خبرهای داغ:
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان قم:
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان قم بابیان اینکه نامزدها در حین تبلیغات باید قانون را رعایت کنند، گفت: امکان رد صلاحیت نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۵۳۲۸۷
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
امکان رد صلاحیت نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی وجود دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا در حقیقت تبلور اراده مردم در اداره منطقه و روستاهای خودشان است.

وی ادامه داد: مردم در انتخابات شوراها با انتخاب نخبه‌ها در حقیقت مسؤولیت مسائل اجتماعی، عمرانی، آبادانی و بهداشتی و درمانی خودشان را به آنها می‌دهند.

امیرآبادی با اشاره به اختیارات شوراها تصریح کرد: بر اساس قانون شوراها ظرفیت بالایی دارند و در اداره شهر نقش پررنگ‌تری دارند اما در روال فعلی و قوانین عادی شوراها به بلوغ لازم نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: درواقع اطمینان کامل به شوراها در کشور نشده و خیلی از امور همچنان به شوراها واگذار نشده است.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم به عمر شوراها در کشور اشاره و ابراز کرد: از زمان تشکیل نخستین دوره شوراها 18 سال می‌گذرد که زمان کمی برای ساختار سازی است.

وی دوره‌های اول و سوم و چهارم شوراها در تمام شهرها و روستاها را قابل‌مقایسه ندانست و اضافه کرد: قطعاً در این مدت پیشرفت‌هایی حاصل ‌شده است اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله وجود دارد.

امیرآبادی افزود: شوراها در توزیع و تنظیم منابع شهری درست عمل کرده‌اند اما با این ‌حال برخی از شوراها در برخی شهرهای کشور نیز تخلفاتی داشته‌اند که دستگاه‌های نظارتی و قضایی برخوردهای لازم را با آن‌ها کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که زمان اعلام نتایج داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده، چه زمانی است، گفت: بر اساس قانون هیأت نظارت شهرستان که مسؤول رسیدگی به اعتراض داوطلبین رد صلاحیت شده در روستاها است و همچنین هیأت عالی نظارت که مسئول رسیدگی به اعتراض داوطلبان در شهرها است، به مدت 10 روز تا تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه زمان‌ دارند تا به اعتراض‌ها رسیدگی کنند و نتایج آن را به فرمانداری اعلام کنند.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم ادامه داد: افرادی که صلاحیت آن‌ها رد شده و تاکنون اقدام به ثبت اعتراض نکرده‌اند، قانون زمان دیگری را برای اعتراض مجدد آن‌ها بعد از مهلت قانونی چهار روزه پیش‌بینی نکرده است و دیگر نمی‌توانند اعتراض کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک تفاوت که بین قانون نظارت شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت شوراها وجود دارد این است که افرادی که در هیأت‌های پایین‌دستی تأیید می‌شوند، هیأت‌های نظارت بالادستی در شورای نگهبان می‌تواند، آن‌ها را رد کند اما در هیأت‌های نظارت شوراها چنین امکانی وجود ندارد.

امیرآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال رد صلاحیت نامزدها در حین تبلیغات انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف نامزدها وجود دارد، گفت: اگر حکم دادگاهی از نامزد تأیید صلاحیت شده پیدا شود یا نامزدی در حین تبلیغات انتخاباتی تخلفی صورت دهد، هیأت نظارت استان می‌تواند از هیأت مرکزی نظارت تقاضا کند تا نامزد مورد نظر رد صلاحیت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید نظارت بر انتخابات شوراها و عملکرد آن‌ها ساماندهی و متمرکز شود، اظهار داشت: نمایندگان به‌خصوص در شهرهای کوچک نمی‌توانند ناظر و نظارت‌کننده خوبی بر انتخابات شوراها باشند.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم خاطرنشان کرد: در حال تدوین طرحی در مجلس دهم هستیم که بتوانیم یک دیوان نظارت بر انتخابات و عملکرد شوراها مشابه دیوان محاسبات برای برگزاری انتخابات شوراها و همچنین نظارت بر عملکرد آن‌ها ایجاد کنیم.

وی در پایان با اشاره به شرایط کنونی منطقه و جهان به‌خصوص تحولات آمریکا خاطرنشان کرد: از مردم همیشه درصحنه و انقلابی ایران اسلامی انتظار داریم بار دیگر با حضور در پای صندوق‌های رأی اقتدار و شکوه انقلاب اسلامی ایران را نشان دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها