خبرهای داغ:
گزارشی از سفر شهردار تبریز به کربلای معلی؛

ارتباطات «تبریز و کربلای معلی» نقطه درخشان مودت «ایران و عراق»

همزمان با اعیاد شعبانیه، شهردار تبریز در سفر به کربلای معلی، ضمن شرکت در جشن‌های ویژه شعبانیه، با مدیران فرهنگی، اجرایی و پارلمانی استان کربلا دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۸۸۵۴۴۷۰
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی که از سوی وزارت امور خارجه به این سفر فرهنگی اعزارم شده بود، در نخستین روز از سفر سه روزه خود، در آئین گشایش سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» ویژه تکریم ولادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) شرکت کرد.
 این جشنواره که در میان عراقی‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است و به «مهرجان ربیع الشهاده» شهرت دارد، برای سیزدهمین سال پیاپی، در میان انبوه زائران مشتاق حرم حسینی(ع) و شخصیت‌های برجسته علمی و مذهبی در صحن مطهر سیدالشهدا(ع) برگزار شد. محفل انس با قرآن، سخنرانی‌های علمی، شعرخوانی، مولودی‌خوانی‌ مذهبی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا از رئوس اصلی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» بود.

شهردار تبریز، به عنوان یکی از مدعوین ویژه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت»، در این آئین مذهبی حضور داشته و ضمن بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلای معلی، با برخی از  خادمان و عوامل اجرایی جشنواره دیدار کرده و از تلاش‌های صورت‌گرفته، قدردانی کرد.

همکاری «تبریز و کربلای معلی» فراتر از حوزه‌های محلی است

دکتر نجفی در سفر خود، با استاندار کربلای معلی دیدار کرده و ضمن اشاره به زمینه‌های همکاری طرفین، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته، با انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین کربلای معلی و تبریز، شاهد مراودات مستمر بین طرفین بوده‌ایم؛ این ارتباط، در موضوعات اجرایی و فرهنگی حامل نتایج عملی مهمی در هر دو شهر بوده و البته همچنان قابل‌تداوم است.

وی تاکید کرد: خرسندیم که همکاری‌های صمیمانه دو شهر کربلا و تبریز، از محدوده‌های شهری و استانی فراتر رفته و به نقطه درخشان دوستی دو کشور و ملت تبدیل شده است.

شهردار تبریز با تاکید بر نقش‌آفرینی کربلای معلی در محتوای فرهنگی و مذهبی برنامه‌های «تبریز 2018» گفت: شهرداری تبریز با توجه به زمینه‌های متنوعی که در حوزه ماموریت‌های خود دارد، مصمم است تا تجارب اجرایی خود را در بخش‌های مختلف عمرانی، آموزشی، پشتیبانی و خدماتی در خدمت مدیریت شهری کربلا قرار دهد.

سیدیاسرالمعالی، استاندار کربلا نیز در این دیدار، خواهرخواندگی دو شهر را پیوندی شایسته توصیف کرد و گفت: نقش برجسته آذربایجان و تبریز در تبیین مکتب تشیع، حایز اهمیت بوده و اشتراکات گسترده‌ای را در همکاری‌های فرهنگی با مراکز مقدسه عراق، به خصوص کربلای معلی، فراهم آورده است.

وی با بیان این‌که بلدیه تبریز با پشتیبانی‌های خدماتی بی‌وقفه در ایام اجتماعات مذهبی، امورات این مناسبت‌ها را به خوبی حمایت کرده است، یادآور شد:  ملت عراق و متولیان اجرایی کربلای معلی، قدردان حمایت‌های شهروندان تبریزی و شهرداری تبریز هستند.

نجفی همچنین با حسین منکوشی، فرماندار کربلا دیدار کرده و با قدردانی از برگزاری باشکوه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «بهار شهادت» گفت: تبریز به عنوان خواهرخوانده کربلای معلی، آماده است تا از طریق توسعه ارتباطات فرهنگی و تجاری با کربلا، تجاب ارزنده خود را در مباحث عمرانی و اجتماعی، با این شهر به اشتراک بگذارد.

