سندآموزشی2030 چیست؟
پروژه آموزشی2030 ازجمله اهداف کلان هجده گانه «توسعه پایدار» مصوب یونسکو برای 15 سال آینده تا سال 2030 میلادی برای کشورهای عضو این سازمان است. این اهداف در سال 2015 (مهرماه 1394) در اجلاس عمومی سازمان ملل توسط روسای کشورها به تصویب رسید. ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد. سپس سند ملی آموزش2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامهریزی دفتر یونسکو در کشور با تشکیل کارگروه های تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ 20 آذر 95 رونمایی شد.
کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر و عادلانه و باکیفیت آموزش ، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر، برخی ازمولفه های محتوای سند آموزشی یونسکو است.
با توجه به این مقدمه طرح چند نکته درباره «سند آموزشی 2030»، رویدادهای پیرامونش و الزامات پیش روی آن قابل ذکر است:
1 - ... آن چه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد
جدا از این که ارائه تعهد از سوی کشور ما در زمینه این سند به یونسکو از این جهت که به نوعی سلطه بیگانه بر شئون ملی را در پی دارد، با اصول 153، 77 و 125 قانون اساسی در تعارض است، این سوال را پدید می آورد که مگر در حوزه مهم و حیاتی آموزش و پرورش، کشور فاقد اسناد بالادستی است که الگوی آن را از «بیگانه» طلب کنیم. با توجه به برخی بخش های محتوای سند آموزشی 2030 که با ارزش های فرهنگی و بومی ما همخوان نیست، چگونه می توانیم نسخه ای برای تربیت و آموزش فرزندانمان بپیچیم که با سبک زندگی، فرهنگ و آموزه های اخلاقی مان تناسب ندارد.
از سوی دیگر «سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش» که اردیبهشت 1392 از سوی رهبر انقلاب به نهادهای ذی ربط ابلاغ شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، چرا آن چه خود داریم زبیگانگان تمنا می کنیم؟
چنانچه رهبر انقلاب نیز دیروز در این باره از دولت و مسئولان آموزش و پرورش گلایه کردند: «چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام نامه های سند تحول بود؟»
2-تصویب بی سر و صدا و سکوت شورای عالی انقلاب فرهنگی
درباره این که فرایندهای تصویب و اجرای چنین اسنادی در کشور با وجود ابلاغ سیاست های بالادستی چگونه است و بر چه اساسی در بخش های اجرایی در سکوت و بی سر و صدا درباره آن تصمیم گیری می شود و به مرحله اجرا می رسد،جای نقد و پرسش های جدی وجود دارد که اکنون مجال آن نیست. اما نمی توان از کنار سکوت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند 2030 به سادگی گذشت. در واقع این نهاد به عنوان عالی ترین شورای سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت بر سیاست ها و طرح های راهبردی کشور در زمینه های مختلف فرهنگی، آن طور که باید در امر «سند آموزشی 2030» به وظیفه خود عمل نکرده است و رهبری نیز دیروز در این خصوص از شورای عالی انقلاب فرهنگی گلایه کردند.
3- ...و چند پرسش
الف -وقتی آموزش و پرورش از سوی دولت موظف به اجرای سند آموزشی 2030 شده است، تکلیف تعارض عمل به این سند و اسناد بالادستی(سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش) چگونه می شود؟
ب-چرا چنین سند مهمی در سکوت و بدون فراخوان از کارشناسان و فارغ از دیدگاه بخش های تخصصی، هفت خان تصویب در دولت را طی کرده و به مراسم رونمایی رسیده است؟
ج-برای اهداف ، تعاریف ونظام خاص ویژه سند 2030 همچون حقوق بشر ،برابری جنسیتی ، آموزش جنسی و... که به طور مسلم با آموزه های اسلامی و فرهنگی در تعارض است آقایان چه تدبیری اندیشیده بودند؟