جعفر قادری با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی موضوعیت خود را از دست داده است افزود: بنابراین مصوباتی که بانک ها را ملزم می کرد تا نرخ سود سپرده ها 15 درصد و سود تسهیلات 18 درصد باشد اجرایی نشد.
کد خبر: ۸۸۵۳۸۴۶
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۹

جعفر قادری عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: متاسفانه دولت رقم قابل توجه اسناد خزانه را برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پرداخت دیون منتشر کرد و این اسناد خزانه وارد بازار پول و بازار سرمایه شد لذا تقاضا برای پول را شدیدا افزایش داد و باعث شد که مصوبه شورای پول و اعتبار، موضوعیتی نداشته باشد از اینرو هیچ فرد و نهادی خود را ملزم به رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار نکند.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی موضوعیت خود را از دست داده است افزود: بنابراین مصوباتی که بانک ها را ملزم می کرد  تا نرخ سود سپرده ها 15 درصد و سود تسهیلات 18 درصد باشد عملا  موضوعیت خود را از دست داد و فردی هم نمی توانست رعایت کند چراکه در خزانه وقتی دولت اسناد خزانه را با نرخ 22 درصد منتشر کرد هیچ فرد عاقلی در بانک ها نمی آید که پول را  با نرخ 15 درصد سپرده گذاری کند .

قادری بیان داشت:  وقتی که دارندگان اسناد خزانه  به بازار سرمایه مراجعه می‌کنند و با تنزیل25درصد 26 درصد پرداخت می کنند این باعث شده است که  اسناد بانک مرکزی از نفوذ و تسلط بانک‌ها خارج شود و نتواند بر بانک ها کنترل و نظارتی داشته باشد.

 نماینده سابق مجلس اظهار داشت: بانک ها صلاح دیدند تا در مسابقه افزایش نرخ سود، جا نمانند الان متاسفانه برخی از بانک ها نرخ سود 25-26 درصد را پرداخت می کنند و این باعث شده بانک هایی که کارشان را قانونی انجام می دهند  تقاضا برای پول را شدیدا افزایش دهد و خسارات اقتصادی در کشورمان را موجب شود.

ارسال نظرات