خبرهای داغ:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: خیلی از مشکلات رکود در بحث مدیریتی است لذا موظف هستیم در این زمینه بیشتر دقت کنیم و فعالیت های اقتصادی را ساماندهی کنیم.
کد خبر: ۸۸۵۲۹۸۱
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گرگان، سعید مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: در کشور یکسری تحریم های بسیار سنگینی در سطح جهانی داشتیم که خیلی از مسائل واردات و صادرات ما را مختل کرده بود و مشکلات پولی در سطح جهانی برای ما به وجود آورده بود که باعث شد بسیاری از بازارها را از دست بدهیم.

وی افزود: مشکلاتی که ما در بحث صادرات و واردات و جا به جایی پول داشتیم مقداری کشور را دچار مشکلات کرد و از سوی دیگر سیاست هایی که دولت در حذف یا کاهش تورم انجام داد باعث شد هجم نقدینگی در سطح کشور کمتر شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یکی از مسائلی که باعث رکود می شود را گردش پول در کشور عنوان و گفت: وقتی تورم کم می شود ازدیاد پول نیز کم و در نتیجه میزان نقدینگی مردم پایین می آید و توان خرید کم می شود و در نتیجه تولید کنندگان مجبور می شوند تولیدات خود را به خاطر سیاست های تورمی کم کنند.

مازندرانی افزود: این چرخه باعث ایجاد کاهش خرید مردم، کاهش تولید و در نتیجه ایجاد رکود در کشور شد و بعد از توافقی که بر اساس برجام انجام گرفت یکسری گشایش ها در بحث اقتصادی انجام شد و صادرات نفت بیشتر و در نتیجه دلارهای بیشتری وارد کشور شد تا بتوانند برای سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان نزدیک به 670 میلیارد تومان به 900 واحد تولیدی که دارای مشکلات بودنند داده شد، بیان داشت: نمی توان انتظار داشت مشکلی که چندین سال در کشور بوده یه روزه حل شود بلکه نیاز است دولتمردان در خصوص بحث رونق تولید و افزایش توان اقتصادی مردم برای خرید کلا بیشتر کار کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ابراز کرد: خیلی از مشکلات در رکود در بحث مدیریتی است لذا موظف هستیم در این زمینه بیشتر دقت کنیم و فعالیت های اقتصادی را ساماندهی کنیم و از بخش تولید، صنعت و کارگری کشور حمایت و موانع و مشکلات صنعتگران را به نوعی حل نماییم.

مازندرانی 18 درصد سود بانکی برای صنعتگران و تولیدکنندگان را زیاد دانست و گفت: یک تولید کننده باید 18 درصد از سودی که از تولید خودش است به بانک پرداخت کند در صورتی که میزان یک سود کارگاه صنعتی تنها 17 الی 20 درصد است و زمانی که 18 درصد فقط به بانک داده شود منابع مالی آن تولید کننده خود به خود از بین می رود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در بحث کاهش بهره بانکی ورود پیدا کند، اظهار داشت: ما نیازمند این هستیم که برای تولید کنندگانمان یک سرمایه در گردش را با بهره پایین در نظر بگیریم که ورود این پول به بازار باعث چرخش شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: متاسفانه در بحث فروش با وجود اینکه خیلی از واحد ها تولید دارند ولی در فروش مشکل دارند و دلیل آن بحث قاچاق کالاست که کالاهای خارجی راحت وارد کشور می شود و قابلیت رقابت صنعتگر و تولید کننده داخلی را گرفته است.

مازندرانی با بیان اینکه همه این مسائل باعث شده اقتصاد ما دچار مشکلات و مسائلی شود که رکود ایجاد شود، گفت: باید در بحث رکود تلاش و مصرف داخلی را رواج دهیم و مردم را به فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی تشویق کنیم که در این صورت اشتغال به وجود خواهد آمد.

وی در بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان طرح و ایده ای که می تواند در کنار برنامه های توسعه کشور باشد به عنوان یک راهکار برای مقاوم سازی اقتصاد کشور و الگوی جدید اقتصادی می باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: در اقتصادمقاوتی بحث کم مصرف کردن یا محدودیت های اقتصادی نیست بلکه استفاده از امکانات و ابزارهای موجود در اقتصاد کشور درست استفاده کردن است.

به گفته مازندرانی؛ مبنای اقتصاد مقاوتی عدالت بنیانی و توسعه اقتصاد مردمی است یعنی بتوانیم از ظرفیت های مردمی در کشور بهترین استفاده را برای رشد اقتصادی بکنیم.

وی به دلیل اینکه بعضی از سازمان ها و ارگان ها اقتصاد مقاومتی را خوب درک نکرده در اجرای آن موفقیت کامل را شاهد نبودیم، بیان داشت: با این وجود در استان گلستان نزدیک به 120 طرح در زمینه اقتصادمقاوتی طراحی شده است لذا اقتصادمقاوتی مبنای خیلی قوی دارد که باید بر اساس آن همه جوانب را بسنجیم، درون زایی و برون زایی اقتصادی خیلی مهم است که همه این کارها نیاز به یک زمان طولانی و نیاز به یک زیر ساخت مناسب و امکانات خوب و مدیریت قوی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اذعان کرد: بر اساس عملکرد ها و شاخص های اقتصادی سال 95 رشد اقتصادی به 7 درصد رسید لذا اینکه ما توانستیم بخشی از عقب ماندگی اقتصادی را کاهش دهیم و باعث شدیم تراز اقتصادی ما در منطقه مثبت شود  و این نشانگر این است که تا حدودی در این بخش موفق بودیم.

مازندرانی با اشاره به اینکه در استان نسبت به سال 92 رشد داشته ایم، گفت: ارزش افزوده ما حدود 3 برابر شده است ولی ما هنوز جای کار زیاد داریم و نیاز است مسئولین و مردم با توجه به منویات مقام معظم رهبری از تمام ظرفیت ها و منابع غنی موجود در استان به درستی استفاده کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) که انقلاب را  انقلاب مستضعفین و پا برهنگان نامیدند، افزود: کارگران به عنوان بخش مهمی از طبقات اقتصادی ضعیف جامعه از شروع انقلاب، دوران انقلاب، دفاع مقدس و دوران بعد از آن در سازندگی های بعد از جنگ و همچنین در کلیه فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش بسیار پررنگی داشتند که انقلاب خود را مدیون این قشر زحمتکش هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ابراز داشت: یکی از راهکارهایی که بتوانیم بر مشکلات اقتصادی موجود کشور خود فارق آییم و این مشکلات را حل کنیم باید بتوانیم فرهنگ کار، ایثار و از خودگذشتگی در کار را به نسل جوان منتقل کنیم.

مازندرانی گفت: متاسفانه جوانان امروز ما به دلیل اینکه شرایط سال های انقلاب را ندیدند دیدگاه روشنی از این موضوع ندارند لذا وظیفه ماست تا با برگزاری همایش ها، سخنرانی ها، کنگره ها و مسائلی که در این زمینه وجود دارد اساس فرهنگی جوانان خود را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: شهدای کارگر شهدایی هستند که به نوعی هم در بحث کار و تولید فعالیت داشتند و هم در بحث اسلام و دفاع از کشورمان زحمت کشیدند آنان کسانی بودند که با وجود مشکلات زیاد اقتصادی از خود گذشتگی کردند و برای دفاع از کشور از جان و خانواده هایشان گذشتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: در حال حاضر نیز در شرایط اقتصادی و کم و کاستی های موجود در جامعه این کارگران هستند که با از خودگذشتگی و حقوق بسیار پایین ایثار و از خودگذشتگی می کنند و با این همه شرایط سخت همچنان در جبهه اقتصاد و تولید زحمت می کشند و کشور را پابرجا نگه می دارند.

مازندرانی با بیان اینکه به عنوان نهادهایی که متولی بخش کارگری هستیم موظفیم فعال در این زمینه ورود کنیم، گفت: باید در بحث شناسایی و تدوین نظرات و دیدگاه های کارگران که بر چه اساسی از خودگذشتگی کردند و دنیا را فدای کشور، دین و آخرتشان کردند در کنگره شهدای کارگری تدوین کنیم.

به گفته وی؛ اگر ما بتوانیم فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی را در بین نسل جوان خود ایجاد کنیم مطمعا بخشی از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور حل خواهد شد و جوانان خواهند دانست که برای سازندگی و پیشرفت کشور باید روحیه ازخودگذشتگی و ایثار داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله بتوانیم با نشر فرهنگ ایثار و شهادت شهدای کارگر بخشی از معضلات فرهنگی و اقتصادی جامعه را مرتفع کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها