نگاهی به راهبرد انتخاباتی رهبرانقلاب؛
سه راهبرد انتخاباتی رهبر معظم انقلاب همواره نقشه راه برگزاری انتخاباتی سالم، حداکثری و با امنیت و آرامش بوده است. انتخاباتی که رهبری از آن به عنوان تضمین کننده امنیت ملی نام می برند.
کد خبر: ۸۸۵۵۵۵۳
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، در روزهای تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به سر می بریم. تب و تاب انتخاباب داغ‌ شده و فعالیت شخصیت‌ها و احزاب سیاسی روزبه روز بیشتر می‌شود. در طول ادوار سابق رقابت‌های انتخاباتی، همواره ۲ راهبرد کلان از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح و پیگیری شده است؛ راهبرد اول «حضور حداکثری مردم» در انتخابات و راهبرد دوم تأکید بر «انتخاب اصلح».

این جمله رهبرانقلاب مشهور است، در زمانی که برخی از سران اصلاح‌طلب در گذشته تصمیم گرفته بودند که در یکی از انتخابات شرکت نکنند، رهبر انقلاب تاکید کردند که اگر لازم باشد خودم وارد می‌شوم و به شکل‌گیری یک جریان اصلاح‌طلب برای فضای سیاسی جامعه کمک می‌کنم. ایشان همواره با فراخوان از افراد با صلاحیت با سلیقه‌های مختلف و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی، خواهان مشارکت فعال در انتخابات بوده‌اند. «در انتخابات همه سلیقه‌ها باید شرکت کنند. این هم حق همه است و هم وظیفه همه است. انتخابات مال یک سلیقه خاص، یک جریان فکری و سیاسی خاص نیست».

ایشان در هفته جاری نیز در دیدار با کارگران بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای تاکید داشته و با ابراز خرسندی از اینکه فضای انتخاباتی در کشور در حال گرم شدن است متذکر شدند: هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند، این حضور تعیین کننده شرّ دشمن را از سرِ کشور کم خواهد کرد. هرگز نمی‌گویم به چه کسی رأی بدهید یا ندهید، اما اصرار دارم که در پای صندوق رأی حاضر باشید و به هر کسی تشخیص می دهید رأی دهید.

رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند: ملت عزیز بدانند حضور در انتخابات در موضوع امنیت ملی تعیین کننده است و اگر مردم پای صندوقهای رأی بیایند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند.

رهنمود دیگر رهبری انتخاب اصلح بود و  رهمین اساس ایشان به بیان ویژگی های نامزد اصلح پرداختند که این ویژگی ها را می توان در توصیه های حضرت آیت الله خامنه ای به نامزدهای انتخاباتی جستجو کرد.

کار انقلابی و جهادی؛ ایشان تنها راه سامان یافتن مشکلات کشور دانستند و بیان داشتند: «مردم و نامزدها بدانند که برای حل مشکلات موجود باید مثل یک جهادگر، کمر بسته‌ی خدمت بود و با کار «پرحجم و با کیفیت، مجاهدانه و انقلابی»، بن بست ها را شکافت و کشور را به پیش برد.»

حمایت از قشرهای ضعیف؛ تشخیص این ویژگی را باید در شعارها و برنامه های کاندیداها جستجو کرد؛ همچنانکه رهبری فرموند: نامزدها به‌گونه‌ای شعارها و برنامه‌ها را مطرح کنند که همه بدانند با هدف اصلی حمایت از طبقات ضعیف وارد عرصه شده اند و حل این مشکل مهم برای آنها در اولویت جدی قرار دارد.

انقلابی گری؛ ایشان در تعریف انقلابی گری بیان داشتند: انقلابی‌گری یعنی سرگرم تشریفات و حاشیه و کارهای زرق و برق‌دار نشدن و تلاش بی پایان و خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم و گشودن گره های تولید و کار و اشتغال با راههای میان‌بر.

خط قرمز انتخابات

اما سومین راهبرد انتخاباتی رهبری چیست؟ در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ (اولین انتخابات پس از فتنه ۸۸ ) کلید واژه ای دیگر از سوی رهبری نظام به عنوان راهبرد انتخابات مطرح شد که آن «حق الناس» بود. پس از فتنه ۸۸ و سعی گروهی بر پایمال کردن رای مردم و تقسیم آن مبنی بر رای بالای شهر و پایین شهر؛ رهبر معظم انقلاب بر حفاظت از آرای مردم تاکید کردند. حالا حق‌الناس یک خط قرمز برای انتخابات و تمام گروه‌ها و جناح های سیاسی شناخته می‌شود و همه بر رعایت آن تاکید دارند.

مر قانون

امسال نیز ایشان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مجددا بر راهبردهای انتخاباتی خود متذکر شدند: اول اینکه «در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود» وبر این اساس« نتیجه‌ انتخابات ملّت هرچه شد، معتبر است». این تاکید رهبری دالالت دارد بر اینکه قانون انتخابات برای همه نامزدها ساری و جاری است و این قانون شامل تمام مراحل انتخابات از زمان ثبت نام تا تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان و سپس رقابت‌های انتخاباتی، رأی گیری و اعلام نتایج است و اما دومین نکته؛ ورود و توصیه رهبری در انتخابات آن «جایی که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند.»

تجربه‌های پیدا و پنهان انتخابات در سال‌های قبل، حاکی از آن است که برخی‌ ها در تمکین به رای مردم دچار ضعف یا اسیر خودبزرگ بینی‌ شده اند و احتمال تکرار این اتفاقات چندان دور از ذهن نیست؛ به ویژه اینکه دشمنان انقلاب نیز دخالت در انتخابات و تأثیر بر رای مردم را یک راه حل می‌دانند و برای آن برنامه دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان نوروزی خود همچنین با اشاره به تلاش برخی برای شکستن نتیجه رأی مردم در انتخابات دوره های مخلتف افزودند: «در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه‌ی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچ‌وقت به مردم نگفته‌ام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند. هرکس بخواهد با نتیجه‌ی آراء ملّت دربیفتد، بنده در مقابلش می­‌ایستم. در سالهای گذشته و انتخاباتهای گذشته هم همین‌جور بوده؛ در سال ۷۶ در سال ۸۴ در سال ۸۸ در سال ۹۲؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم مطّلع شده‌اند؛ بعضی را هم مردم مطّلع نشده‌اند امّا این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام. در همه‌ی این سالهایی که شمردم، کسانی بودند که میخواستند در مقابل انتخابات بِایستند؛ که در سال ۸۸ آشکار شد و آمدند در میدان اردوکشی کردند، و در آن سالهای دیگر جور دیگری [بود]. در همه‌ی این سالها بنده ایستادم و گفتم نتیجه‌ی انتخابات مردم هرچه هست باید تحقّق پیدا کند؛ این آنجایی است که من در امر انتخابات دخالت میکنم و در مقابل مخالفین و معارضین انتخابات می‌ایستم.»

صیانت از انتخابات ۹۲

آنچه در فتنه ۸۸ گذشت بر همگان آشکار است، اما شاید یکی از مقاطعی که ذکر آن توسط رهبری توجه بسیاری را به خود معطوف کرد، انتخابات ریاست جمهوی سال ۹۲ بود.در این سال حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شده و مجری برگزارکننده انتخابات نیز دولت احمدی نژاد بود. روحانی در حالی  با اختلاف زیر یک درصد توانست پیروز انتخابات شود که همین اختلاف یک درصدی سبب مطرح شدن درخواست برای بازشماری آرای انتخاباتی شد. اما رهبرانقلاب اجازه چنین کاری را ندادند و بر ضرورت اعلام صریح نتیجه انتخابات تاکید کردند چراکه صیانت از انتخابات یکی از مهمترین راهبردهای انتخاباتی رهبری است.

صریحاً نوشتم انتخابات نباید دست بخورد

ایشان در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در دی ماه ۹۴ درباب صیانت از آرا بیان داشته بودند: « یک‌وقتی در مورد انتخابات تهران در یک دوره‌ای، خیلی جنجال شد؛ سروصدا شد و اصرار شد بر اینکه این انتخابات ابطال بشود. بنده گفتم باید تحقیق کنید؛ در تهران دو سه میلیون از مردم آمده‌اند در انتخابات شرکت کرده‌اند، ما رأی اینها را بکلّی باطل کنیم؟ این چه حرفی است! باید تحقیق کنیم ببینیم چه‌جوری است. تحقیق کردیم، معلوم شد که نه این‌جور نیست. تحقیق مفصّل کردیم؛ بنده در آن سالها صریحاً نوشتم به شورای نگهبان که نخیر، انتخابات نباید دست بخورد. یعنی انتخابات حقّ مردم است، مال مردم است و ما نمیتوانیم انتخابات را متّهم کنیم به اینکه مثلاً فرض کنید که این‌جور است یا آن‌جور است.»

ارسال نظرات