خبرهای داغ:
آیت‌الله حاج شیخ احمد صابری همدانی نماینده مردم همدان در دوره‌های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری، دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۸۸۵۹۸۴۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حاج شیخ احمد صابری همدانی نماینده مردم همدان در دوره‌های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری، بود.

وی در صحنه‌های‌ گوناگون‌ مبارزه‌ با رژیم‌ شاه‌ حضور فعال‌ داشت. او در جوانی‌ با نواب‌ صفوی‌ و واحدی‌ آشنا شده‌ بود.

گفتنی است؛ حضرت آیت الله احمد صابری همدانی آیت‌الله احمد صابري‌ همداني‌ در سال‌ ۱۳۰۲ روستاي‌ بيوك‌ آباد از توابع‌ همدان‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و دوستدار خاندان‌ پاك‌ پيامبر(ص‌) به‌ دنيا آمد.

او در سال‌ ۱۳۲۵ به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ وارد شد و از محضر استادان‌ آن‌ ديار عالم‌ خيز در رشته‌هاي‌ فقه‌ و اصول‌ و فلسفه‌ و تفسير و عرفان‌ وبهره‌هاي‌ بسيار برد. او در سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود بسياري‌ از خطبه‌هاي‌ نهج‌البلاغه‌ را حفظ‌ كرده‌ بود. همچنين‌ به‌ ادبيات‌ علاقه‌ ويژه‌اي‌ داشت‌ و بسياري‌ از اشعار فارسي‌ و عربي‌ را از بر كرده‌ بود.

آيت‌الله‌ صابري‌ همداني‌ در سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود با استادان‌ و فضلاي‌ بسياري‌ رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروسي‌ را كه‌ آموخته‌ بود، با آنها مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از ميان‌ آنها از مرحوم‌ آيت‌الله‌ احمدي‌ ميانجي‌ مي‌توان‌ ياد كرد.

وی تا به‌ امروز خدمات‌ بسياري‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او از نخستين‌ سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود، به‌ امر تدريس‌ اشتغال‌ داشت‌ و در حوزه‌ علميه‌ همدان‌ و قم‌، شاگردان‌ بسياري‌ را تربيت‌ كرد.

او در ايام‌ تبليغ‌، به‌ مناطق‌ گوناگون‌ كشور سفر كرده‌ و ضمن‌ ارشاد گروه‌هاي‌ گوناگون‌ مردم‌، در بسياري‌ از مناطق‌ مسجد يا حسينيه‌ بنا كرده‌ است‌ .همچنين‌ براي‌ تبليغ‌ به‌ كشورهاي‌ استراليا، آذربايجان‌، تركيه‌، انگلستان‌، اسپانيا، ايتاليا، يونان‌، آلمان‌، هلند، ژاپن، چين‌، پاكستان‌، هندوستان‌ و روسيه‌ سفر كرده‌ و در مجامع‌ گوناگون‌ به‌ سخنراني‌ پرداخته‌ است‌.

آیت‌الله صابري‌ همداني‌ تاكنون‌ تأليفات‌ گوناگوني‌ را به‌ زبان‌ فارسي‌، عربي‌، تركي‌ و آذري‌ منتشر كرده‌ و بسياري‌ از اين‌ تأليفات‌ش به‌ زبان‌هاي‌ لاتين‌ و روسي‌ ترجمه‌ شده‌ است‌.

او همچنين‌ مقالات‌ فراواني‌ به‌ زبان‌هاي‌ گوناگون‌ و در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ نگاشته‌ كه‌ برخي‌ در مجله‌ «حكومت‌ اسلامي‌» به‌ چاپ‌ رسيده‌ و تقريرات‌ زيادي‌ از اساتيدش‌ نوشته‌ كه‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌، همچنين‌ اشعاري‌ به‌ عربي‌ و فارسي‌ سروده‌ است‌.

از فعاليت‌هاي‌ ديگر او در اين‌ عرصه‌ تأسيس‌ مدرسه‌ جعفريه‌ در قم‌ را مي‌توان‌ برشمرد.

فعاليت‌هاي‌ سياسي‌شیخ احمد صابری همدانی

آیت‌الله صابري‌ همداني‌ همواره‌ در صحنه‌هاي‌ گوناگون‌ مبارزه‌ با رژيم‌ شاه‌ حضور فعال‌ داشته‌ است‌. او در جواني‌ با شخصيت‌ نواب‌ صفوي‌ و واحدي‌ آشنا شده‌ بود، همواره‌ مي‌كوشيد كه‌ روحية‌ آن‌ مبارزان‌ را در خود بپروراند و حماسة‌ ديني‌ و مذهبي‌ را با علم‌ توأمان‌ سازد. كتاب‌ «از فيضية‌ ۴۲ تا فيضيه‌ ۵۷» از جمله‌ كتاب‌هايي‌ است‌ كه‌ نقش‌ بسزايي‌ در نهضت‌ اسلامي‌ داشته‌ و پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ بارها تجديد چاپ‌ شده‌ است‌. آیت‌الله صابري‌ دراين‌ كتاب‌ وقايع‌ پانزده‌ خرداد ۱۳۴۲ و بسياري‌ ديگر از وقايع‌ را با قلمي‌ حماسي‌ نگاشته‌، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ هر خواننده‌اي‌ با خواندن‌ آن‌ احساس‌ شور و شعف‌ بسيار مي‌كند.

آیت‌الله صابري‌ همداني‌ در سال‌هاي‌ مبارزه‌ بر ضد رژيم‌ شاه‌، همواره‌ از خط‌ امام‌ خميني‌(ره‌) دفاع‌ مي‌كرده‌ و در راه‌ تحقق‌ نظام‌ اسلامي‌ از هيچ‌ گونه‌ تلاشي‌ دريغ‌ نورزيده‌ است‌. او پس‌ از انقلاب‌ نيز خدمات‌ شاياني‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌ كه‌ برخي‌ از آنها به‌ قرار زير است‌:

ـ مسؤوليت‌ رسيدگي‌ به‌ وضع‌ طلاب‌ غير ايراني‌؛
ـ عضويت‌ در شوراي‌ مديريت‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛
ـ نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در دوره‌هاي‌ دوم‌ و سوم‌ از استان‌ همدان‌؛
ـ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛
ـ نماينده‌ امام‌ در استانبول‌؛
ـ نماينده‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در باكو؛
ـ تأسيس‌ دفتر سرپرستي‌ طلاب‌ غير ايراني‌ در حوزه‌ علميه‌ قم‌ برای اولین بار.

انتهای پیام/



ارسال نظرات