دادستان کل کشور گفت: اگر هر فرد یا گروهی بخواهد قبل و حین و بعد از انتخابات حرکتی انجام دهد و امنیت را زیر سؤال ببرد، قطعاً سیلی محکمی می‌خورد.
کد خبر: ۸۸۵۹۸۴۴
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: تأمین امنیت در فضای انتخابات از جمله در فضای مجازی و ستادهای انتخابات امری مهم است.

دادستان کل کشور با اشاره به مسئولیت تأمین امنیت انتخابات گفت: وزارت کشور و زیرمجموعه آن، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی از جمله نهادهای مسئول در تأمین امنیت انتخابات است.

منتظری افزود: دشمنان و عناصر بدخواه کشور در صدد برهم زدن امنیت کشور هستند و از هر روشی برای رسیدن به مقصود خود استفاده می‌کنند و در این میان از انتخابات هم دریغ نمی‌کنند.

وی افزود: اگر هر فرد یا گروهی بخواهد قبل و حین و بعد از انتخابات حرکتی انجام دهد و امنیت را زیر سؤال ببرد، قطعاً سیلی محکمی می‌خورد.

گزارش شکایت از سوی مسئولان اجرایی انتخابات

دادستان کل کشور تصریح کرد: در یک هفته اخیر شکایات قابل توجهی از حمایت‌های بخشداران و مسئولان اجرایی و همچنین تخلفات انتخاباتی داشتیم. تخلف از سوی مسئولان اجرایی برای ما غیرقابل قبول است.

منتظری با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم برای مسئولان اجرایی پرونده تشکیل بدهیم، گفت: مسئولان اجرایی نباید از کاندیدای خاصی حمایت کند و مسئولان اجرایی نباید ما را مجبور به تشکیل پرونده کنند. اینکه در پایان انتخابات اعلام کنیم چه میزان پرونده انتخاباتی برای مسئولان اجرایی تشکیل شده است، به هیچ وجه زیبنده کشور نیست.

وی خطاب به مسئولان اجرایی گفت: همه مسئولان اجرایی زیر ذره بین نظارت هستند و کسی نباید گله‌مند باشد که بخشدار و فرماندار رصد می‌شوند.

منتظری در خصوص اتهامات مرتبط با فرمانداران و بخشداران نیز گفت: تعدادی شکایت مطرح شده است که تعدادی پرونده ها در دادسرا در حال رسیدگی است.

دادستان کل کشور افزود: دستور العمل‌هایی از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی صادر شده است و کاندیداهای هر دو انتخابات کم و بیش با مقررات و مصوبات مرتبط به امنیت انتخابات آشنایی دارند. گزارشاتی در برخی از ستادهای شهرستان‌ها داشتیم. ستادها باید برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی در فضای باز و کارناوال‌ها نیاز به اخذ مجوز دارند.

منتظری تصریح کرد: در فضاهای تعبیه شده برای فعالیت‌های انتخاباتی، انجام این فعالیت‌ها مشکلی نیست. مدیران ستادها بدانند شاید افراد مخل امنیت و از بیگانگان وارد ستادها و تجمع‌ها در فضای باز شده و دست به حرکاتی بزند، در صورت بروز حادثه مسئولان ستادها باید پاسخگو باشند.

وی با تأکید بر حفظ ارزشهای انقلاب در جریان برگزاری انتخابات گفت: نباید اجازه دهیم افرادی با قصد شوم، ارزش‌ها را زیر پا بگذارند.

طرح مطالب خلاف واقع علیه قوه قضائیه در مناظره‌ها

دادستان کل کشور افزود: در مناظره‌ها مباحثی مطرح شد که بدآموزی‌هایی را در افکار عمومی به دنبال داشت. مطالبی با قوه قضائیه هم مطرح شد که پاسخی داده نشد.

منتظری گفت: یکی از کاندیدا خطاب به دیگری در رابطه با مسائل مالی و بانکی اعلام کردند که مؤسسه میزان وابسته به قوه قضائیه است در حالی که این نسبت ناروا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سایر مباحث نسبت داده شده به دستگاه قضا نیز گفت: در مناظره‌ها گفته شد که قوه قضاییه چه اقداماتی برای مبارزه با فساد داشته است؟ این بی انصافی است. برای قوه قضائیه هیچ تفاوتی ندارد که چه رئیس جمهوری بر سر کار است.

وی افزود: چرا باید اجازه دهیم که یک غده فاسد در نظام بانکی به وجود بیابید که بعد بگوئیم چرا دستگاه قضا ورود نمی‌کند. در بانک‌ها و مراکز اقتصادی باید متناسب با شرایط رصد شوند.

