رئیس سابق اداره امور کانتینری بندر شهیدرجایی گفت: تمام مناطق آزادی که تا الان ایجاد شده غیر از معدودی از آنها مانند منطقه سلفچگان سیاسی بوده است.
کد خبر: ۸۸۵۷۴۹۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، داریوش نظری، رئیس سابق اداره امور کانتینری بندر شهیدرجایی در خصوص گسترش مناطق آزاد و نقش آن در مسئله قاچاق گفت: گسترش این مناطق بستگی به کنترل درب‌های ورود و خروج دارد و مناطق آزاد در همه جای دنیا تولید و اشتغال و جذب سرمایه را به دنبال نداشته است.



وی با بیان اینکه مناطق آزاد در چین و سنگاپور نمونه موفق این بنادر بوده‌اند، گفت: تا زمانی که جذبه تفاوت تعرفه وجود داشته باشد قاچاق کالا هم وجود دارد مشکل ما قاچاق جذبه‌ای است که ایجاد شده شما وقتی بخواهید کشور را انحصاری جلو ببرید و ببینید تعرفه زیادی وضع شده است نیاز به‌نوعی هم گامی استراتژیک دارید به معنی ساده‌تر وقتی فردی به دنبال تهیه یک لباس است بهترین نتیجه را زمانی خواهد گرفت که این لباس به تن او کاملاً اندازه و متناسب باشد.


رئیس سابق اداره امور کانتینری بندر شهیدرجایی با بیان اینکه هدف اصلی کشور و سردمداران آن باید با آنچه نهایتاً اجرا می‌شود هم‌خوانی داشته باشد، گفت: بر این اساس تمام مناطق آزادی که تا الان در کشور ما انتخاب شده است به غیر از معدودی از آنها مانند منطقه سلفچگان سیاسی بوده است.


نظری مهم‌ترین ویژگی یک منطقه آزاد مناسب را داشتن زیرساخت قابل‌دسترسی برای حمل‌ونقل عنوان کرد و افزود: گسترش مناطق آزاد در غرب چین در شرایط فعلی در حالی است که این کشور برای گسترش این مناطق از پاکستان کمک می‌گیرد تا به این ترتیب به دریا وصل شود شرق چین نیز پیشرفت خود را به دلیل وجود بنادر با سرعت انجام داده است.

 

وی با بیان اینکه کشور ما دو سه بندر بیشتر ندارد، گفت: اگر بنا باشد منطقه آزادی داشته باشیم که نتیجه بدهد اشتغال ایجاد کند و صادرات در پی داشته باشد باید زیر ساخت های اولیه این مناطق مهیا باشد.

 

رئیس سابق اداره امور کانتینری بندر شهیدرجایی با بیان اینکه در شرایط فعلی منطقه آزاد بندر شهید رجایی از حداقل های لازم برای ایجاد منطقه آزاد برخوردار بوده است، گفت: اما متاسفانه اینجا هیچ وقت به عنوان منطقه آزاد انتخاب نشده است و به جای آن سیرجان که منطقه بیابانی است و از پیشرفت های لازم نیز برخوردار نبوده است به عنوان منطقه آزاد انتخاب شد.

ارسال نظرات