خبرهای داغ:
رئیس اداره بهره وری اوقاف قزوین اظهار کرد: کسانی که اموالی را وقف می‌کنند به جامعه این امکان را می‌دهند که بر ثروت و قدرت خود تکیه کند و نیازمند بیرون نباشد
کد خبر: ۸۸۶۰۲۶۴
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، حسن تقی پور رئیس اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین، از تشکیل دومین جلسه کمیته استانی احیاء، توسعه و عمران موقوفات استان خبرداد و گفت: در راستای اجرای تدابیر نماینده ولی‌فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امورخیریه و به‌منظور برنامه‌ریزی و ساماندهی فعالیت‌های عمرانی در موقوفات و رقبات مربوطه، کمیته استانی احیاء، توسعه و عمران موقوفات قزوین به ریاست مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، و با حضور اعضاء بنیاد توسعه عمران موقوفات ،کارشناسان عمرانی، این اداره‌کل تشکیل شد.

رئیس اداره بهرهوری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان قزوین در خصوص چگونگی ایفا نقش وقف در امر اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در خصوص نقش وقف در اقتصاد مقاومتی باید گفت که وقتی اموالی در قالب موقوفات در اختیار جامعه مسلمین قرار می‌گیرد، این فرصت به عموم مردم داده می‌شود تا از آن بهره مند شوند و به شکلی هزینه‌های عمومی مردم کاهش می‌یابد. همین کاهش هزینه ها، موجب افزایش ثروت و سرمایه گذاری مردم ودولت در بخش‌های دیگر می‌شود و فرصت تولید و کارهای دیگر را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: در نظر بگیرید که جامعه، نیازمند یک مکان آموزشی باشد. در اینجا شخصی قسمتی از ثروت خود از ملک یا مال را در اختیار این بخش قرار می‌دهد و این گونه هزینه‌های عمومی نهادهای دولتی کاهش می‌یابد و در جایی دیگر سرمایه گذاری می‌شود.

این مسئول تبیین کرد: این موجب می‌شود که کار دیگری با همین بودجه ایجاد شود و شغل و تولیدی صورت گیرد. در اینجا همه مردم به شکلی از این سرمایه گذاری دولت در بخش دیگر نیز سود می‌برند. یعنی، با یک کار خیرخواهانه وقفی، هم بخشی از نیازهای جامعه برآورده می‌شود و هم بودجه و اعتبار،در کار دیگری هزینه شده و زمینه برای کارهای عظیم‌تر و بزرگ‌تر فراهم می‌گردد.

دبیر کمیته استانی احیاء و توسعه و عمران موقوفات استان قزوین افزود : موقوفات عام المنفعه به سبب اینکه عین مال همواره در اختیار جامعه است، باعث کاهش شدید هزینه‌های عمومی و افزایش رفاه و ثروت جامعه می‌شود.

تقی پوراذعان کرد: کسانی که اموالی را وقف می‌کنند به جامعه این امکان را می‌دهند که بر ثروت و قدرت خود تکیه کند و نیازمند بیرون نباشد؛ زیرا هر جامعه‌ای وقتی نیازهایش را خود برطرف کند و نیازمند بیرون نباشد، دیگر نیازی نیست که ثروت و قدرت را از بیرون وارد کند و دچار وابستگی شود.

وی افزود: هر جامعه‌ای، با قناعت و صرفه جویی و بهره مندی از امکانات ملی خود می‌تواند قوام پیدا کند و برروی پای خود بماند. وقتی ثروتمندان بخشی از ثروت خود را وقف کارهای عام المنفعه می‌کنند با چنین عملی در کارهای خیر معاونت کرده و دولت را از بار سنگینی ر‌ها بخشیده و هزینه‌های آن را کاهش می‌دهند. در چنین حالتی دولت می‌تواند درآمدهای ملی را در جایی دیگر هزینه کرده و در مقابل تحریم ‌ها و فشارهای اقتصادی تاب بیاورد و از فشار سنگین آن خود را برهاند.

1001پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها