سرپرست دانشگاه آزاد گفت: در اجرای رهنمود اخیر رهبری درباره اهتمام به آموزش های فنی حرفه ای، ماموریت مراکز سما دانشگاه آزاد تغییر می کند و به مراکز آموزش های فنی حرفه ای تبدیل می شوند.
کد خبر: ۸۸۵۸۱۲۶
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، علی محمد نوریان در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان که با حضور جمعی از روسای واحدها و معاونین این استان برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوشنبه گذشته در دیدار با فرهنگیان به آسیب دانشگاه‌گرایی مفرط اشاره کردند و از ضرورت اهمیت به آموزش‌های فنّی‌حرفه‌ای‌ برای تأمین نیازهای فوری، فوتی، لازم و مهم کشور -که هیچ احتیاجی به تحصیلات دانشگاهی ندارد- سخن گفتند. آسیبی که سبب کاستی در برخی رشته‌های فنی شده و در مقابل خیل بیکاران دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی را پرشمار کرده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1370 و در شرایطی که آموزش و پرورش با محدودیت هایی از نظر توسعه فضای آموزشی روبرو بود، طرح جامعی برای توسعه مدارس غیر انتفاعی کشور ارائه کرد و برای حل این مشکل راهبردی در نظام آموزشی کشور، سازمان سما شکل گرفت و در سال 1373 رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مدارس سما و توجه مسئولین به تربیت اسلامی و علمی دانش آموزان را یکی از محورهای حرکت دانشگاه اعلام کرد.

سازمان سما را به مرکز مهارت آموزی و آموزش های فنی حرفه ای دانشگاه آزاد تبدیل می کنیم  

سرپرست دانشگاه آزاد با اشاره به گذشت 26 سال از تاسیس سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یا سما که یکی از مأموریت هایش فعالیت در دوره های تحصیلی کاردانی فنی و حرفه ای بوده است؛ افزود: با تاسیس این سازمان دستاوردهای گسترده ای حاصل شده و در کنار 654 مدرسه تحت پوشش خود که وظیفه خدمت به دانش آموزان را دارد؛ 120 آموزشکده زیر نظر سازمان سما است که  مسئولیت آموزش حدود 92 هزار نفر از دانشجویان و بیش از 72 هزار دانش آموز را در مقطع کاردانی فنی حرفه ای بر عهده گرفته است و برنامه های 5 ساله برای توسعه کمی و کیفی این حوزه تدوین شده است.

وی تاکید کرد: امروز به دنبال آن هستیم تا سازمان سما را به مرکز مهارت آموزی و آموزش های فنی حرفه ای دانشگاه آزاد تبدیل کنیم  و از این طریق اقدامات موثری در راستای اقتصاد مقاومتی به ویژه در اشتغال و بهینه سازی تولید به ثمر برسانیم.

راه‌اندازی آموزشکده‌های سما در نقاط محروم با تمرکز بر آموزش های فنی و حرفه ای

نوریان با اشاره به نیازهای اساسی در مناطق محروم در حوزه اشتغال افزود: از جمله آخرین رویکردها در این مسیر، اولویت بخشی به راه‌اندازی آموزشکده‌های سما در نقاط محروم با توجه به مهارت آموزی بر اساس نیازهای جغرافیایی و ویژگی های زیست بوم بوده است.

نوریان اضافه کرد: برغم همه این تلاشها، همچنان امروز یکی از مشکلات اصلی کشور کمبود حرفه ورز یا تکنسین است. به عنوان نمونه اگر به کارخانه ها سر بزنیم، جای خالی این حلقه در میانه کارگران که حداقل واحدهای نظری مربوطه به علاوه واحدهای عملی که بتوانند خودشان را با مباحث روز جلو ببرند را آموزش ندیده اند و متخصصین که بیشتر به جنبه تئوری تسلط دارند، آشکار است؛ حلقه ای که فقدانش بر کیفیت تولیدات داخلی موثر است.

ضرورت تشریک مساعی دولت و مجلس در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری

وی با اشاره به ضرورت تشریک مساعی دولت و مجلس در تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری تاکید کرد: آنچه نیاز است؛ اقداماتی تکمیلی است تا مسیر حرکت این سازمان را برای تحقق راهبردهای کلان نظام و رفع مشکلات فعلی را تسهیل کند.

سرپرست دانشگاه آزاد گفت: در نظر گرفتن مشوق ها برای بنگاه های خرد و کلانی که دانش آموختگان این مراکز را به کار می گیرند، همچون معافیت مالیاتی و عوارض، اولویت بخشی و تسهیل در اعطای مجوز، تخصیص تسهیلات مالی و ... می تواند از جمله راهکارهای تقویت انگیزه برای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای باشد.

نوریان در پایان از برگزاری جلسه مشترکی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای هماهنگی های بیشتر در این زمینه خبر داد. 

ارسال نظرات