خبرهای داغ:
امام جمعه نجف آباد:

اندیشه و تعقل کارآمدتر از امکانات مادی برای اداره یک جامعه است

حجت الاسلام حسناتی گفت: مدیر باید امکانات و نیازهای جامعه را به درستی شناخته و بتواند آنها را بر حسب نیازهای جامعه اختصاص دهد که چنین مؤلفه ای در سایه اندیشه و تعقل به دست می آید.
کد خبر: ۸۸۵۲۹۷۴
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸

به گزارش خبرگزاري بسيج از نجف آباد به نقل از رسا، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، در همایش روز ملی شوراها که با حضور اعضای شوراهای استان اصفهان در محل سالن شهروند برگزار شد، شوراها را شجره طیبه انقلاب برشمرد و گفت: شوراها بهترین خدمتگزاران مردم و مظهر عقل و اندیشه جمعی هستند.

وی شوراها را از ابعاد مهم و مبنایی قانون اساسی بیان کرد و افزود: بحث شوراها و مشورت و حضور و دخالت در امور اجتماعی جزء مجموعه قطعی دینی ما است و سیره قطعی پیامبر و حضرت علی نشان از این دارد که باید به عقلا و اندیشمندان جامعه بها داده شود و مردم بتوانند در سرنوشت خودشان دخالت کنند.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه تصریح کرد: تدبیر و تخصص دو مشخصه اصلی در اداره امور یک جامعه است چنان که در حدیث آمده کسی که بر 2 نفر مدیریت می کند باید عقل ده نفر را داشته باشد و در جامعه گسترده امروزی با نیازهای متعدد باید انتخاب مدیران شهری همراه با تخصص و مدیریت منطقی باشد.

وی با اشاره به جایگاه تدبیر و تعقل در مبانی اسلام بیان داشت: در مبانی اسلام اندیشه و تعقل از عبادت برتر و گاهی بالاترین عبادت است و مبنای اصلی شوراها تعقل و اندیشه همگانی و جمعی است که سبب رشد و شکوفایی هر جامعه ای خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد خاطرنشان کرد: دستور قرآنی است که همه دارایی های یک ملت متعلق به مجموعه مردم است و حاکم و مدیر این جامعه باید از مدبرترین و متخصص ترین افراد باشد که به فرموده شهید مطهری باید رشیدترین افراد باشند.

وی به مشخصه بارز یک مدیر کارآمد اشاره کرد و گفت: یک مدیر باید امکانات و نیازهای جامعه را به درستی شناخته و بتواند امکانات را بر حسب نیازهای جامعه اختصاص دهد که چنین مؤلفه ای تنها در سایه اندیشه و تعقل به دست خواهد آمد که هیچ سرمایه ای مانند عقل در اسلام نیست.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان داشت: حضرت علی(ع) در فرمودند «مَن شاوَرَ الرِجالَ، شارَکها فِی عقولها»، هر که با مردان فهیم مشورت کند، شریک عقل آنها شده است و جایگاه مشورت و تعقل به ویژه در امور جامعه بالاتر از مسائل مادی و امکانات است.

وی ادامه داد: اندیشه و تعقل و تدبر در امور هزاران برابر کارآمدتر از امکانات مادی است و این امر با تشکیل شوراها جنبه عملیاتی گرفته است که با گذشت سال ها بر دستاوردهای شوراها اضافه خواهد شد و بارورتر و مستحکم تر خواهند شد./202/1306/ب1

منبع: رسا
ارسال نظرات