گزارش «بسیج» از افزایش قیمت وام مسکن در روزهای پایانی فعالیت دولت یازدهم
افزایش وام مسکن در شرایط رکود و تورم همخوانی ندارد دولتمردان وام 120 میلیون تومانی مسکن را هم برای آحاد مردم در نظر نداشته ولی به عنوان دستاورد در روزهای پایانی دولت یازدهم مطرح و رسانه ای می کنند.
کد خبر: ۸۸۵۷۱۹۴
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسکن به عنوان یک کالای اقتصادی دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر کالاها متمایز می‌کند. مسکن از یک سو می‌تواند کالای مصرفی باشد که بعد از غذا و پوشاک مهمترین نیاز اساسی انسان است و از سویی دیگر، به عنوان کالای غیر منقول بادوام، کالای سرمایه ای محسوب می‌شود که سرمایه گذاری در آن قسمت وسیعی از دارایی خانوار به شمار می‌رود  و علاوه بر خانوارها، برای بنگاه های اقتصادی نیز جذابیت خاصی دارد.

اقتصاد ایران  در سال های اخیر، شاهد پرنوسان ترین تغییرات در قیمت مسکن بوده است رکود در بخش مسکن، آثار زیانباری برای این بخش و دیگر بخش های اقتصادی برجای گذاشته است . افزایش شدید قیمت مسکن و بروز شوک های ادواری قیمت مسکن در کشورمان، پدیده ای بسیار گسترده، پیچیده و فراتر از موضوعی صرفا محدود و درون بخشی است و اثرات اقتصادی و تبعات اجتماعی افزایش شدید قیمت مسکن یا نوسان شدید دارایی‌ها، دارای ابعاد بسیار گسترده ای است.

تامین مالی مسکن از اجزای اصلی نظام مسکن است، فقدان سیستم تامین مالی کالای مسکن مانع حضور خانوارهای با درآمد کم و متوسط در بازارهای مسکن می شود ، زیرا خرید مسکن برای اکثریت آحاد اقتصادی تنها با گسترش پرداخت هزینه های سنگین آن در طول زمان با استفاده از ابزارهای تامین مالی ممکن است.

افزایش بی رویه قیمت مسکن در ایران و نبود ابزارهای متنوع تامین مالی مسکن به دلیل مغایر بودن با شرع اسلام، باعث نیاز مبرم متقاضیان مسکن به تامین مالی مسکن و دریافت تسهیلات از بانک مسکن شده است.

در میان ابزارهای تامین مالی مسکن، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به عنوان ابزاری جدید و آسان در تامین مالی مسکن برای اقشار کم درآمد ایجاد شده است که فرد با پرداخت مبلغی از بابت اوراق حق تقدم می تواند از تسهیلات خرید مسکن استفاده کند اما مهمترین موضوع در این بین، قیمت اوراق حق تقدم می باشد که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که باعث نوسان قیمت این اوراق در بازار می گردد.

با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در کشورمان در سال های اخیر، استفاده گسترده از اوراق حق تقدم جهت استفاده از تسهیلات مسکن به عنوان بازار مالی تامین مالی به خصوص برای اقشار کم درآمد است.

با تصویب افزایش سقف وام مسکن از 100 به 120 میلیون تومان برای هر زوج تهرانی به طور حتم مهمترین مساله برای متقاضیان مبلغ اقساط پرداختی در ازای دریافت وام خواهد بود، اقساطی که برآوردها نشان می‌دهد گاها تا بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد. چنانچه در جلسات اخیر شورای پول و اعتبار با راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن تا سقف 120میلیون تومان وام برای خرید خانه تصویب شد.

بنا بر این گزارش، با توجه حداقل مزد روزانه سال 96 که حدود ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده، حق اولاد بر هر فرزند حدود ۹۳ هزار تومان است . بر این اساس مجموع حداقل دریافتی برای یک کارگر متاهل با داشتن یک فرزند با احتساب ردیف های پایه سنوات، حق مسکن و بن کارگری حدود یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان و برای یک خانواده کارگر متاهل با داشتن ۲ فرزند حدود یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان خواهد بود.

جدول شماره ۱- پایه حقوق و سایر ردیف‌های پرداختی در سال ۹۶

عنوان

ارقام (ریال)

حداقل مزد روزانه

۳۰۹۹۷۷

حداقل حقوق پایه ماهیانه (حداقل مزد روزانه *۳۰)

۹۲۹۹۳۱۰

حق پایه سنوات (روزانه)

۱۷۰۰۰

حق مسکن

۴۰۰۰۰۰

بن نقدی

۱۱۰۰۰۰۰

حق اولاد (یک فرزند)

۹۲۹۹۳۱

نحوه مجموع حداقل دریافتی با احتساب پایه سنواتی، حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد به شرح زیر است:

مجموع حداقل دریافتی= پایه حقوق + پایه سنواتی + حق مسکن + بن کارگری + حق اولاد


جدول شماره ۲- مجموع دریافتی حداقل بگیران در سال ۹۶

عنوان

ارقام

مجموع حداقل دریافتی مجردان

۱۱۳۰۹۳۱۰

مجموع حداقل دریافتی متاهل (تک فرزند)

۱۲۲۳۹۲۴۱

مجموع حداقل دریافتی متاهل (دو فرزند)

۱۳۱۶۹۱۷۲

حداقل دریافتی بدون بدون در نظر گرفتن مزایا، اضافه کاری، نوبت کاری(حق شیفت) محاسبه شده است. اما سئوال اینجاست که بدین ترتیب  و با در یافتی کم عموم کارندان و کارگران در سال جدید، آیا با افزایش سقف وام مسمن،این افزایش برای طبقات پائین در نظر کرفته شده است یا خیر؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار وام زوجین در تهران از 100 میلیون تومان به 120 میلیون تومان افزایش یافته است؛ الیته گفتنی است که وام  مسکن در سایر شهرستان ها هم چنین نسبتی را طی کرده است. لذا هر یک از زوجین در تهران میتوانند مبلغ حدود 60 میلیون تومان جهت خانه دار شدن دریافت کنند.

گفتنی است در این بین برخی معتقدند که وام مسکن هم رنگ و بوی انتخابات را به خود گرفته است لذا ضروری است تا نسبت به محاسبات آماری و واقعیت امر در خصوص وام مسکن مطالبی را مورد توجه قرار داد. چراکه افزایش آگاهی و سواد وام های بانکی در اخذ وام نقشی موثر دارد و افراد با آگاهی باید نسبت به این امر مهم اقدام نکنند چه بسا عدم تصمیم گیری و اطلاعات لازم موجب می شود تا زوجین نه تنها از خانه دار شدن بهره ای نبرده بلکه عواقب و خسارات احتمال مالی را هم برای خود بیفزایند. 
 
جدول زیر حاوی اطلاعاتی است که بانک مسکن منتشر کرده است؛ گفتنی است وام 120 میلیون تومانی در مدت 12 ساله در نظر گرفته شده است که با اقساط ماهیانه (144 ماهه)  1 میلیون و 100 هزار تومان و باز پرداخت بدون محاسبه اوراق تسه چیزی حدود دویست و سی و شش میلیون تومان است و از آنجایی که خرید اوراق حق تقدم تسه هم بر سپرده گذاران لازم است که با محاسبه اوراق تسه در فروردین ماه 96 بنا بر آماری که بانک مسکن ارائه داده است چیزی حدود 240 اوراق به ارزش تقریبی هر برگ 75هزار تومان بوده است که مبلغ محاسبه شده چیزی حدود 18 میلیون تومان خواهد بود.  هر چند گزارشاتی هم در این زمینه آمده است که بازار اوراق گردانی هم در بانک مسکن فرازهایی را داشته و متاسفانه اوراق تسه به ارزش حدود صد هزارتومان هم در  برخی اوقات سال عرضه شده است.

شایان ذکر است که زوجین متقاضی وام مسکن در این بین باید به بررسی و واکاوی لازم پرداخته و این نکته را مدنظر قرار دهند که بازپرداخت وام مسکن، به بیش از دویست و پنجاه و شش میلیون تومان هم خواهد رسید که بدین ترتیب بازپرداخت وام مسکن 120 میلیون تومانی بیش از دو برابر مبلغ اصلی وام می باشد.

در این بین این نتیجه حاصل می شود که افزایش وام مسکن در زمان فعلی با شرایط اقتصادی کشورمان همخوانی نداشته است ؛چنانکه رکود و نرخ بالای تورم موجب شده است تا بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در تعطیلی به سر ببرند و خیل عظیمی از کارگران اخراج و یا تعدیل نیرو شوند . همچنین گران شدن کالاهای اساسی هم در چندین نوبت در سال های اخیر، سفره معیشتی مردم را کوچکتر ساخته است از سویی دیگر هم طبق آمارهای موجود حدود 5 میلیون بیکار در کشورمان داریم که دولت علی رغم وعده های انتخاباتی سال 92 نتوانسته اشتغالزایی لازم را برای آنان فراهم آورد؛ از اینرو پرداخت اقساط 1میلیون و 100 هزار تومانی برای کارگرانی که حدود 930 هزار تومان حقوق دارند هم با سبد آنان تطابق ندارد و به طور قطع و یقین 5 میلیون جوان بیکار هم نمیتوانند اقدام به چنین ریسکی کنند . بدین ترتیب باید از دولتمردان پرسیده شود که وقتی این وام 120 میلیون تومانی هم برای آحاد مردم در نظر گرفته نشده است چرا به عنوان دستاورد در روزهای پایانی دولت یازدهم رسانه ای می شود.

 


گفتنی است که اوراق تسه توسط بانک مسکن منتشر می‌گردد. این بانک "حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز" را ایجاد نموده به طوریکه سپرده گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت عادی، از اوراق تسهیلات مسکن نیز بهره‌مند می‌گردنداین اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند. هر برگه از این اوراق نماینده 5,000,000 ریال تسهیلات خواهد بود. اگر چه محدودیتی از لحاظ تعداد خرید این اوراق در فرابورس برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد ولیکن هر فرد مجاز به دریافت حداکثر به میزان 350میلیون ریال(برای زوج های جوانی که از تاریخ مصوبه به بعد ازدواج کنند معادل 500 میلیون ریال) تسهیلات از محل این اوراق می‌باشد. 

این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان "حساب سپرده ممتاز" اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. 

نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور می‌باشد. به عنوان مثال نماد "امتیاز تسهیلات مسکن مهر 90" مربوط به اوراقی است که در مهر ماه 90 منتشر گردیده است. مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت دو سال می‌باشد لذا اوراقی که از زمان اعتبار آنها زمان کمتری باقی مانده است دارای قیمت متفاوتی می‌باشند بنابراین نماد معاملاتی جداگانه‌ای برای هر ماه به این اوراق اختصاص می‌یابد. 

* نحوه استفاده از تسهیلات برای خریداران واحدهای مسکونی 
دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن وارائه گواهینامه‌های خود و مدارک مربوط به ملک مسکونی مورد نظر اقدام به اخذ تسهیلات نمایند. ملک مورد نظر باید مشخصات تعریف شده توسط بانک را داشته باشد و نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این اوراق نیز معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده می‌باشد. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت خواهد بود. 

شرایط دریافت تسهیلات از محل این اوراق مانند سقف تسهیلات دریافتی، مشخصات محل مسکونی مورد نظر، درصد سود پرداختی این تسهیلات، مدت اعتبار اوراق تسهیلات و سایر ویژگی های دیگر توسط بانک مسکن تعیین و قابل تغییر است. همچنین سرمایه‌گذار هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت می نماید.
ارسال نظرات