خبرهای داغ:
در نشست نقد سند آموزشی 2030 مطرح شد

اصلانی: نادیده گرفتن نقش تربیتی زنان در سند 2030

اصلانی تصریح کرد: تاکید بر تساوی جنسیتی باعث می شود که مسئولیت مهم زنان که تربیت نسل بشریت است، تحت تاثیر قرار می گیرد.
کد خبر: ۸۸۵۹۷۶۰
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، اصلانی تصریح کرد: تاکید بر تساوی جنسیتی باعث می شود که مسئولیت مهم زنان که تربیت نسل بشریت است، تحت تاثیر قرار می گیرد، اتفاقی که امروز در غرب افتاده است و زن غربی هویت مادرانه خود را از دست داده و کسی که می توانست آرامش را به جامعه هدیه کند، به مردی تبدیل شد که هیچ حقوقی برای زن بودنش قائل نمی شوند.

 مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نشست بررسی سند آموزشی 2030 که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: این سند برنامه های سازمان ملل است که هر 15سال یکبار اجرا می شود و در بند 5 این سند، بحث تساوی جنسیتی مطرح شده و بناست که تا 15 سال آینده تمام کشورها به برنامه های تساوی جنسیتی رسیده باشند.

وی افزود: در این بند فرصت های برابر آموزشی به منزله ایجاد مدارس متخلط وجود دارد و در اصل بدون در نظر گرفتن تفاوت های تکوینی و موقعیت ها و مسئولیت ها فقط یک بعد از وجود زن آن هم بعد شاغل در نظر گرفته اند، در حالیکه این شاخصه درستی برای بررسی توسعه یک کشور نیست و بی احترامی به شعور مردم است و از طرفی جامعه را محدود کنیم این تعداد باید سهم داشته باشند، ظلم مضاعف به زن و مرد است.

اصلانی ادامه داد: ما باید بر اساس فرهنگ کشورمان، بررسی کنیم که چه راه هایی برای کسب شایستگی های مدیریتی زنان می توان ایجاد کرد تا آن ها به مناصب بالا دست پیدا کنند، نه اینکه بر اساس حکم سازمان ملل و تن داده و این قانون ظالمانه را انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: تاکید بر تساوی جنسیتی باعث می شود که مسئولیت مهم زنان که تربیت نسل بشریت است، تحت تاثیر قرار می گیرد، اتفاقی که امروز در غرب افتاده است و زن غربی هویت مادرانه خود را از دست داده و کسی که می توانست آرامش را به جامعه هدیه کند، به مردی تبدیل شد که هیچ حقوقی برای زن بودنش قائل نمی شوند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور گفت: غرب به اشتباه خود پی برده و اکنون به تکاپو افتاده است و مرخصی های چند ساله برای مادران و وام های اشتغال از این نمونه است، زن بودن آرزویی برای زن غربی است که می خواهد زن، مادر و تاثیرگذار هم در جامعه باشد، ، این خواسته معقولی است اما چون تمام زیر ساخت های فرهنگی فرو ریخته است این اقدامات چندان نمی تواند زن را به جایگاه ویژه خود برگرداند.

وی با اشاره به مقام زن در اسلام نیز گفت: در اسلام زن امتیازهای ویژه ای دارد، حضرت خدیجه(س) و سایر زنان بزرگ صدر اسلام، علاوه بر نقش های همسری و مادری در فعالیت های اقتصادی هم حضور فعالی داشتند و وظیفه ما تعریف و تقویت این نقش هاست و در کنار آن ایجاد فرصت های شغلی به شکل های مختلف پاره وقت، تمام وقت، دورکاری و پروژه ای برای زنان تحصیل کرده جامعه است.

اصلانی با اشاره به امضای سند 2030 نیز گفت: زنان ما نقش موثری در پیشرفت دارند، اگر زنان و مادران در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و حتی امروز در صحنه نبودند جنگ نیابتی در داخل کشور ما اتفاق می افتاد، در اصل معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری باید در آن نشست در خصوص برتری ها و الگوبرداری از زنان انقلابی ما صحبت می کرد، نه اینکه مدافع این سند بشود.

وی افزود: با اینکه بحث خانواده در کشور ما یک ضرورت ملی است، نگاه دولت یازدهم در مورد حقوق زنان حداقلی بود، نگاه حداکثری و شایسته یک زن این است که همه نقش هایش را بتواند ایفا کند، در این دولت حتی یک بار هم جلسه ستاد ملی زن و خانواده که در دولت قبل تشکیل شده بود، برگزار نشد.

در ادامه مهری طالبی، مسئول ستاد حقوق بشر دانشجویی استان تهران، در خصوص نقد تبعیض مثبت نیز گفت: ما هیچگاه نتوانستیم حضور زن مسلمان را ثابت کنیم، زنان در مسائل مهم حضور داشتند اما پس از جنگ زن را در حد یک زن منفعل، خانه نشین کردند و بعد با گفتمان جذاب فمنیست، بار دیگر اما اینبار گروهی دیگر وارد عرصه سیاسی کردند و در این قالب که یک سری  زن خانه دار و منفعل شدند و عده ای به شعار فمنیست ها جلو آمدند، هیچ کدام به عنوان یک زن فعال سیاسی نمی تواند وارد عرصه شود.

وی در پایان نیز گفت: حضرت زهرا(س) و زینب(س) بالاترین مناصب سیاسی را داشتند و گاهی گفتمان تاثیر زن، قوی تر از مرد است و ما با الگوسازی می توانیم زمینه حضور فعال سیاسی زنان را ایجاد کنیم وگرنه همین وضع فعلی ادامه پیدا می کند.

مینا بیابانی، جانشین سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز در انتقاد به سند 2030 گفت: این سند با مسائل شرعی ما و تناقض است و اجرای آن باعث می شود که هیچ پایبندی ای به اسلام باقی ن ماند، زیرا آموزش های غیر اسلامی و اعتقادی به فرزندان داده می شود که تعهدات و نقش های مادری و همسری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و جامعه به سمت اضمحلال پیش خواهد رفت.

طالبی در پایان با اشاره به اینکه یکی از آموزش های موجود در این سند، مسائل جنسی به کودکان است، گفت: در اسلام مبانی آموزشی جنسی کودکان به شیوه های بسیار مناسب وجود دارد که با استخراج این محتواها توسط کارشناسان و ارائه آن به مدارس و مهدکودک ها نه به شیوه غربی، بلکه متناسب با فرهنگ و ارزش های اسلامی ایرانی این آموزش ها به کودکان ارائه می شود.

ارسال نظرات