خبرهای داغ:
نمایندگان و کارشناسان 3 قاره جهان از کشورهای ایتالیا، عراق، آلمان و غنا به همراه مدیرکل دفتر بیابان سازمان مراتع و جنگل ها و مقامات استانی عصر روز سه شنبه با حضور در شهرستان آران و بیدگل از طرح های بیابانزدایی این شهرستان بازدید کردند.
کد خبر: ۸۸۵۴۷۵۴
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران وبیدگل، فرماندار آران و بیدگل در حاشیه این بازدید با بیان این که آران و بیدگل ویترین عملکرد سازمان جنگل‌ ها و مراتع کشور در موضوع طرح‌های بیابان‌زدایی است اظهار داشت: این شهرستان با اقدام های صورت گرفته در 5 دهه گذشته در زمینه بیابانزدایی بسیار موفق عمل کرده است.

ابوالفضل معینی نژاد با اشاره به این که شهرستان آران و بیدگل 605 هزار هکتار وسعت دارد که اکثر آن هم بیابانی است افزود: این شهرستان علیرغم کویری بودن، خشکسالی و کاهش بارندگی در زمینه‌ بیابان ‌زدایی و تثبیت شن ‌های روان در کشور بسیار موفق عمل کرده است.
وی میزان متوسط بارندگی در سال آران و بیدگل را 120 میلیمتر برشمرد و گفت: در این شهرستان بیش از 3 هزار میلیمتر تبخیر آب داریم ولی به جهت فعالیت های گسترده اداره منابع طبیعی در تثبیت شن های روان تا حدود زیادی موفق بودیم.
وی تصریح کرد: در سایه تثبیت شن های روان هم فعالیت های کشاورزی و هم صنعتی در این شهرستان گسترش یافته است که در حال حاضر هم مهم ترین رسالت ما حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تثبیت شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل هم در حاشیه این بازدید با اشاره به مساحت 384 هزار هکتاری عرصه‌ های بیابانی این شهرستان اظهار داشت: مهم ترین پدیده ژئومورفولوژی منطقه، وجود نوار ریگ بلند به طول 90 کیلومتر است که مساحت آن حدود 112 هزار هکتار و در اولویت طرح‌ های بیابان ‌زدایی و تثبیت شن‌ های روان است.
رضا شفیعی افزود: کار تثبیت شن‌های روان منطقه از سال 1348 آغاز شده است که بذرپاشی، مالچ‌پاشی، قلمه‌کاری و بذرکاری 4 روش تثبیت شن‌های روان در این منطقه بوده است.
وی گفت: مالچ‌ پاشی باعث تثبیت شن‌‌ های روان و هم چنین مانع تبخیر رطوبت می‌ شود و بعد از آن با نهال ‌کاری تپه‌ های شنی بطور کامل تثبیت می‌ ‌شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها