وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید دغدغه معیشت معلمان با نگاهی درست از بین رود، گفت: ارائه وام‌های بی‌ضابطه موجب شد تا با همه فشارهای موجود مدیرعامل بانک سرمایه را تغییر دهیم.
کد خبر: ۸۸۵۴۰۰۷
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، نشست خبری فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه صبح امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست دانش آشتیانی عنوان کرد: بسیاری از کشور‌ها مشکل اشتغال دارند و هرچه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود بحث اشتغال رونق پیدا می‌کند و اگر دنبال موفقیت در توسعه هستیم ضروری‌ترین کار در حوزه آموزش و پرورش و تحول در آن است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیوستگی آموزش و پرورش و آموزش عالی مساله مهمی است، گفت: ۱۳ میلیون دانش آموز داریم و در آموزش عالی پنج میلیون دانشجو در ۲۵ هزار واحد مشغول به تحصیل هستند و در این واحد‌ها صندلی‌های خالی داریم در حالی‌که در آموزش و پرورش تراکم وجود دارد بنابراین نیاز به یک تناسب و توازن داریم.

دانش آشتیانی تصریح کرد: در مساله ملی جایگاه معلم بسیار رفیع و مرجع بوده و نقش آن در سرمایه انسانی بسیار مهم است؛ در مقابل بحث دغدغه معیشت معلمان وجود دارد و نظر ما این است که معلم این دغدغه را نداشته باشد و طی چند سال اخیر حمایت‌های خوبی از معلمان‌ها انجام شده است.

وی افزود: با احتساب ۹۶ بیش از صد درصد حقوق معلمان در دولت تدبیر و امید افزایش یافته که نشان از توجه به قشر فرهیختگان است و معتقد هستم با نگاه درست می‌توانیم دغدغه معیشتی فرهنگیان را رفع کنیم و البته اقداماتی انجام شده، اما کافی نیست.

دانش آشتیانی اظهار کرد: نظام ارزشیابی معلم خطاهایی دارد و باید تغییر پیدا کند چرا که نوع فعالیت معلم با کارمند متفاوت است بنابراین نوع ارزشیابی باید تغییر کند و در دستورالعمل جدید باید معلم خودش را در مدرسه ارزیابی کند و در شورای مدرسه ضوابط مورد تایید قرار گیرد البته در کنار این موارد به حقوق دانش آموزان احترام می‌گذاریم.

وی تصریح کرد: ارتباط معلم شاگردی رابطه بالا به پایین نیست و نباید رفتاری داشته باشیم که شان و منزلت دانش آموزان زیر پا گذاشته شود و طی جلسات با معلمان تاکید دارم نمرات دانش آموزان را در کلاس نخوانید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حقوق شهروندی، بیان کرد: در این قسمت حقوق فرهنگیان، دانش‌آموزان، اولیا و معلمان را مورد توجه قرار دهیم تا آموزش موثر در فضایی مناسب اتفاق بیفتد و اعتقاد داریم اگر در حین آموزش، دانش آموزان باید برخورد نامناسب مواجه شود لذتی از این امر برای آن‌ها وجود ندارد.

دانش آشتیانی عنوان کرد: علاوه بر ارکان مذکور رویکرد اصلی این است که همه فعالیت‌ها در مدارس اتفاق بیفتد و سعی بر این است مدرسه رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت باشد و نیاز به تعریف جدیدی از مدرسه داریم.

وی ادامه داد: یکی از ارکان معلمان هستند که در تصمیم گیری‌های مدرسه باید نقش داشته باشند و یکی از برنامه این است که مدیر توسط معلمان انتخاب شود چرا که مدیر اول باید معلم خوبی باشد که بتواند فعالیت‌های تعلیم و تربیت را به خوبی انجام دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت دوره ابتدایی گفت: اگر این دوره مورد توجه نباشد مهارت آموزی به خوبی انجام نمی‌شود بنابراین به نیروی انسانی کارآمد نیاز است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش برای زیادی به آموزش دادیم، اظهار کرد: نوع آموزش‌های ما کمی بوده و تاثیرگذار نیست بنابراین باید مساله پرورش را در بچه‌ها اصل بگیرم و از حافظه محوری به سمت خلاقیت محوری، از کمیت آموزشی به کیفیت پرورشی و از فضای رقابتی و غیرانسانی به فضای رفاقتی برسیم.

وی ادامه داد:احساس می‌کنیم با ایجاد رقابت آموزش بهتری داشته باشیم در حال که با کار تیمی می‌توان به آموزش بهتر برسیم که این روال رقابت در جامعه نیز وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید هر دانش آموز نسبت به فعالیت خود تشویق شود چراکه هر دانش آموز استعدادهایی خاص خودش را دارد و سعی داریم محیط کار تیمی را در روند آموزشی پررنگ کنیم و از فشار و استرس دانش آموزان به سمت شوق‌انگیز بودن آموزش‌ها گام برداریم.

دانش آشتیانی با اشاره مدرسه بانشاط و حرکت از روابط مکانیکی به ارگانیکی اظهار کرد:از گسست خانواده و مدرسه پرهیز و از برنامه درسی متمرکز به سمت آموزش هایی متناسب با هر استان حرکت کنیم یعنی آموزش به دانش آموزان در هر استان منجر به کارآمدی فرد در استان خود باشد که نگاهی تحولی است.

وی افزود: از انباشت تصمیمات به ستاد باید جلوگیری شود و به استان‌ها واگذار می‌شود و مسائل مانند نقل و انتقالات معلمان، مسائل مالی و مواردی از این قبیل در اختیار استان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تحقق مسائل گفته شده باید به معلمان اهمیتی بیشتری دهیم و در برنامه‌های من است.

دانش آشتیانی به مساله صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره داشته و گفت: افرادی که کارآمدی لازم را نداشته باشد از طریق روند اداری تغییر می‌کند و نگاه اینکه خود در صندوق ذخیره تصدی گری صندوق را داشته باشیم، عوض کرده و به سمت مدیریت سرمایه حرکت کنیم که سودآور بیشتری نیز دارد.

تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود

وی به وام‌های بی ضابطه بانک سرمایه اشاره کرده و تصریح کرد: این وام‌ها از سال ۱۳۸۷ بوده و وزارت اطلاعات وارد شده تا از کار جلوگیری شود به همین منظور جابجایی در بانک نیز انجام شد هرچند تحت فشار بودم که مدیر عامل بانک عوض نشود، اما به دلیل تخلفاتی که در زمان این فرد نیز بوده تغییر انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تراز حسابرسی بانک برگزار شد و در سود و زیان ۲۵۰ میلیارد تومان سود داشتیم که بین سهام داران یعنی فرهنگیان توزیع شد و پتانسیل‌های صندوق بیش از این است و نگرانی که برای فرهنگیان ایجاد می‌شود که نباید نگران باشند و امیدواریم با تغییرات به عمل آمده در جهت بهبود عملکرد صندوق حرکت می‌کنیم.

وی گفت: در برنامه ششم تا سقف پنج درصد دولت مکلف بوده اعتباری به صندوق دهد و به این ترتیب پشتوانه مالی قدی داشته باشیم.

دانش آشتیانی به بیان اینکه فقرزدایی از مناطق محروم در برنامه داریم، تصریح کرد: توسعه پیش دبستانی، مشارکت زنان در آموزش و پرورش از برنامه‌های دیگر مورد توجه است و با توجه به جمعیت دانش آموزان دختر که نیمی از جمعیت دانش آموزان کشور را تشکیل می‌دهند، باید بیش از این مشارکت زنان را شاهد باشیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در‌های وزارتخانه باید به روی ذینفعان، اندیشمندان گشوده شود و اتاق‌های فکری متعددی داریم همچنین برای برنامه‌های کوتاه مدت کمیته‌های مختلف شکل گرفته است.

وی به تشکیل سازمان نظام معلمی اشاره کرد و اظهار داشت:پیش نویس آن آماده شده و باید مراحل اداری آن شود همچنین به اقتصاد آموزش و پرورش نگاه داریم.

وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مطرح کردند:

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان طی این مدت فعالیت انجام شود و اکنون هم اعلام کردیم مطالبات فرهنگیان سال ۹۵ از شنبه آغاز شد و تاکنون برای ۲۰ استان پرداخت شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های فرهنگیان بیمه تحمیلی آن‌ها است و با جلسات متعددی که داشتیم بدهی‌ها به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت شد تا کار بیمه‌ای تداوم یابد و امیدواریم در ماه اردیبهشت مساله بیمه تکمیلی فرهنگیان رفع شود.

دانش آشتیانی با اشاره به اسکان فرهنگیان در ایام نوروز، تصریح کرد: با تامین اعتبار برای ارتقای سطح خدمات رسانی تلاش شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: علت اعلام نشدن عدد و رقم در مساله صندوق ذخیره کامل نشدن تحقیق و تفحص است و اعداد اعلام شده معمولا درست نیست.

دانش آشتیانی در خصوص مسائل اخیر پیرامون فعالیت‌های اقتصادی وزیر، تاکید کرد: هرگز دنبال حاشیه نبودم و وارد این مساله نمی‌شوم و بیشتر عمرم در مسائل تعلیم و تربیت بوده است.

وی در مورد سند ۲۰۳۰ تصریح کرد: موارد مذکور در این سند که در سند تحول بنیادین وجود دارد مورد توجه قرار گرفته، اما در مواردی با فرهنگ و مسائل شرعی کشور تطبیق ندارد، اما در مسایل مشترک مانند پوشش تحصیلی شرایط خوبی داریم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد معلمان زندانی گفت: از طریق قوه قضاییه پیگیری شرایط این افراد هستیم.

دانش آشتیانی در مورد کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: وضع پوشش تحصیلی بهبود پیدا کرده است و سازمان نهضت سواد آموزی مراکز یادگیری در خود استان‌ها تشکیل شود تا شناسایی و آموزش انجام شود.

وی در مورد اهمیت آموزش و پرورش در مناظرات انتخاباتی گفت: برنامه‌های خوبی برای آموزش و پرورش در نظر رفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی با سایر دانشگاه‌ها برای تامین نیروی انسانی داشته و تمهیداتی به عمل آمده تا نیروهای با صلاحیت حرفه‌ای این کمبود را برطرف کنند.

فرزانه معاون توسعه و پشتیبانی در مورد طرح رتبه بندی گفت: مراحل بعدی با برنامه‌های درنظر گرفته شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چهاربند رییس مرکز نیروی انسانی در خصوص تامین نیروی انسانی بیان کرد: از امسال تا سال ۱۴۰۴ دو برنامه پنج ساله داریم که مجموعا ۶۴۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد و باید از این مساله به عنوان فرصت استفاده کرده و برنامه هایی مدون داشته باشیم که سهمیه مجوزهای استخدامی تامین شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت سایر دانشکده‌های تربیت معلم و براساس استانداردهای دانشگاه فرهنگیان و برنامه پنج ساله تقریبا آماده شده و پذیرش افراد از طریق ماده ۲۸ و دوره چهارساله تعهد دبیری است.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص بودجه این وزارتخانه افزود: برنامه‌های خوبی در برنامه ششم ایجاد شده و پیگیر مسائل اقتصادی و مطالبات بازنشستگان و حق التدریس‌های شاغل هستیم.

دانش آشتیانی درباره تحصیلی اتباع خارجی گفت: ۴۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس مشغول تحصیل هستند و بخش اعظم موانع برداشته شده است.

زرافشان معاون آموزش متوسطه در خصوص ورود دانش آموزان اتباع خارجی به جشنواره‌های علمی گفت: چنین مسایلی پیگیری خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد ورود کتاب‌های تلفیقی گفت: این مساله در سازمان پژوهش جز برنامه‌ها قرار گرفته است و در حال تدوین برنامه است که پس از طرح پایلوت و بررسی آن کار به طور گسترده انجام می‌شود.

دانش آشتیانی در مورد طرح هدایت تحصیلی گفت: برنامه‌های متعددی برای این مساله در نظر داریم و این امر باید از دوره ابتدایی باشد.

وی در مورد انتخابات گفت: حضور حداکثری در این امر بسیار مهم است و حتی برخی مدارس به عنوان حوزه‌های اخذ رای درنظر گرفته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مساله استخدام اولویت با مناطق محروم است، گفت: حتی در نظر داریم دوره‌های توانمندسازی برای معلمان در این مناطق ایجاد کنیم.


ارسال نظرات