بهرام بیرانوند گفت: مناطق آزاد محلی برای تجمیع برندهای خارجی شده است .سوداگرانی که در این مناطق به فعالیت واردات می‌پردازند سود کلانی را به جیب می‌برند.
کد خبر: ۸۸۵۸۴۵۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸

 بهرام بیرانوند نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: وضعیت مناطق آزاد در جهتی قرار ندارد که برنامه ریزی شده است آنچه در این مناطق در حال اجرایی شدن است با  اهداف مورد نظر از مناطق آزاد تفاوت فراوانی دارد، مناطق آزاد محلی است که تبادل واردات کالاهای خارجی در آن رونق بیشتری دارد.

 وی با بیان اینکه نقض غرض مناطق آزاد شکل گرفته است افزود: مناطق آزاد محلی برای تجمیع برندهای خارجی شده است و واردات کالاهای مختلف خارجی توسط افرادی خاص و با سود فراوان در حال انجام است. سوداگرانی که در این مناطق به فعالیت واردات می‌پردازند سود کلانی را به جیب می‌برند.

وی در ادامه بیان داشت: در شرایطی که تولید و رکود با هم آمیخته است از اینرو تولید توانایی لازم برای صادرات محصولات خود را ندارد و از سویی دیگر هم درمحوریت تولید، باید مراحل لازم تجاری شدن را سپری کند از جمله این است که دارای فناوری موردنیاز و بروزررسانی شده را بهمراه داشته و مراحلی همچون برندینگ کالاهای داخلی، بسته بندی مناسب و جذاب، بازاریابی و ساماندهی شبکه های توزیع لازم  را  برای تولیدات داخلی مدنظر قرار دهد. این در حالی است که در شکل کنونی مناطق آزاد کشورمان، تولید و تولیدکنندگان از جایگاهی مناسب برخوردار نیستند.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: آنچه که از حضور کشورهای خارجی در مناطق آزاد در می یابیم این است که معاملات را یکسویه تنظیم می‌کنند و هر چه در توان دارند در جهت فروش بیشتر کالاهای خود قرار می‌دهند و درصدد نیستند که خریداران کالاهای ایرانی باشند؛ این چنین رفتارهایی خلاف منافع کشورمان است و باید معاملات اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد به گونه‌ای شکل بگیرد که از شکلی پایاپای و دوسویه برخوردار باشد در غیر اینصورت صادرات کالاهای ایرانی در این مناطق دست نیافتنی است.

بیرانوند در خاتمه افزود: مناطق آزاد در شکل کنونی محل انباشت سرمایه برای کشورهای خارجی شده است و به دنبال افزایش سود و ارائه کالاهای مختلف و متنوع هستند تا از این طریق  بتوانند بازارهای داخلی را از کالاهای خارجی اشباع کنند.

ارسال نظرات