌های جدی در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و فرانسه هم می‌تواند با چالش‌های جدی مواجه باشد.

قاسمی اضافه کرد:‌این بستگی به عملکرد دولت جدید دارد که در برخورد با این چالش‌ها تصمیم بهتری را برای آینده داشته باشد و در مسیر درستی حرکت کند.

وی گفت: روابط دوجانبه ما با فرانسه می‌تواند با سرعت و دقت لازم پیش برود و مشکلی نخواهیم داشت و مسیر گذشته ما با فرانسه می‌تواند حتی در شکل بهتری ادامه یابد. 

* مواضع روشن ایران در قبال فلسطین

خبرنگاری به وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و اعتصاب غذای آنها اشاره کرد که قاسمی با بیان اینکه مواضع جمهور اسلامی درباره رژیم اشغالگر قدس و نقض حقوق بشر و تجاوزات، سرکوب و جنایات سنگین این رژیم روشن است، گفت:‌ این اقدامات نشانگر خوی ددمنشانه این رژیم نسبت به فلسطینی‌ها است. این اقدامات نشان می‌دهد که تا زمانی ظلم، بیداد و جنایت وجود دارد مقاومت، ایستادگی و مبارزه نیز در اشکال مختلف وجود دارد و این امری بدیهی است و تاریخ این موضوع را به ما آموخته و می‌دانیم تا ظلم است مبارزه و جهاد وجود دارد.

وی افزود: این اتفاقات در سرزمین‌های اشغالی و سرزمین فلسطین وجود داشته و خواهد داشت و تا اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی وجود دارد این اتفاقات نیز وجود خواهد داشت. 

*توصیه به هموطنان ایرانی عازم ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه درباره کشته شدن تعدادی از گردشگرانی ایرانی در ترکیه با بیان اینکه این خبر را تائید نمی‌کنم، بار دیگر با اشاره به شرایط خاص ترکیه از هموطنان ایرانی که قصد عزیمت به این کشور را دارند،‌ خواست که مراقبت‌های لازم را صورت داده و از سفر غیرضروری بپرهیزند.

* سفر ظریف به اصفهان تبلیغاتی و انتخاباتی نبود

خبرنگاری درباره سفر ظریف به اصفهان که گفته شده سفری تبلیغاتی و انتخاباتی بوده با بیان اینکه وزارت خارجه فراجناحی است و طبق اساسنامه اعضای این وزارتخانه نمی‌توانند در هیچ حزبی حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما در سطوح بالا، میانی و کارشناسی در وزارت خارجه اشخاصی را که حزب و گروه مشخصی را داشته باشند،‌ نداریم و این خلاف اساسنامه وزارت خارجه است.

قاسمی ادامه داد: اگر کسی بخواهد با علاقه خود به عضویت گروهی درآید کار خود را در وزارت خارجه ترک می‌کند یا از پیوستن به آن گروه منصرف می‌شود و در گذشته نیز مواردی در این زمینه وجود داشت که افراد تصمیم می‌گرفتند که در حزب و گروه بمانند یا در وزارت خارجه و به همین خاطر از عضویت در گروه و حزب استعفا می‌دادند.

وی تصریح کرد: سفر ظریف به اصفهان به شهر خودشان و سفری شخصی بوده و ایشان برای اینکه هیچ شائبه‌ای وجود نداشته باشد دیروز صبح از هیأت دولت مرخصی گرفت و هزینه سفرش را خودش پرداخت کرد.

قاسمی همچنین گفت: آقای ظریف در سفرهایی که می‌رود هزینه محافظان به عهده دستگاه ذیربط است، ولی دیروز هزینه محافظان را خودشان تقبل کرد که ابهامی وجود نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این سفر به احترام رئیس‌جمهور و حضور آقای روحانی در اصفهان انجام و وزیر خارجه ایشان را همراهی کرد و آقای ظریف هیچگونه سخنرانی نداشت و از نظر ما هیچ کار حزبی، سیاسی و انتخاباتی تلقی نمی‌شود و هیچ خلاف قانونی صورت نگرفته است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد:‌ اگر به این بحث دامن زده می‌شود یک نوع بداخلاقی است. در مورد یکی از معاونان وزارت خارجه اخیراً همین بحث مطرح شد که ما بررسی کردیم و آن هم خلاف اساسنامه وزارت خارجه نبود. من دیشب جزئیات سفر آقای ظریف و هزینه این سفر را بررسی و با دو حقوقدان در این زمینه گفت‌وگو کردم و بعد از اطمینان از همه چیز و تمهیداتی که آقای ظریف به عمل آورده بود، اقدام به موضع‌گیری در این خصوص کردم.

قاسمی تاکید کرد: این سفر انتخاباتی نبوده و ربطی به گروه‌ها و احزاب هم نمی‌تواند داشته باشد. 

*منافع ملی را قربانی برخی بحث‌های داخلی نمی‌کنیم

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره سفر ظریف به اصفهان سؤال کرد و اینکه توضیحات شما در این زمینه قانع کننده نیست که قاسمی در این باره عنوان کرد: سفر در چارچوب مسائل انتخاباتی نبود و همکاران در وزارت خارجه به اساسنامه پایبند هستند و بندهای آن را رعایت می‌‌کنند. این سفر به عنوان وزیر خارجه و فردی که به شهر خودشان رفتند و در کنار رئیس جمهور بودند و هیچ تبلیغاتی نداشتند پاسخ روشنی به سؤال شماست.

وی افزود: اگر بخواهید قانع نشوید و سؤالات را تکرار کنید می‌توانم تا بعدازظهر با شما بحث کنم و اگر حوصله‌تان سر نرود در زمان دیگری با شما صحبت کنم و نهایتا شما سخنان من را خواهید پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در یکی از میتینگ‌های انتخاباتی و ایراد سخنرانی نیز عنوان کرد: آقای تخت‌روانچی هم به همین شکل است. ایشان عضو هیچ حزب و گروهی نیست و کار حزبی و سیاسی انجام نمی‌دهد. اگر بر این قرار و استدلال حرکت کنیم که دوستان عنوان می‌کنند باید از چند ماه پیش درب‌های وزارت خارجه را تعطیل می‌کردیم و جلسات بسته را تعطیل و سخنگویی نمی‌داشتیم و سفرها توسط معاونان و وزیر خارجه انجام نمی‌شد چون هر کدام به تعبیری می‌تواند تبلیغاتی و انتخاباتی تلقی شود.

قاسمی افزود: ولی وزارت خارجه باید تا زمانی که دولت هست کار خود را ادامه دهد. به دلیل حساسیت زمان و وضعیت بین‌المللی باید وظایف خود را تا روزی که بر سر کار است، ادامه دهد و ما تعطیل بردار نیستیم وگرنه شما می‌توانید به مواضع سخنگویی من ایراد بگیرید که بنده دارم تبلیغ می‌کنم. همین که یک عکس گرفته شود می‌تواند تبلیغ تلقی شود و اگر در سایر نقاط جهان بررسی کنید به این نوع رفتار، رفتار انتخاباتی گفته نمی‌شود وگرنه نباید سخنرانی کنیم و دیداری انجام شود و وزارت خارجه تعطیل شود و منافع ملی را قربانی برخی بحث‌های داخلی کنیم که چنین نخواهیم کرد.

*سفر ترامپ به عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر ترامپ به عربستان در آینده نزدیک و اینکه عربستان از رهبران کشورهای عربی خواسته در این ملاقات حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: اجلاس ریاض چیز جدیدی نیست و از این اجلاس‌ها در گذشته توسط عربستان برگزار شده است.

وی گفت: مشکلات داخلی عربستان و مشکلی که در یمن دارد و با مسائل منطقه‌ای که روبرو است و احساس انزوایی که در درون حاکمیت عربستان وجود داشت، این کشور را به این سمت سوق داد که با تشکیل یک اجتماعی بتواند بر مشکلاتش سرپوش بگذارد و چهره دیگری از عربستان را در منطقه و جهان ارائه کند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد با توجه به اتهاماتی که در جهان، منطقه و بخصوص جهان غرب در یکی دو سال گذشته و حتی قبل از آن نسبت به اینکه عربستان کشوری بوده که در تولید و ترویج تروریسم و افراطی‌ها در منطقه و جهان نقش عمده‌ای داشته و در دادگاه‌های آمریکا به خاطر برخی وقایع محکوم شده و مجبور به پرداخت غرامت است، با یک فرافکنی سعی کرده در چنین اجلاسی نشان دهد یا موضوعی که در مورد عربستان مطرح است درباره ترویج تروریسم و افراطی‌گری را کاهش دهد و در جایگاه و صندلی دیگری خودش را قرار بدهد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به مقامات ریاض توصیه کرد که این نوع روش‌ها و اقدامات نمی‌تواند و نخواهد توانست به صورت ریشه‌ای مشکلات را حل کند و این جلسات بعد از یکی دو روز و اخبار تبلیغاتی به فراموشی سپرده می‌شود، بخصوص در جهان امروز که کشوری را پیدا نمی‌کنید که در یک موضوع مشخص اشتراک نظر داشته باشند.کشورها منافع و مواضع خود را دنبال می‌کنند. 

وی ریشه دیگر نشست ریاض را یک توطئه صهیونیستی خواند که تلاش دارد در سیر قبلی خود و تلاش از گذشته برای ایجاد اختلاف و مشکل در درون جامعه اسلامی دنبال کند و افزود: این نشست در ادامه سیاست رژیم صهیونیستی است و عربستان با توجه به نزدیکی‌هایی که با این رژیم طی ماه‌های گذشته داشته، می‌خواهد با قرار دادن نام دیگران بر بحث ریاض و رژیم صهیونیستی سرپوشی بگذارد و آن را پنهان کند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی مسائل منطقه را به خود منطقه مربوط دانست و گفت: امنیت و ثبات منطقه به خود منطقه برمی‌گردد و آن کسی که علاقه‌مند است امنیت و ثبات در منطقه حاکم باشد باید راهش را در درون منطقه بیابد و در این مسیر حرکت کند. 

*توصیه به آمریکایی‌ها

قاسمی به آمریکایی‌ها توصیه کرد که دچار خطاهای فاحش گذشته نشوند و همانطور که رئیس جمهور جدید آمریکا در مبارزات انتخاباتی بارها از سیاست‌های غلط دولتمردان آمریکا انتقاد کرد که آنها در منطقه دچار اشتباه شدند، باید به آنها توجه داد که دچار اشتباهات گذشته و وارد یک دام جدید نشوند. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اوضاع کنونی در منطقه اظهار داشت: بخشی از ناامنی، بی ثباتی و فقر در منطقه نتیجه سیاست‌های آمریکا در منطقه طی چند دهه گذشته است و باید به دولت آمریکا توصیه کرد که وارد دام‌های جدیدی در این حوزه نشود چرا که نهایتا آثار و عکس‌العمل‌های آن در آینده متوجه دولت آمریکا خواهد شد و گرفتاری‌های آن را باید تحمل کند.

به گزارش فارس قاسمی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران در منطقه کاملا روشن است، ایران کشوری ثبات دار، خواهان صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم بوده و بیش از هر کشوری در منطقه طی چند دهه گذشته و بخصوص در سالیان گذشته در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تلاش کرده و آنهایی که ادعای صلح، ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه را دارند باید از مشی و روش ایران پیروی کرده و آن را دنبال کنند تا صداقت آنها قابل اثبات باشد.

وی گفت: این نوع صبحت‌ها که در مورد ریاض گفته می‌شود امیدوارم درست نباشد و باعث دودستگی‌ در جهان اسلام نشود. من توجه سایر کشورهای عربی را به این نکته جلب می‌کنم که با هوشیاری کامل با این موضوع برخورد کرده و اجازه ندهند دیگران و بخصوص رژیم صهیونیستی در این مقطع مشخص تحت عناوینی شکاف بیشتری را در جهان اسلام ایجاد کند.

* سیاست اصولی خود را باید ادامه دهیم/تلاش‌های صلح‌جویانه خود را حتی با کسانی که با ما زاویه دارند دنبال خواهیم کرد

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سیاست‌های ایران در منطقه در راستای کاهش جنگ و درگیری، خط مشی اصولی سیاست خارجی ایران را روشن خواند و گفت: تغییرات کمی در این سیاست با تغییر دولت‌ها خواهد داشت و ما سیاست اصولی خود را در هر دولتی که در آینده بر سر کار باشد، باید ادامه بدهیم. ما خواهان ثبات، امنیت، صلح و دوستی در منطقه و بخصوص ارتباط مسالمت‌آمیز با همسایگان هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما سعی کردیم از تنش‌ها بکاهیم و به سمت ثبات و امنیت منطقه حرکت کنیم،‌ یادآور شد: این تلاش‌ها روشن است و پنهان نیست و امیدوارم این سیاست با جدیت تمام همانگونه که در سالیان اخیر توسط دولت فعلی دنبال شد ادامه یابد. 

