آلبرت بغزیان گفت: متاسفانه بانک مرکزی سیاست عملکردی مناسبی ارائه نداده است. نظام ارزی باید بین شرایط اقتصادی و اولویت بندی اهداف با توجه به محدودیت های منابع ارزی انتخاب شده، تناسب برقرارکند.
کد خبر: ۸۸۵۹۴۷۱
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: نظام ارزی کشورمان زمانی برای اقتصاد مفید است که بین شرایط اقتصادی و اولویت بندی اهداف با توجه به محدودیت های منابع ارزی انتخاب شده، تناسب وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب رژیم ارزی در کشورمان مهم است افزود: کاهش تورم و ثبات در سطح تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. نرخ ارز مانند قیمت هر کالای دیگری توسط شرایط عمومی اقتصاد تعیین می شود. در نتیجه هر گونه تلاش در پایین یا بالا نگه داشتن نرخ ارز نسبت به حدودی که شرایط عمومی عرضه و تقاضا در نظام اقتصادی کشورمان تعیین می کند با عدم کارایی در تخصیص منابع همراه خواهد بود.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: یک سری بازار ساز روی نرخ ارز بازی درآورده و این در حالی است که بیشترین نرخ ارز در اختیار دولت قرار دارد و دولت هم بهترین ناظر و کنترل کننده باید برای نرخ ارز باشد.

بغزیان در خاتمه افزود: دولت با التهابات ناشی از تغییرات نرخ ارزی مقابله کند و بهتر این است که نرخ ارزی را تثبیت کند. ولی متاسفانه بانک مرکزی سیاست عملکردی مناسبی را ارائه نداده است.

ارسال نظرات