برگزاری نشست انجمن حمایت از زندانیان شاهرود

نشست انجمن حمایت از زندانیان شاهرود با حضور مسئولین برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۵۸۸۳۰
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نشست انجمن حمایت از زندیانیان شاهرود با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان،رئیس دادگستری و دادستان شهرستان و تنی چند از مسئولین در کانون ملی شهید بهشتی شاهرود برگزار شد.

در این نشست حسین رجبی در سخنانی تشکیل کارگروه حفاظت از اراضی ملی را یکی از این برنامه های پیشگیرانه خواند و افزود: از سال 92 تا 95، 49 هکتار از زمین های ملی به دولت برگردانده شده و برای پنج هکتار از آن ها به نام دولت سند صادر شده است و بانک اطلاعاتی اراضی ملی نیز برای جلوگیری از دست اندازی افراد سودجو تشکیل شده است.

وی به تشکیل کارگروه پیشگیری از تصادفات جرحی و فوتی هم اشاره کرد و گفت: به دلیل بروز حوادث بسیار در جاده های شهرستان شاهرود، بانک اطلاعاتی برای شناسایی راننده های پرخطر ایجاد شده و با هماهنگی دایره های قضایی، برای راننده هایی که بارها مرتکب تخلف های پرخطر رانندگی می شوند، محدودیت هایی چون ضبط گواهی نامه به مدت6 ماه درنظر گرفته شده است.

رجبی تشکیل ستاد رسیدگی به جرایم انتخاباتی را یکی دیگر از فعالیت های دستگاه قضا برشمرد و افزود: بانک اطلاعاتی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکیل شده و فعالیت های آنان دیده و بررسی می شود.

وی با بیان اینکه پلیس فتا هم فعالیت نامزدها را در فضای مجازی دنبال می کند، اضافه کرد: به جز یک مورد تذکر، به دلیل پایبندی نامزدها به اخلاق و قانون، تاکنون پرونده انتخاباتی در شهرستان تشکیل نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود بر آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان نسبت به استفاده از فضای مجازی و خطرات آن تاکید کرد و گفت: حضور دادستان در 10 مدرسه شاهرود و ارایه توضیح به دانش آموزان از جمله کارهایی است که در این باره انجام شده است.

رجبی به تشکیل کارگروه نظارت بر بنگاه های املاک و خودرو اشاره و تصریح کرد: تاکنون بازدید از 50 بنگاه املاک شاهرود انجام شده و درباره نقاط قوت و ضعف کار آنان گفت و گو شده تا مشکلاتی که برای مردم در قراردادها به وجود می آید، کاهش یابد.

وی بر پیشگیری از سکونت در بافت های فرسوده پرخطر نیز تاکید داشت و گفت: 456 هکتار بافت فرسوده در شاهرود وجود دارد که از این میزان، 56 هکتار قابل سکونت نبوده و سبب بروز جرم در این مکان ها می شود و با همکاری شهرداری و صاحبان این محل ها، وضعیت بافت های فرسوده خطرناک شهر مشخص می شود.

رجبی اصلاح ذات البین به منظور کاهش پرونده های کیفری را نیز یکی دیگر از کارهای دستگاه قضایی شهرستان دانست و بیان کرد: با توجه به استقبال مردم شاهرود از این طرح، با کمک نیروهای قضایی و انتظامی، بیشتر پرونده ها منجر به سازش می شوند تا با این کار ورودی زندانیان نیز کاهش یابد.

دادستان شاهرود از قاضی ها و ماموران انتظامی خواست وقت بیشتری برای ایجاد سازش در پرونده های قضایی بگذارند و در سال های 94 و 95، حدود 2 هزار پرونده در شاهرود منجر به سازش شد.

رجبی یادآور شد: تعلیق تعقیب قضایی برای کسانی که برای نخستین بار مرتکب جرم های غیر عمد می شوند نیز صادر می شود که در این راستا تاکنون به 300 پرونده رسیدگی شده است.

وی درباره نصب دستگاه های کارت خوان در پاسگاه های انتظامی و دایره های قضایی نیز گفت: نصب این دستگاه ها سب کاهش هزینه های مردم، کاهش اطاله دادرسی و کاهش ورودی زندانیان شده و برای کسانی که از این دستگاه ها برای پرداخت مبالغ خود استفاده می کنند، 20 درصد تخفیف در نظر گرفته می شود.

دادستان شاهرود با بیان اینکه ورودی زندانیان شهرستان شاهرود در سال 94 به نسبت 93، با کاهش 26 درصدی همراه بوده، افزود: در سال 95 نیز به نسبت سال 94، تعداد ورودی زندانیان هفت درصد و میزان محکومیت کیفری نیز 10 درصد کاهش یافته است.

رجبی استفاده از سلاح سرد توسط برخی از جوانان را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: این امر سبب ایجاد نگرانی در بین مردم شده و از این رو پس از پایان یافتن انتخابات، با رعایت قانون و حقوق شهروندی نسبت به جمع آوری این سلاح ها با هدف کاهش جرایم، اقدام می شود.

در این نشست ، گزارش مالی انجمن نیز به اطلاع اعضا رسانده شده و تصویب شد و از چند نفر خیر این حوزه نیز با حضور مسوولان قضایی و سیاسی شهرستان شاهرود تجلیل شد.

لازم به ذکر است میانگین زمان رسیدگی به پرونده های قضایی شهرستان شاهرود در سال 94 با 36 درصد کاهش، از 82 روز به 39 روز کاهش یافت و با تلاش کارکنان قضایی این شهرستان ، میانگین این کار در سال گذشته به 25 روز کاهش یافت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار