متاسفانه امروز در معماری ما جای آثار خوشنویسان بسیار خالی است
یحیی رحمتی افزود: خط و خوشنویسی یکی از آرایه های مهم نعماری اسلامی است که اگر خوشنویسی را از آرایه های معماری اسلامی بگیریم پای معماری اسلامی لنگ می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: حوزه هنرهای سنتی در ایران با پذیرش دین اسلام دچار تحول بزرگی شد که این تاثیر را در معماری اسلامی و سایر آثار می توان مشاهده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان تصریح کرد: تخت جمشید شاخص ترین بنای ایران در قبل از اسلام است و سلطانیه شاخص ترین بنای بعد از اسلام. هر دو شناسنامه عصر خود هستند و بعد از اسلام این خوشنویسی و نقوش اسلیمی است که نقش اصلی را در آرایه های معماری اسلامی بازی می کند.
یحیی رحمتی گفت: بزرگترین کتابت جهان اسلام در گنبد سلطانیه زنجان است که یک "الف" ارتفاعی ۴ و نیم متری دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه امروز در معماری ما جای آثار خوشنویسان بسیار خالی است. به واسطه برخورد غیرتخصصی با هنر خوشنویسی و استفاده از نرم افزارهای برای خوشنویسی از حس زیبایی خطوط کاسته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان خاطر نشان ساخت: اگر در تاریخ بنگرید خشنویسان زیادی بوده اند اما تنها آثار کسانی ماندگار شده است که به سبک شخصی خود رسیده و در واقع خط اشان به امضای شخصیشان بدل شده است.
برگزاری همایش های این چنینی خوشنویسان را در تجربه مشترک حسی با فضای هنرمندان قبل از خودشان قرار می دهد.