انتخابات شوراهای اسلامی شهر به صورت مکانیزه (تمام الکترونیکی) در سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۹۵۳۶
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان گفت: انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراهای اسلامی در سایر شهرها و روستاهای استان به صورت نیمه مکانیزه برگزار می شود.
عباس رسولی ادامه داد: در انتخابات مکانیزه (تمام الکترونیکی) تعرفه کاغذی و اخذ رای دستی (سنتی) وجود ندارد و  دو فرایند احراز هویت (کنترل رای تکراری، کنترل رای فوتی ، زیر 18 سال) و همچنین اخذ رأی پس از دریافت کارت هوشمند به صورت الکترونیکی انجام می شود.
 به گفته رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد، در انتخابات نیمه مکانیزه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در شهرهای دارای 5 نفر عضو شورا و روستاها فقط فرایند احراز هویت ( کنترل رای تکراری، کنترل رای فوتی ، زیر 18 سال) به صورت الکترونیکی انجام می شود و فرایند اخذ رای به صورت سابق و دستی و در تعرفه کاغذی انجام می گیرد.
رسولی با بیان اینکه در فرایند انتخابات الکترونیکی رأی دهندگان با کد 3 رقمی نامزدهای انتخاباتی که توسط ستاد انتخابات شهرستان ها اعلام می شود، فرایند اخذ رای را انجام می دهند، تأکید کرد: مردم باید نسبت به آگاهی و یادداشت کد نامزدهای مورد نظر خود که لیست افراد و کد آنها در شعب اخذ رای نصب خواهد شد و همچنین از قبل توسط فرمانداری ها و بخشداری ها برای اطلاع رسانی در اختیار نامزدها و عموم مردم قرار خواهد گرفت اقدام کنند تا در روز 29 اردیبهشت برای انجام فرایند اخذ رای با صندوق های الکترونیک با مشکل مواجه نشوند.
مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان در خصوص چگونگی انجام اخذ رای الکترونیکی، گفت: فرد رأی دهنده پس از دریافت کارت هوشمند مخصوص اخذ رأی و حضور در محل صندوق الکترونیکی، کدهای 3 رقمی نامزدهای مورد نظر خود را به صورت متوالی و پشت سر هم در سیستم  وارد نموده که با ورود کد، اسم و عکس نامزد مورد نظر نمایش داده می شود و پس از ورود تمامی کد ( حداکثر 7 کد ) فرایند رأی دهی را با فشار دادن 2 بار دکمه سبز رنگ که بر روی دستگاه تعبیه شده است، تأیید و به اتمام می رساند.
رسولی افزود: پس از تأیید فرایند رأی دهی توسط رأی دهنده تعرفه ای چاپ شده و پس از رویت در زیرصفحه شیشه ای در مخزن تعبیه شده در زیر صندوق الکترونیک قرار می گیرد و می بایست رای دهنده کارت تعرفه هوشمند و مخصوص که تحویل گرفته بود را به اعضای شعبه برگشت داده و اسناد سجلی خود را دریافت کند.
وی تأکید کرد: بهتر است در روز رأی گیری افراد کم سواد ، بی سواد و یا افرادی که توانایی کار با تجهیزات الکترونیکی را ندارند توسط شخصی (همراهی) قابل اعتماد که به کار با وسایل الکترونیکی آشنایی دارند یا در زمینه انتخابات الکترونیکی آموزش های لازم را گذرانده اند، در محل شعبه اخذ رأی حضور یابند.
مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان گفت: از تاریخ 9 تا 26 اردیبهشت جهت آموزش عموم مردم در نقاط پر تردد شهرهای اعلام شده و همچنین در دستگاه ها و ادارات دولتی، دانشگاه ها ، مساجد و نماز جمعه شعب اخذ رای فرضی راه اندازی و نسبت به آموزش مردم اقدامات لازم صورت می گیرد.
کریمی افزود: پس از اتمام فرآیند رأی دهی در شعب اخذ رأی و تأیید اتمام توسط اعضای شعب، دیگر نیاز به شمارش آرا به صورت دستی نیست و سیستم به صورت خودکار تعداد آرای اخذ شده و تعداد آرای نامزدها را شمارش و ارائه می دهد که در سرعت، دقت و کیفیت شمارش آرا و همچنین صرفه جویی در زمان، نیروی انسانی ، تجهیزات و در نهایت هزینه های برگزاری انتخابات تاثیر مثبت و به سزایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی در طول روز نتیجه آرا مشخص نبوده و پس از اتمام زمان رای گیری با حضور اعضای محترم هیئت نظارت و اعضای شعب بر اساس دستورالعمل های موجود صندوق های الکترونیک تخلیه اطلاعات می شوند.
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: در انتخابات الکترونیکی میزان تخلف و اشتباهات عمدی و سهوی و خطاهای انسانی کاملا کنترل و برطرف شده است و فرآیند شمارش آرا در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.
ارسال نظرات