قاسمی با ذکر این نکته که ما با هر جنگ طلبی، خشونت و ایجاد تنش در منطقه مخالفیم، اظهار داشت: منطقه تحمل و کشش خشونت‌های بیشتر را ندارد. بعد از 4 دهه جنگ‌ها و خشونت‌های متعدد،‌این منطقه وضعیت خاصی را دارد و نیاز به ثبات، امنیت، توسعه اقتصادی و فقرزدایی دارد تا بتواند در مسیر درستی به خصوص در مبارزه با تروریسم حرکت کند. 

وی افزود:‌ما تلاش‌های صلح‌جویانه خود را حتی با کسانی که با ما زاویه دارند دنبال خواهیم کرد و هنوز هم تکرار می‌کنیم که با گفت‌وگو و تعامل می‌توان بر مسائل و مشکلات پیروز شد و مسیر درست و مشخصی را پیمود.

* توصیه به آقایان در ریاض

خبرنگار دیگری درباره اظهارات تهدید آمیز وزیر دفاع عربستان درباره انتقال جنگ به داخل ایران و شکایت ایران به سازمان ملل در این زمینه سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: سخنان نسنجیده‌ای از سوی مقام سعودی مطرح شد و به خصوص با توجه به فاصله اندکی که بعد از اتفاق دردناک در مرزهای مشترک‌مان با پاکستان داشتیم نشان داد که سعودی‌ها اگر بتوانند سعی دارند دست به عملیات ناهنجار و خرابکارانه بزنند و بر همین اساس طی نامه‌ای این موضوع را در سازمان ملل به عنوان سند رسمی ثبت کردیم. 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مجدداً باید به این آقایان در ریاض تاکید کنیم که این روش‌ها پاسخگو نیست و آنهایی که ضرر خواهند کرد، آنهایی هستند که مشی خشن و خشونت را در منطقه پی می‌گیرند.

قاسمی با اشاره به گرفتاری عربستان در یمن و عدم توانایی آن در حل این موضوع اظهار داشت:‌ اینگونه سخن گفتن و رفتار در قبال ایران تا حدی نسنجیده و شاید یک خطا بود که بدون حساب و درک واقعی و در یک لحظه خاص هیجانی بر زبان آن فرد جاری شد. ما موضع مشخص خود را اعلام کردیم و امیدوارم اینگونه سخنان تکرار نشود، چون عواقب نامطلوبی برای آنها خواهد داشت. 
*آمریکایی‌ها نیاز به توصیه ندارند/باید آموخته باشند با ایران چگونه برخورد کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ارزیابی‌اش از اقدام ترامپ در تمدید لغو تحریم‌ها اظهار داشت: صبر می‌کنم تا 2 روز آینده و پس از آن اظهارنظر خواهم کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به آمریکایی‌ها دارید،؟ گفت: آمریکایی‌ها نیاز به توصیه ندارند و باید آموخته باشند که با ایران چگونه برخورد کنند و اینکه ایران دارای چه جایگاهی است و در قبال برجام چگونه برخورد کرده است.

قاسمی به گزارشات آژانس درباره پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و با بیان اینکه برجام توافقی چندجانبه است، اظهار داشت:‌ امیدوارم آمریکایی‌‌ها رفتار و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنند معقول، عادلانه و واقع‌بینانه باشد. 

* ایده روحانی نیازمند طراحی جدید 

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات روحانی مبنی بر لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای در آینده با بیان اینکه این ایده جدیدی تلقی می‌شود، اظهار داشت: این کار دشواری است و ایشان هم گفتند در این جهت تلاش می‌کنم.این نوع تحریم‌ها ریشه در مسائل مشخص و خاصی دارد و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که با جایگاهی که ایران دارد و مواضعی که طی سالیان گذشته در منطقه و جهان داشته، هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی ناشدنی نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر حسن نیت و انصاف وجود داشته باشد، از طریق کانال‌های دیپلماتیک و دیپلماسی فعال و پویا همانطور که در چند سال گذشته اقدام کردیم، می‌توانیم به این مسائل فائق بیاییم.

قاسمی درباره گفت‌وگوی غیرهسته‌ای با آمریکا افزود: بخشی از این مسائل به آمریکا و بخشی به سایر کشورها بازمی‌گردد. این موضوع نیاز به طراحی جدید دارد و شاید قضاوت درباره اینکه از کجا و چگونه آغاز و چه مسیری باید طی کرد، قضاوت زودی است و نیاز به کار کارشناسی دارد و این بحث جدیدی است که توسط آقای روحانی مطرح شد و باید در این زمینه کار کنیم و بعدا شاید در مورد آن بتوان جزیی‌تر صحبت کرد. 

ارسال نظرات