مسئول سازمان بسیج کارگری استان گلستان :
مسئول سازمان بسیج کارگری استان گلستان با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران معدن یورت آزاد شهر از سال 93 حقوق، پاداش و عیدی‌های عقب افتاده ای داشتند، گفت: قدیمی بودن تجهیزات و امکانات یکی از مواردی بود که باعث شد چنین اتفاقی در گلستان بیفتد.
کد خبر: ۸۸۵۹۰۵۶
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور خبرگزاری بسیج، امیر علی یعقوبی فر مسئول سازمان بسیچ کارگری استان گلستان با اشاره به حادثه اخیرمعدن یورت آزاد شهر اظهار داشت: حدود 450 نفر در معدن یورت آزاد شهر استان گلستان کار میکردند که چهارشنبه هفته گذشته با انفجاری که به دلیل جمع شدن گاز متان در تونل اتفاق افتاد 73نفر از کارگران مجروح و 43 نفر از این عزیزان جان باختند.

وی ادامه داد: 70 نفر از مجروحین این حادثه طی هفته گذشته ترخیص شدند اما متاسفانه 3 نفر از این هموطنانمان تحت نظر هستند که حال نسبتا وخیم تری نسبت به سایر مجروحین داشته اند.

مسئول بسیج سازمان بسیج کارگری استان گلستان افزود:میانگین سنی  کارگران جانباخته در این حادثه حدود 35 تا 40 سال بوده است که در این مدت مسئولین و تامین اجتماعی  برخی کمک‌های مالی برای هزینه‌های کفن و دفن این کارگران عزیز را پرداخت کرده اند.

یعقوبی فر با توجه به اینکه بسیاری از این کارگران از سال 92 معوقاتی داشتند که هنوز دریافت نکرده بودند، عنوان کرد: بسیاری از این کارگران حقوق‌ها و عیدی های معوقی از سال 93 داشتند که بصورت متوالی 4 یا 5 ماه پشت سر هم دریافت نکرده بودند و کارفرمایان نیز تا کنون اقدامی برای پرداخت این معوقه ها نکرده بودند.

وی با توجه به اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید در سایر معادن صورت بگیرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، عنوان کرد: یکی از ایراداتی که در معدن یورت آزاد شهر وجود داشت این بود که این معدن تنها یک راه خروجی داشت و انتهای این معدن بصورت بن بستی بود که باعث شده بود تا مقادیر زیادی از گازهای متان و اشتعال زای متساعد شده از استخراج زغال سنگ در این محل جمع شود و این انفجار مهیب صورت بگیرد.

مسئول سازمان بسیج کارگری استان گلستان افزود: قدیمی بودن تجهیزات و ابزارآلات مورد استفاده نیز از دیگر عللی بود که باعث چنین اتفاقی در این معدن شد و برای اینکه دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در کشور نباشیم باید تجهیزات معادن و امکانات آنها طبق قوانین بروزرسانی شوند.

یعقوبی فر با عنوان اینکه شاید اگر از امکانات و تجهیزات موجود در کشور به درستی استفاده کرده بودیم امروز شاهد چنین اتفاقی در این معدن نبودیم، بیان داشت: متاسفانه حادثه ای که در این معدن رخ داد در نوع خود بسیار کم نظیر بود و این تراکم مجروحین و فوت شدگان در سطح کشور مردم شهید پرور استان گلستان را متاسف و متالم کرد.

وی در پایان با اشاره به نظارت‌هایی که باید بر روی فعالیت‌های پیمانکاران معدن صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین و مقرارات جمهوری اسلامی ایران سازمان‌های مرتبط و ذیربط با این موضوع باید مشکلات و مسائل جامعه کارگری صنایع و معادن را رصد و بررسی کنند که یکی از مهمترین مواردی که در چنین سازمان‌هایی رصد می‌شود مسائل ایمنی محیط کار و کارگران است که اگر مسئولین ما کمی دقت نظر داشتند و مسائل ایمنی را در این معدن مد نظر داشتند شاید امروز چنین حادثه تلخی اتفاق نیفتاده بود.


ارسال نظرات