کد خبر: ۸۸۵۳۶۵۰
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز متأسفانه بخشی از مسائل فرهنگی کشور ما بدون صاحب بوده و مسئول مشخصی ندارد که در این حوزه برنامه‌ریزی کرده و اهداف را مشخص کند، اظهار داشت: چشم‌انداز روشنی برای مسائل فرهنگی در کشور نداریم و در حوزه فرهنگ به یک روزمرگی دچار هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس به سراغ بحث مهندسی فرهنگی رفتیم تا بتوانیم به همه ابعاد مسائل فرهنگی بپردازیم، افزود: در حوزه هنر فعالیت‌های حداقلی در بخش‌هایی مانند تئاتر، سینما و غیره انجام شده اما در حوزه فرهنگی به شدت دچار ضعف هستیم که باید به آن توجه بیشتری شود.

پژمان‌فر بیان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را به عهده دارد و این دوره بحث تنقیح قوانین را شروع کردیم که در این راستا، باید قوانین را جمع‌آوری و اصلاح کنیم و اقدامی که تاکنون انجام شده به حوزه ورزش مربوط می‌شود که تنقیح قوانین آن انجام شده و شاید در آینده نه چندان دور به یک جمع‌بندی نهایی برسد.

وی ابراز کرد: نظام جامع رسانه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت این کار را به سرانجام برسانیم، زیرا بخشی از مصوبات مجلس اگر بار مالی داشته باشد نمی‌توانیم آن مصوبات را به صورت طرح جلو ببریم و باید در قالب لایحه ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه فرهنگ بخش تأثیرگذار و کارآمد جامعه است که به آن بی‌توجهی می‌شود، این در حالی است که ما در طول سال‌های پس از انقلاب توانستیم از طریق مسائل فرهنگی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم که نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس است.

پژمان‌فر گفت: ما در شرایطی هستیم که امروز با توجه به مشکلات پیش رو آنچه که به برون رفت از مشکلات کمک می‌کند مسائل فرهنگی است و راه حل بسیاری از محرومیت‌ها در استانی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد خودباوری و تکیه به ظرفیت‌های استان است و این مسئله یک رفتار فرهنگی است.

وی ابراز کرد: آنچه که امروز بیش از زیرساخت‌های اعتباری لازم داریم زیرساخت‌ها فرهنگی است و باید فضا را برای استفاده از ظرفیت‌ها موجود فراهم کنیم، کسی که بتواند شغل و درآمد پایدار ایجاد کند دولت نیست بلکه بخش خصوصی است که باید انگیزه‌های لازم برای آنها ایجاد شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه گردشگری ظرفیت بالایی دارد که امروز در شهر یاسوج بالفعل شده و خدماتی که گردشگران دریافت می‌کنند می‌تواند چرخش اقتصادی را برای فضای این شهر فراهم کند.

پژمان‌فر در ارتباط با اعتبارات فرهنگی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم بتوانیم سهم بخش فرهنگ را افزایش دهیم که کارنامه مجلس تا حدودی در این زمینه موفق بود اما متأسفانه چانه فرهنگ آنقدر کوچک است که هنوز نتوانسته به سهم ایده‌آل خود برسد.

وی بیان کرد: ظرفیت عشایر ظرفیت خوبی است که متأسفانه در کشور ما در حال از بین رفتن است، عشایر به دلیل عدم حمایت فرهنگی در معرض آسیب‌های زیادی هستند و کمتر فرزندانی راضی می‌شوند که شغل پدرانشان را به صورت عشایری ادامه دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ارتباط با مشکل کمبود سینما در برخی شهرهای کشور طرحی داریم که اگر در صحن علنی مجلس نهایی شد، موظف می‌کنیم همه سالن‌هایی که در اختیار دولت است یعنی سالن‌های همایش و سالن‌هایی که امکان نمایش فیلم در آنها وجود دارد در قالب یک تفاهم‌نامه در اختیار اداره ارشاد قرار گرفته تا ضمن تعمیر و نگهداری در حوزه نمایش فیلم نیز خدمات داده شود.

پژمان‌فر در ارتباط با اجرای طرح مسجد نیز گفت: این طرح به علت بار مالی در دوره قبل مجلس برگشت خورد  و هم‌اکنون در حال انجام رایزنی‌هایی برای اجرای این طرح هستیم اما متاسفانه گاهی دولت‌ها نسبت به این قضایا کوتاهی می‌کنند.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم گفت: طبق برآوردهایی که انجام شد حدود 20 هزار میلیارد تومان برای تربیت این تعداد حافظ قرآن در طول 10 سال موردنیاز بود و قرار شد در هر سال حدود دو هزار میلیارد تومان در اعتبارات پیش‌بینی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه تنها 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه برای این کار در نظر گرفته شد و سال گذشته نیز از این 200 میلیارد تومان 50 میلیارد تومان تخصیص دادند که 25 میلیارد تومان آن تأمین اعتبار شد و میزان پرداختی صفر بود و این که در کل کشور دولت ریالی پرداخت نکرد بی‌احترامی به حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

پژمان‌فر اظهار کرد: دولت‌ها به‌ویژه دولت کنونی در حوزه مسائل فرهنگی انگیزه کمی دارند و ما در کل کشور برای اجرای برنامه‌های فرهنگی با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

ارسال نظرات