منکوشی، فرماندار کربلا نیز با استقبال از پیشنهاد شهردار تبریز گفت: غنای فرهنگی و مذهبی شهر تبریز و ظرفیت‌های اقتصادی آن، یک مزیت مهم برای تقویت آئین‌های فرهنگی و مناسبتی کربلا خواهد بود.

شهردار تبریز علاوه بر مدیران اجرایی استان کربلا، با فرهان ‌عبودی نایب رئیس پارلمان این استان نیز دیدار داشت.

دکتر نجفی در این دیدار، با اشاره به این‌که اقدامات اجرایی شهرداری‌ تبریز با هدایت و نظارت شورای شهر پیگیری می‌شود، گفت: نقش مشابهی که  پارلمان محلی کربلا در حمایت‌ از همکاری‌های اجرایی دو شهر دارد، حایز اهمیت است.

وی حضور فعالان تجاری و اقتصادی عراقی را در تبریز را در همین راستا مورد توجه قرار داد و گفت: باید تلاش کنیم ارتباط مستمر بین اقتصاد دو شهر ایجاد کنیم؛ در این صورت، سایر موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز میسر خواهد بود.

‌عبودی، نایب رئیس پارلمان کربلا نیز با بیان این‌که تبریز، یک شهر ویژه در مرادوات خارجی کربلا است، گفت: پارلمان کربلا در کمیته‌های بین‌المللی خود، همواره از تبریز به عنوان یک شهر الگو در دیپلماسی موفق یاد کرده و بر همین اساس، از اقدامات اجرایی صورت‌گرفته در پیوند دو شهر حمایت کرده است.

نقش تسهیل‌کننده سرکنسول‌گری ایران، در همکاری‌های «تبریز و کربلا»

شهردار تبریز در ادامه سفر خود به عراق، با سرکنسول کشورمان در کربلای معلی دیدار کرده و ضمن تشریح مذاکرات صورت‌گرفته با مقامات اجرایی و پارلمانی عراق تاکید کرد: سرکنسول‌گری ایران در کربلا، در دو سال گذشته، نقش تسهیل‌کننده در حمایت از پروژه‌های فرهنگی، عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز داشته است.

وی اضافه کرد: انتظار داریم این نقش، موثرتر از گذشته بروز یافته و ساز و کار قانونی و اجرایی حضور شهرداری تبریز در کربلا را پشتیبانی کند.

میرمسعود حسینیان، سرکنسول کشورمان در کربلای معلی نیز با اشاره به وظایف احصاشده این مجموعه، تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای تحکیم و توسعه همکاری‌های کربلا با شهرهای مختلف کشور از جمله تبریز، فروگذار نخواهد بود.

ظرفیت‌های علمی آتش‌نشانی تبریز در خدمت ایمنی کربلای معلی

شهردار تبریز همچنین از مرکز دفاع مدنی کربلا بازدید کرده و با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌تر بین بخش‌های آتش نشانی دو شهر امضا شده است، گفت: شهرداری تبریز با برخورداری از دانشگاه علمی‌وکاربری آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی، آماده است تا تجارب علمی و عملی خود را در خدمت تقویت ایمنی کربلای معلی قرار دهد.

طاهر حمید رئیس دفاع مدنی کربلا نیز با یادآور شدن سفر خود به تبریز، گفت: ناوگان ایمنی کربلا با توجه موقعیت ویژه این شهر و مواجهه با جمعیت قابل توجه، نیازمند تقویت و چابکی است؛ به همین منظور، همکاری با آتش‌نشانی تبریز، به خصوص در بحث آموزش‌های آتش نشانی و ایمنی، برای کربلا مثمرثمر خواهد بود.

گفتنی است بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا، دیدار با تولیت حرم میثم تمار از صحابه صدیق حضرت علی(ع)، تولیت مسجد اعظم کوفه، دیدار با معاون فرهنگی و امور بین‌الملل حرم علوی(ع) و بازدید از محل احداث بوستان تبریز در کربلا، از دیگر برنامه‌های شهردار تبریز در سفر به کربلای معلی بود.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها