آلبرت بغزیان گفت: اعمال سیاست‌های ارزی نامناسب می‌تواند باعث انحراف از مسیر تعادلی اقتصاد شود. به نظر می‌رسد که دولت و رییس جمهوری هم از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۵۹۴۶۱
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: سیاست‌های ارزی و تغییرات نرخ ارز، نقش مهمی را در ثبات و پایداری یک محیط کلان اقتصادی که از اهداف اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز یکی از عوامل تاثیرگذار بر تورم است افزود: تغییرات نرخ ارز به طور کلی از سیاست‌های ارزی است که سبب ایجاد یک تورم ساختاری در اقتصاد کشورمان گردیده است.

وی در ادامه بیان داشت: اعمال سیاست‌های ارزی نامناسب می‌تواند باعث انحراف از مسیر تعادلی اقتصاد شود. آنچه در تغییرات نرخ ارزی مشاهده می‌شود خارج از اختیارات دولت به نظر می‌رسد و به نظر می‌رسد که دولت و رییس جمهوری هم از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت می‌کنند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد:  بانک مرکزی نباید نسبت به ارزش پول داخلی بی‌تفاوت باشد زیرا کاهش ارزش پول بانک مرکزی را نگران تورم وارداتی می‌کند و از سوی دیگر هم ارزش پول افزایش یابد قدرت رقابتی صادرات کاهش می یابد. از اینرو به منظور تثبیت انتظارات تورمی برای سیاست پولی کشورمان پشتوانه اسمی انتخاب شود و یکی از راهکارهای ممکن این است که نرخ رشد انباشت پولی یا تورم هدفگذاری شود.

ارسال نظرات