یک کارشناس مسئول مرکز بهداشت حرفه‌ای:

فقدان گایدلاین‌های مشخص در حوزه "بهداشت کار" کشور

یک کارشناس مسئول مرکز بهداشت حرفه‌ای گفت: لازم است گایدلاین‌های مورد نیاز توسط وزارت بهداشت در حوزه بهداشت کار تصویب و اجرایی شود چرا که در این حوزه هنوز مشکلاتی وجود دارد و به دلیل فقدان گایدلاین‌های مشخص تشخیص بیماری‌های ناشی از کار که بازرسان بتوانند از آن استفاده کنند وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۶۰۰۸۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، خیرالله مهرعلیان، کارشناس مسئول مرکز بهداشت حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با اشاره به نبود گایدلاین‌های مشخص در حوزه بهداشت کار تصریح کرد: لازم است گایدلاین‌های موردنیاز توسط وزارت بهداشت در حوزه بهداشت کار تصویب و اجرایی شود چرا که در این حوزه هنوز مشکلاتی وجود دارد و به دلیل فقدان گایدلاین‌های مشخص تشخیص بیماری‌های ناشی از کار که بازرسان بتوانند از آن استفاده کنند وجود ندارد.

این کارشناس مسئول مرکز بهداشت حرفه‌ای ضمن بیان اینکه گزارش دهی بیماری‌های شغلی با سطح مطلوب آن فاصله دارد، اذعان داشت: گاهی نظر پزشکان عمومی با متخصصین آنقدرمتفاوت است که ممکن است نتایج کم یا بیش از آن چیزی که واقعیت دارد گزارش شود؛ در حالیکه اگر گایدلاینی برای بازرس به عنوان ابزار وجود داشته باشد که در مواقع لزوم به استناد آن گزارش کند مشکل تا حدودی رفع خواهد شد.

گاهی کارگران از ترس اخراج شدن بیماری خود را بازگو نمی‌کنند

مهرعلیان،در ادامه به عدم تمایل کارگران برای بیان علائم بیماری خود اشاره کرد و گفت: گاهی کارگاران از ترس اخراج شدن بیماری خود را بازگو نمی‌کنند که در روند گزارش‌دهی اختلال ایجاد می‌کند و بعد از اینکه اخراج می‌شوند تازه معضل شروع می‌شود در صورتی که اگر به موقع اطلاع می‌دادند چه بسا کارفرما کارگر مذبور را در جای مناسبی به کار می‌گرفت.

وی متذکر شد: مطمئناً اگر کارگری دچار بیماری شغلی می‌شود و نمی‌تواند کار کند وظیفه کارفرما است که با ایجاد شغل با توجه به توانمندی و با بررسی لازم او را در موقعیت مناسب به کار گرفت.

این کارشناس مسئول مرکز بهداشت حرفه‌ای  اظهار کرد: از مهمترین مسائل مطرح در حوزه بهداشت حرفه‌ای علاوه بر جذب نیروهای انسانی می‌توان به تجهیزات اشاره کرد که البته در سال‌های اخیر تجهیزات اضافه شده است اما کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد در سطح مناطق بهداشت کار و برای ارتقاء توانمندسازی در اختیار بازرسان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش رکن اساسی است، گفت: علاوه بر برگزاری همایش‌های مختلف برای توانمندسازی بازرسان، باید کارگروه‌های عملی تشکیل شده و بحث‌های بازآموزی مطرح شود.

مهرعلیان، با بیان اینکه تجهیزات ابزار بازرسی است ادامه داد: در حال حاضر بازرسی‌ها نه به صورت کمی بلکه کیفی و بدون سنجش انجام می‌شود، در حالیکه در بازرسی کمی سطح کنترل افزایش خواهد داشت هرچند که شرکت‌های خصوصی کار سنجش را انجام می‌دهند اما لازم است در همه نقاط کشور قابل دسترس باشد.

 

ارسال نظرات