نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج»:

مدیریت واردات در کشورمان ضرورتی انکارناپذیر است

ایرج ندیمی گفت: نظر به عمیق شدن شکاف میان واردات و صادرات غیر نفتی مدیریت واردات در کشورمان ضرورتی انکارناپذیر است. واردات باید به گونه ای باشد که میزان واردات متناسب با میزان تولید و مصرف تعریف شود
کد خبر: ۸۸۵۹۸۶۹
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
مدیریت واردات در کشورمان ضرورتی انکارناپذیر است

ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تجارت یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی در کشورمان است. از این رو محوریت قرار دادن موضوع تجارت خارجی، موفقیت های فراوانی برای کشورمان در بردارد. نخست باید سیاست جایگزینی واردات و سپس سیاست توسعه صادرات را اتخاذ کرده تا رشد اقتصادی چشمگیری را داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: کشور ما برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و در امان نگه داشتن اقتصاد از آسیب‌های ناشی از اقتصاد تک محصولی پس از یک دوره اتخاذ سیاست‌ جایگزینی واردات از آغاز برنامه سوم توسعه به سیاست توسعه صادرات غیر نفتی روی آوردند.

ندیمی در ادامه بیان داشت: واردات می‌بایست به عنوان یک بخش موثر در صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است در خدمت گرفتن بخش واردات کشور با هدف افزایش صادرات غیر نفتی اهداف توسعه  اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفت را می‌تواند محقق کند.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: نظر به عمیق شدن شکاف میان واردات و صادرات غیر نفتی مدیریت واردات در کشورمان ضرورتی انکارناپذیر است. واردات باید به گونه ای باشد که میزان واردات متناسب با میزان تولید و مصرف تعریف شود علاوه بر اینکه قاچاق هم دیده شود؛ در طول سنوات مختلف همیشه یک مشکل وجود داشته و آنهم اینکه ما قاچاق را کسر نمی کنیم مثلا اگر سالی 200 هزار تن به صور مختلف وارد می شود را محاسبه نمی‌کنیم.

ندیمی افزود: در رابطه با واردات، بخشی از سوی مرزنشینان انجام می‌گیرد؛ هر مرز نشین به طور مستقیم و غیر مستقیم این امکان واردات 6 کیلیویی برای هر یک از افراد وجود دارد که آمار اعلام شده در این رابطه چیزی حدود 9 میلیون است. لذا این دو عدد باید در محاسبه آمار دیده شود این در حالی است که متاسفانه در حوزه کشاورزی و تولید این نگاه وجود نداشته و ندارد.

ندیمی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی، واردات به شیوه ای انجام بگیرد که بتواند متناسب با نیاز وارد کنیم و این نیاز را هم متناسب با عوامل مطروحه ببینیم؛ بنابراین انتظاری که وجود دارد این است که به هر صورت اقتصاد مقاومتی را مدیریت کنند و حمایت جدی از تولیدملی و اشتغال داشته باشند. لذا واردات باید طبق در نظر گرفتن مفادی باشد اعم از اینکه انگیزه کشاورز کم نشود، قیمت‌ها برای مصرف کننده  مدیریت شود، حجم واردات صرفا به اندازه نیاز کشورمان  وارد شود و در نهایت اینکه برای افزایش کمی و بهبودهای دیگر مدیریت لازم شکل بگیرد.

ارسال نظرات