دادستان کل کشور افزود: بیایند و نشان دهند که در یک مورد فساد، قوه قضائیه رسیدگی نکرده است. در دولت گذشته قوه قضائیه ورود کرده است. معاون اول رئیس جمهور داریم که الان در زندان است، پس این نسبت‌ها درست نیست. در پاسخ به آنهایی که می‌گویند قوه قضائیه ورود نمی‌کند، باید پرسید چرا اجازه ورود نمی‌دهید؟

رئیس دادگاه ویژه روحانیت به یک جمله‌ای در مناظره‌ها نیز  اشاره و تصریح کرد: در مناظره گفته شد که بروید بپرسید که علما از شما چه کشیدند؟ دادسرای روحانیت یک نهاد تاسیس شده توسط امام خمینی (ره) است و بعدها در چارجوب قانون، قانونی شد. اگر کسانی مرتکب جرم در لباس روحانیت شوند، دادگاه روحانیت با آنها برخورد می‌کند. اینکه گفته شد علما چه کشیدند، خب بروند بپرسند. فکر نمی‌کنم علما ناراضی باشند مگر عالمان بدون عمل.

بیشترین شکایت وزارت کشور از رسانه‌های اصولگرا

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر تعداد تخلفات  و شکایت‌های واصله به دستگاه قضا و همچنین اعتبار شکایت‌های وزارت کشور از رسانه‌ها گفت: صرف اعلام شکایت دلیل تحقق جرم نیست. هم شورای نگهبان و ستاد پیشگیری وظیفه دارند و گزارشاتی را هم اعلام کردند.

وی همچنین افزود: بیشترین شکایت‌های وزارت کشور از رسانه‌های اصولگرا بوده است.

حجت‌الاسلام منتظری، در خصوص میزان پرونده‌های تشکیل شده انتخاباتی گفت: در انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری، آمار ثبت شده‌ای  وجود ندارد چرا که در گذشته ستاد پیشگیری وجود نداشته و آمار مقایسه تخلفات با دوره قبلی را نداریم اما در مقایسه با مجلس،تخلفات کم شده است.

وی در خصوص شائبه دولتی بودن رسانه‌هایی که تخلف انتخاباتی دارند، گفت: رسانه‌های دولتی که مشمول قانون باشند، خیلی محدود است. رسانه‌هایی دیگری که وابسته به برخی از احزاب هستند، در قانون اگر مرتکب جرمی شوند، نیازمند شاکی است و مدعی‌العموم وارد نمی‌شود.

وی در خصوص تخلفات فضای مجازی و تشکیل پرونده برای مدیران تلگرامی گفت: تخلف آنچنانی مطرح نشده است.

منتظری در خصوص مباحث مطرح شده در مناظره اخیر در خصوص سخنان یکی از کاندیدا دربارهٔ ورود تیم قضایی به همراه دادستان کل به دفتر ریس جمهور و ارائه سند و مدرک دربارهٔ تخلفات یکی از نزدیکان رئیس جمهور مطالبی گفته و خواستار رسیدگی شوند اما رئیس جمهور اجازه دخالت ندارد، آیا صحت دارد، گفت: در کمیته مربوطه ابتدا خواستم که مناظره‌ها پخش زنده نباشد. امروز برخی می‌گویند ای کاش سخن شما عملی می‌شد چرا که خاطره خوبی از مناظره‌های زنده نداریم. در کشور جلسات متعددی برگزار می‌شود و نباید نه آن آقا آن موضوع را مطرح می‌کرد و نه آن آقا باید پاسخ می‌داد. خود بنده از سال ۶۰ در دادگاه سپاه بودم، و سینه‌ام پر از اسرار است، آیا باید همه را بگویم؟

دادستان کل کشور در پاسح به این سؤال که آیا در راستای توهین‌هایی که در مناظرات مطرح شد، خود کاندیدا باید شکایت کنند یا دادستان؟ گفت: آقای روحانی در پاستور رئیس جمهور و در پشت میز مناظره کاندیدا هستند. اگر کسی که به رئیس جمهور در قامت رئیس جمهوری توهین کند، نیاز به شکایت خصوصی ندارد اما در مناظره اگر کاندیدی نسبت به دیگری شکایت داشته باشد، باید خود شخص وارد شود.

وی در خصوص فیلتر شدن سایت کارانه وابسته به یکی نامزدهای انتخابات نیز گفت: بررسی کردیم دیدیم مغایر قانون است و از طریق کارگروه با رای گیری بسته شد. اینکه گفته شد با دستور مقام قضایی است، درست نیست. درباره سایت کارورزی هم گزارشاتی واصل شده و در دستورکار کارگروه است و امروز یا فردا درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

ارسال نظرات