به‌عقیده کارشناسان روس، ایران با افزایش حضور نظامی خود در سوریه به تقویت توان رزمی ارتش سوریه کمک کرده، مانع از قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی شده و در مجموع امنیت منطقه را تقویت خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۵۵۴۲۱
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ایران قصد دارد نیروهای نظامی خود در سوریه را افزایش دهد، این مسئله‌ای است که روز چهارشنبه از سوی سرتیپ "محمد پاکپور" فرمانده نیروهای زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عنوان شد. این مقام بلندپایه نظامی تأکید کرد که مشاورین نظامی ایران از دولت سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت کرده و هر نوع کمکی را که ارتش این کشور لازم داشته باشد، در اختیار آن قرار خواهند داد.

اعلام اعزام نیروهای نظامی مضاعف سپاه پاسداران به سوریه چند روز پس از خبر خروج بخشی از نیروهای نظامی ــ هوایی روسیه از خاک سوریه، به گوش رسیده است. باید یادآور شویم که در اواخر ماه آوریل سرلشکر "سرگئی رودسکی" رئیس ستاد اداره عملیاتی ستادکل نیروهای مسلح روسیه اعلام نمود که نیروهای نظامی شرکت کننده در عملیات در سوریه به نصف تقلیل خواهند یافت. وی دلیل این اقدام را نیز کاهش تعداد گروه‌های مسلح مخالف سوری عنوان کرد.

برخی کارشناسان نظامی بر این عقیده هستند که مشاورین نظامی ایرانی پیش از این نیز با روسیه در این زمینه همکاری داشته و اکنون می‌توانند برای افزایش قدرت نظامی ارتش سوریه کمک مؤثری باشند. البته جمهوری اسلامی ایران اهداف دیگری را نیز در این بین دنبال می‌کند.

ارتش سوریه توان نظامی خود را تقویت خواهد کرد

روز گذشته (چهارشنبه) در آستانه (پایتخت قزاقستان) چهارمین دور از مذاکرات حل و فصل سیاسی بحران در سوریه آغاز شده است که در چارچوب آن نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه قصد دارند توافقنامه‌ای در مورد ایجاد چهار منطقه کاهش تنش (منطقه امن) در استان ادلب، شمال شهر حمص، شرق گوتا و جنوب خاک سوریه امضاء کنند. این سند توقف کامل درگیریهای نظامی در این مناطق را در نظر گرفته است.

اگر این مذاکرات موفقیت آمیز بوده و گروههای مخالف سوری که در مذاکرات آستانه شرکت کرده‌اند آن را امضاء کنند، دولت سوریه می‌تواند با استفاده از این فرصت و با کمک مشاورین نظامی ایرانی بخشی از توانایی رزمی ارتش خود را که طی شش سال جنگ گذشته صدمات جدی به آن وارد شده سروسامان دهد.

"آنتون مارداسوف" رئیس بخش مناقشات خاورمیانه در مؤسسه تحقیقات راهبردی روسیه به این خبرگزاری گفته است: «دیگر این مسئله بر کسی پوشیده نیست که ایران نه‌تنها در سوریه مشاورین نظامی دارد، بلکه نیروهای ویژه هوایی و زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در سوریه حضور داشته و به‌طور مستقیم در جبهه‌های نبرد به نظامیان ارتش سوریه کمک می‌کنند. این واقعیت که اکنون مقامات سپاه آشکارا اعلام کرده‌اند که قصد دارند نظامیان بیشتری به سوریه اعزام کنند، گویای آن است که این نیروها قصد دارند وظایف خود را به‌طور علنی دنبال کنند. واقعیت این است که ارتش سوریه نیازمند اصلاحات اساسی، سروسامان گرفتن و تجهیز تسلیحاتی و آموزش کادر جدید است و لازم دارد تا متحدین توانمندی برای مبارزه قاطع در برابر گروههای تروریستی داشته باشد».

این کارشناس یادآور شده است که در همین راستا، نیروهای بسیجی ایران، گروههای مبارز شیعه جنبش حزب‌الله در لبنان و عراق، از جمله دشمنان گروه تروریستی داعش محسوب می‌شوند و متحد کردن و هماهنگی اقدامات این نیروها با ارتش سوریه، وظیفه بسیار دشواری است که تنها از عهده تشکیلات نظامی قدرتمندی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برمی‌آید.  

ایران کمبود حضور نظامی روسیه را جبران خواهد کرد

"رجب صفروف" مدیرکل مرکز مطالعات ایران معاصر نیز دیدگاه مشابهی دارد. به‌گفته وی، در شرایطی که روسیه سیاست تدافعی را در پیش گرفته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موفقیت توانسته توان رزمی ارتش سوریه را به‌خوبی افزایش دهد و این مسئله در عملیات موفق اخیر نیروهای دولتی در جبهه‌های مختلف آشکار شد.

صفروف در گفتگو با خبرنگار «نووستی» گفت: «واقعیت این است که روسیه در حال حاضر در رابطه با حل و فصل بحران سوریه بسیار محتاطانه عمل کرده و دست به اقدام تندی نزده و تمرکز خود را روی حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه از طریق مذاکره قرار داده است. خارج کردن بخشی از نیروهای ما از خاک سوریه نیز این مسئله را تأیید می‌کند. در واقع مسکو تصمیم گرفته کمی صبر کند و دست به اقدام تازه‌ای در سوریه نزند. بخشی از این تصمیم‌گیری به‌دلیل موضع‌گیری "دونالد ترامپ" است. دولت جدید آمریکا در مواضع خویش در قبال سوریه و خاورمیانه، تجدیدنظر اساسی کرده و دستاوردهای روسیه و ایران برای حل مشکلات در سوریه را تحت تأثیر قرار داده است. حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه به‌بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه، بخشی از راهکار جدید واشنگتن است. جمهوری اسلامی ایران با افزایش حضور نظامی خود در سوریه سعی دارد نتیجه‌ای را که مسکو و تهران طی یکی دو سال گذشته در سوریه به‌دست آورده‌اند حفظ کند، این در حالی است که روسیه در عرصه بین المللی به‌دنبال امکانات دیگری برای حل بحران سوریه است».

ایران نیازی به گسترش هرج‌ومرج در منطقه ندارد

این کارشناس مسائل ایران تأکید کرد که موفقیت احتمالی در جریان این دور از مذاکرات آستانه به ابتکار عمل روسیه و ایران، نه‌تنها به دمشق، بلکه به دیگر نیروها که علاقه‌ای به حل و فصل اوضاع ندارند هم این امکان را می‌دهد که توان نظامی خود را تقویت کنند. مهلت به‌وجود آمده کشورهای غربی و پادشاهی‌های خلیج فارس را قادر خواهد ساخت تا ارسال تسلیحات نظامی برای گروههای مسلح سوری را که مقابل ارتش سوریه می‌جنگند و تمایلی برای صلح ندارند افزایش دهند. آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن هدف خود را همچنان سرنگونی رژیم بشار اسد قرار داده‌اند و این هدف قطعاً از طریق مذاکرات سیاسی برای آنها میسر نخواهد شد.

رجب صفروف معتقد است: «مسلماً ایران نیازی به هرج‌ومرج در کشورهای همسایه خود ندارد. تقسیم سوریه که به‌احتمال زیاد در صورت سرنگونی رژیم دمشق صورت خواهد گرفت، نه‌تنها باعث تقویت مواضع تروریسم بین المللی می‌شود، بلکه ایران را از وجود کشوری که سالهاست با آن روابط مستحکم دوستانه‌ای دارد، محروم خواهد ساخت. چنین شرایطی بدترین سناریوی روند اوضاع برای مقامات تهران است که سعی دارند نقش مؤثری در روند اوضاع منطقه، به‌خصوص مناقشه فلسطین، اوضاع لبنان، عراق و دیگر کشورهای عربی که جمهوری اسلامی دارای منافع خاص خود است، داشته باشند و [جمهوری اسلامی] بتواند قدرت نفوذ خود در تأمین امنیت منطقه به جهان نشان دهد، به همین دلیل جمهوری اسلامی با افزایش حضور نظامی خود در سوریه، در واقع تلاش می‌کند تا امنیت در منطقه را افزایش دهد و این مسئله دقیقاً مورد نظر روسیه نیز قرار دارد».

ارسال نظرات