رویترز اعلام کرد به‌دلیل خودداری بانک‌های خارجی از مشارکت در تأمین مالی خرید هواپیماها توسط ایران، دولت این کشور مجبور شده برای ۳ ایرباسی که تحویل گرفته است پول نقد پرداخت کند.
کد خبر: ۸۸۵۵۵۶۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رویترز، یک مقام ارشد ایرانی گفت، تهران در حال مذاکره با آژانس اعتبار صادراتی انگلیس برای تسهیل عملیات تأمین مالی قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ است.

برنامه‌های ایران ایر برای خرید بیش از 180 فروند هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ مهمترین دستاورد اقتصادی برجام و لغو تحریم‌های غرب علیه ایران بوده است. اما به‌دلیل نگرانی بانک‌های غربی از تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا و عدم اطمینان از آینده برجام در دولت دونالد ترامپ، ایران برای تأمین مالی این قراردادها با مشکل مواجه است.

به‌گفته منابع صنعتی، ایران تاکنون تنها 3 هواپیمای ایرباس تحویل گرفته که پول آنها را هم به‌صورت نقدی پرداخت کرده است.

اصغر فخریه کاشان، جانشین وزیر راه و شهرسازی ایران گفت، مؤسسه یو.کی. اکسپرت فایننس، (یوکف) آژانس اعتبار صادراتی انگلیس پیشنهاد کرده بود که حداقل به تأمین مالی برخی از هواپیماهای ایرباس ساخته‌شده در کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا کمک کند. این مؤسسه همچنین پیشنهاد داده که حمایت‌هایی برای خرید هواپیماهای بوئینگ توسط ایران ارائه دهد.

فخریه کاشان افزود: «ما پیشنهاداتی از یوکف دریافت کرده‌ایم که این پیشنهادات در حال بررسی توسط تهران است».

دو منبع صنعت هوانوردی که نخواستند نامشان فاش شود، انجام این مذاکرات را تأیید کردند.

یوکف و دو شرکت هواپیماسازی غربی یعنی ایرباس و بوئینگ از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند.

کشورهایی در بخش‌هایی از جهان که در آنها بانک‌ها در زمینه سرمایه گذاری فعال نیستند، اغلب برای تأمین اعتبار خریدهای بزرگی نظیر معاملات خرید هواپیما به دولت‌های اروپایی و آمریکا مراجعه می‌کنند.

حدود 6 درصد از قراردادهای خرید هواپیما در جهان از طریق چنین حمایت‌های دولتی‌ای انجام می‌گیرد.

ارسال نظرات