سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: نبود سیستم هم در تهیه و هم در توزیع و هم در نظارت باعث می شود که یک ولنگاری به نفع سودجویان بازار ایجاد شود.
کد خبر: ۸۸۵۵۰۶۶
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴

علی علیلو سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در خصوص افزایش مکرر قیمت ها در بازار میوه و تره بار اظهار داشت: باید عوامل اصلی این افزایش قیمت های بی حساب و کتاب بازار میوه را شناسایی و راه برخورد با آنها تبیین گردد.

وی با اشاره به نقش روند و پروسه توزیع در نوسانات قیمت میوه و تره بار، تصریح کرد: عدم وجود شبکه توزیع مناسب که عرضه و تقاضا را هماهنگ کند از جمله عوامل افزایش قیمت های بیهوده در بازار میوه است، با این وجود به نظر من این موضوع نقش کمی می تواند در افزایش قیمت های میوه داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس نبود سیستم یکپارچه ساماندهی بازار میوه و تره بار را از عوامل اصلی تشدید قیمت در این بازار خواند و گفت: نبود سیستم هم در تهیه و هم در توزیع و هم در نظارت باعث می شود که یک ولنگاری به نفع سودجویان بازار ایجاد شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز هیچ نوع سیستم قیمت گذاری و ساماندهی در میدان عمل وجود ندارد، برای مثال وقتی وارد میدان تره بار اصلی تهران می شویم می بینیم که از ساعات اولیه بامداد کامیون ها و وانت بارها، میوه وارد بازار می کنند، اما اینکه این بار چه سطح کیفیتی دارد مشخص نیست، همین امر سبب می شود قیمت ها اختلاف پیدا کنند، بنابراین باید سیستم واحد و یکپارچه ای در این مسیر قرار بگیرد تا محصولات مختلف بر اساس سطح کیفیتشان قیمت گذاری شده و به دست مصرف کنندگان برسد.

علی لو تأکید کرد: باید توجه کرد که برای کنترل بازار باید از بخش تولید ساماندهی را آغاز کنیم، این کار نیازمند وجود برنامه ای مشخص و شفاف و همچنین نیروهای توانمند است تا بتوانیم سرانجام قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده را کاهش داده و نهایتا قیمت برای مصرف کننده هم کاهش یابد.

وی با اشاره به اتصال شبکه دلالی به مرکاز دولتی، تصریح کرد: امروز دست های منفعت طلبی در این بین وجود دارد که به شبکه دلالی معروف هستند، وجود این شبکه، کاستی یک سیستم یکپارچه را تشدید می کند. حضور دلال ها در میادین اصلی میوه و تره بار عاملی برای افزایش دو الی سه برابری قیمت برخی از میوه ها شده است.

ارسال نظرات