مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان:

متاسفانه امروز در معماری ما جای آثار خوشنویسان بسیار خالی است

متاسفانه امروز در معماری ما جای آثار خوشنویسان بسیار خالی است. به واسطه برخورد غیرتخصصی با هنر خوشنویسی و استفاده از نرم افزارهای برای خوشنویسی از حس زیبایی خطوط کاسته شده است.
کد خبر: ۸۸۵۲۹۲۳
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان در مراسم نکوداشت کاتب بزرگ جهان اسلام استاد مرحوم میرزا احمد نجفی زنجانی گفت: باعث افتخار است امروز در همایش نکو داشت هنرمندی هستیم که در جای جای معماری اسلامی از سر در دانشگاه تهران تا سوریه و نجف یادگاری از خود برجای گذاشته است.

یحیی رحمتی افزود: خط و خوشنویسی یکی از آرایه های مهم نعماری اسلامی است که اگر خوشنویسی را از آرایه های معماری اسلامی بگیریم پای معماری اسلامی لنگ می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: حوزه هنرهای سنتی در ایران با پذیرش دین اسلام دچار تحول بزرگی شد که این تاثیر را در معماری اسلامی و سایر آثار می توان مشاهده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان تصریح کرد: تخت جمشید شاخص ترین بنای ایران در قبل از اسلام است و سلطانیه شاخص ترین بنای بعد از اسلام. هر دو شناسنامه عصر خود هستند و بعد از اسلام این خوشنویسی و نقوش اسلیمی است که نقش اصلی را در آرایه های معماری اسلامی بازی می کند.

یحیی رحمتی گفت: بزرگترین کتابت جهان اسلام در گنبد سلطانیه زنجان است که یک "الف" ارتفاعی ۴ و نیم متری دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه امروز در معماری ما جای آثار خوشنویسان بسیار خالی است. به واسطه برخورد غیرتخصصی با هنر خوشنویسی و استفاده از نرم افزارهای برای خوشنویسی از حس زیبایی خطوط کاسته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان خاطر نشان ساخت: اگر در تاریخ بنگرید خشنویسان زیادی بوده اند اما تنها آثار کسانی ماندگار شده است که به سبک شخصی خود رسیده و در واقع خط اشان به امضای شخصیشان بدل شده است.

برگزاری همایش های این چنینی خوشنویسان را در تجربه مشترک حسی با فضای هنرمندان قبل از خودشان قرار می دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار