در آستانه انتخابات شوراهای شهر منتشر شد؛

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی یزد پیرامون لزوم شفافیت و مبارزه با فساد اداری در شوراها و شهرداری ها

در بخشی از این بیانیه آمده است:شهرداری ها هم از لحاظ ارتباط نزدیک و رودررو با مسائل روزمره مردم و هم از جهت حجم بالای فعالیت و ورود به طرح های کلان مالی و اقتصادی به طور بالقوه جز نهادهای دارای ریسک بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ اقتصادی هستند.
کد خبر: ۸۸۵۷۱۳۸
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از یزد؛ یکی از ظرفیت های مغفول در جمهوری اسلامی شوراهای شهر وشهرداری ها می باشند در طول یک دهه ی گذشته درآمد شهرداری ها  با سرعت افسار گسیخته ای رشد یافته است تا آنجا که بودجه شهرداری های شش کلانشهر از بودجه عمرانی کل کشور بیشتر است اگر مجموعه عظیم شهرداری ها وشوراهای شهر در سراسر کشور "قوه چهارم " نظام بنامیم گزافه نگفتیم! این مجموعه سالهاست عملا به حال خود رها شده ونقش وجایگاهش در اجرای سیاست های نظام مشخص نگردیده است.

حال با همه ی این توصیفات وباتوجه به اهمیت این ظرفیت در جمهوری اسلامی برآن شدیم با توجه به رسالت اصلی جریان دانشجویی یعنی مطالبه گری وتصمیم سازی در مسایل اصلی را دراین رابطه خدمت همشهریان عزیزمان عرض کنیم تا بتوانند یک انتخاب آگاهانه در انتخابات شورا داشته باشند.

وجود و رایج شدن فساد در حاکمیت علاوه بر این که موجب ناکارآمدی و کاهش کیفیت ارائه خدمات می شود، از طریق از بین بردن اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی تاثیرات نامطلوب پایداری بر سرمایه اجتماعی، اعتماد و به تبع آن مشارکت مردم دارد. شهرداری ها هم از لحاظ ارتباط نزدیک و رودررو با مسائل روزمره مردم و هم از جهت حجم بالای فعالیت و ورود به طرح های کلان مالی و اقتصادی به طور بالقوه جز نهادهای دارای ریسک بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ اقتصادی هستند. 

یکی از کارآمدترین روش ها برای مقابله با فساد در مدیریت شهری و احیا و ارتقا سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه ای از طریق ابزارهای شفافیت است. این روش با کمترین هزینه می تواند علاوه بر ایجاد مزایای اقتصادی بالا و کاهش هزینه مبادله موجب ارتقا سطح اعتماد متقابل مردم و مدیریت شهری شود. ایجاد کنترل و نظارت عمومی بر فرآیندهای مدیریت شهری و عملکرد شورا نیز از دیگر مزایای کلیدی طرح حاضر است. علاوه بر این تحقیقات متعددی رابطه مثبت بین کاهش فساد و افزایش شفافیت را با حفظ و جذب سرمایه نشان داده است و از این جهت طرح حاضر می تواند فضای مناسبی در این زمینه نیز ایجاد کند.

جهت استفاده کارآمد از این ابزار شورای شهر می تواند در مصوبه ای شهرداری و اعضای شورا را موظف به شفاف سازی  موارد و ردیف های زیر را از طریق سامانه ای با قابلیت دسترسی برای عموم مردم نماید:

لیست کلیه دارایی های منقول و غیر منقول شهرداری که دارای ارزش بیش از 500 میلیون ریال هستند (در شرایط حاضر در بسیاری از سازمان های ما، دارایی های سازمان نه تنها برای مردم که برای مدیران ارشد سازمان نیز مشخص نیست. مثلا در یکی از وزارتخانه های بزرگ وزیری در انتهای دوره چهار ساله اش متوجه شده بود ساختمانی بزرگ در یکی از مناطق شهر تهران نیز متعلق به وزارتخانه وی است).

لیست کلیه واگذاری ها، هبه به سازمان و نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی همراه با دلایل و مستندات قانونی هر کدام (این امر می تواند از تکرار اتفاقاتی مانند واگذاری¬های املاک جلوگیری کند).

قرار دادن لیست حقوق و سایر دریافتی ها(شامل پاداش، کارانه و هر گونه مزایای مادی نقدی و غیر نقدی)  اعضای شورای شهر، شهردار،  کلیه اعضای شورای اداری ، مدیران و معاونین و شهرداران مناطق به صورت ماهیانه (در آمریکا مشابه چنین سامانه ای برای کلیه کارمندان دولت وجود دارد).

انتشار عمومی سالیانه بودجه شهرداری همراه با تفریغ بودجه و لیست هزینه ها و درآمدهای شهرداری.

لیست کلیه قراردادهای سرمایه گذاری مشارکتی که شهرداری با سرمایه گذاران منعقد می کند همراه با شرایط سرمایه گذاری، امتیازات واگذار شده به سرمایه گذار و منافع در نظر گرفته شده برای شهرداری و شهر. 

کلیه هدایایی  که اعضای شورای شهر، شهردار و معاونین و مدیران از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی یا در مراسمات و همایش ها دریافت می کنند در صورتی که ارزش بیشتر از یک میلیون ریال داشته باشند، همراه با نام هدیه دهنده، ارزش برآوردی و دلیل قبول آن (مشابه چنین سامانه ای برای تمامی وزرا و مقامات ارشد دولت آمریکا و بسیاری از کشور های دنیا وجود دارد).

لیست کلیه قراردادهای بالای مبلغ دویست میلیون ریال همراه با نوع واگذاری، مبلغ و پیمانکار یا مشاور مربوطه.

متن کلیه طرح ها و لوایح رای گیری شده (اعم از مصوب یا رد شده) در شورای شهر همراه با رای هر کدام از اعضای شورا به طرح مذکور (در بسیاری از مجالس دنیا آرای نمایندگان پارلمان به طرح ها و لوایح برای عموم قابل دسترس است).

متن آیین نامه های مصوب شهرداری که مرتبط با نحوه ارائه خدمات به شهروندان است.

صوت مذاکرات جلسات علنی شورای شهر، همراه با جدول حضور و غیاب (با مشخص شدن نوع غیبت) و تاخیر هر یک از اعضا در جلسه مذکور.

متن کامل کلیه مزایده ها و مناقصه های شهرداری همراه با اسناد آن و معیارهای شفاف انتخاب. (در این بخش بر اساس ملاحظاتی ممکن است لازم باشد بخشی از اطلاعات صرفا به صورت اختصاصی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت حضور در مناقصه و مزایده قرار گیرد).

اسناد و قراردادهایی که به تشخیص مراجع ذیصلاح (جهت عدم تفسیر موضع از این بند باید لیست این نهادها حتما در متن طرح قید شود) دارای درجه بندی محرمانه یا بالاتر باشد، از شمول این قانون خارج خواهد بود.

علی رغم این که در تهیه ردیف های بالا شاخص های کم هزینه بودن، امکان پذیری اجرایی و تجربه شدن قبلی آن در کشورهای دیگر لحاظ شده است، اما از این جهت که  صرفا بر اساس یک مطالعه کوتاه مدت تهیه شده است می توان با مشارکت فکری مجموعه ای از ذینفعان از جمله نخبگان و بدنه مدیریت شهری و عموم شهروندان به تدریج راهکارهای دیگر مرتبط با ارتقا سطح شفافیت را شناسایی و این امر را به سایر حوزه های فعالیت های شهرداری نیز بسط داد.
.
والسلام علی من التبع الهدی
ارسال نظرات