انتخابات گذراست اما ارزش‌ها ثابت هستند و برای حفظ ارزش‌ها خون‌ها داده شده و امید آن است که شخص توهین‌کننده ناآگاهانه و ناخواسته دست به این حرکت وقیحانه زده باشد.
کد خبر: ۸۸۵۲۸۴۷
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
این روزها برای ملت ایران روزهای مهم و سرنوشت سازی است.  تنور تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گرم است. از مهمترین موضوعاتی که در امر تبلیغات مطرح است حفظ  شئون اسلام و انقلاب اسلامی است ، همان اصلی که شورای نگهبان هم به التزام عملی کاندیدا در راستای آن تأکید دارد. حفاظت و پاسداری از مقام شامخ ائمه اطهار(علیهم‌السلام) یکی از وظایفی است که می‌بایست همواره در دستور کار همه مسئولین و مدیران کشور باشد .  از سال 88 و فتنه‌ای که بازیگردان اصلی آن استکبار جهانی بود ، قبح‌شکنی‌ توهین و هتاکی به مقدسات همچون سریالی ناتمام ادامه پیدا کرد تا این دوره که یکی از ستادهای نامزدهای انتخاباتی در ایلام به ساحت مقدس امام رضا(ع) و اهل‌بیت عصمت و طهارت توهین و هتاکی کرد. جملات موهنی که در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و موجبات ناراحتی مردم مومن و عاشق اهل‌بیت و هیئتی‌ها را فراهم کرد. خبرنگار عقیق در این راستا با جمعی از وعاظ مطرح کشور درباره این اتفاق تلخ به گفت‌وگو نشست.

 در ادامه مشروح گفت و گو با حجت الاسلام محمود ریاضت از نظرتان می‌گذرد:

*وظیفه جامعه اسلامی، هیئت‌ها، وعاظ و مبلغین در برابر چنین توهین‌هایی که به ساحت مقدس معصومین می شود چیست؟

چند سالی است یک هجمه گسترده‌ای بر علیه حریم اهل‌بیت صورت گرفته این حجم به مرور زمان گسترده‌تر و با قالب همه‌جانبه و فراگیر به راه خودش ادامه می‌دهد. یعنی این‌که ما می‌بینیم دشمنان در جامه تکفیری‌ها و سلفی‌ها حرم مطهر ائمه را هدف گرفتند و یک عده‌ای هم فرهنگ و هدف اهل‌بیت را مورد هجمه قرار دادند. به نظر می‌رسد همان طوری‌که برای حریم اهل‌بیت مدافع داریم یکسری مدافع هم برای حریم هدف و افکار ائمه معصومین داشته باشیم. فکر می‌کنم هجمه‌ای که امروز اهداف و ارزش‌های مورد نظر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را وارد می‌شود خیلی خطرناک‌تر از حمله‌ای است که به حرم و قبر مطهر ذوات مقدسه می‌شود. همان‌طور که برای دفاع از حرم، ضریح و قبر مطهر اهل‌بیت مدافعینی وجود دارد، در این راه به درجه رفیع شهادت می‌رسند و عنوان مدافع حرم را به خودشان اختصاص می‌دهند امروز دفاع از حریم افکار و اهداف نورانی اهل‌بیت نیز دفاعی دوچندان می‌طلبد. امروزه دشمنان بیش از آن‌که چشم طمع به مشتی خاک تحت عنوان حرم داشته باشند و درصدد تخریب قبور مطهر ائمه برآمده اند و طراحی پیچیده‌ای برای ترور شخصیت و تفکر و فرهنگ موردنظر اهل‌بیت انجام داده‌اند. بر ماست که از شخصیت و اهداف و افکار اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیش از پیش دفاع نماییم.

این جایگاه‌های محدود ارزش تخریب باورهای دینی را ندارد

حرکت خبیثانه و سخیفانه‌ای که در روزهای گذشته به شخصیت ملکوتی و منور حضرت رضا(ع) حادث شد فارغ از هر جناح‌بندی سیاسی نیازمند برخوردی هوشمندانه است. انتخابات گذراست اما ارزش‌ها ثابت هستند و برای حفظ ارزش‌ها خون‌ها داده شده و امید آن است که شخص توهین‌کننده ناآگاهانه و ناخواسته دست به این حرکت وقیحانه زده باشد. لازم است که کاندیدها از هر جناح و هر گروه به هواداران خود متذکر شوند که برای دفاع از کاندیدای موردنظرشان همان‌طور که نباید استفاده ابزاری از اعتقادات کرد باید مراقب و مواظب عدم تخریب ارزش‌ها و اعتقادات هم بود. نشستن این و آن شخص در کرسی ریاست جمهوری در مدت محدود ارزش تخریب باورهای دینی را نداشته و ندارد. 

رضوی بمانم و رضوی بمیرم

همه کاندیداهای مورد تأیید شورای نگهبان به این اصل ملتزم بوده‌اند که مورد تأیید واقع شده‌اند. اینجانب ضمن ابراز انزجار از حرکت موهنی که صورت پذیرفته عرض شرمندگی خود را به ساحت مقدس رضوی اعلام می‌دارد و امیدوارم که همواره در راه دفاع از مبانی فرهنگ غنی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به عنوان یک مدافع، رضوی بمانم و رضوی بمیرم.

*علت سکوت برخی از علما، حوزه‌های علمیه و متدینین در برابر این هتاکی‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد که شائبه جناحی شدن و سیاسی شدن نسبت جناح یا گروه خاص باعث می‌شود بسیاری از بزرگان هم در این قضیه برای ورود تردید پیدا کنند. چون که متأسفانه معمولاً در این حرکات در بستر جریانات سیاسی و اجتماعی رخ می‌دهد مانند انتخابات که ممکن است رقبا از این اظهارنظرها به نفع کاندید خود استفاده کنند، لذا علما با احتیاط بیشتری در این قضیه وارد می‌شوند. البته توجیه صحیحی نیست می‌توان ضمن رعایت حریم همه افراد و شخصیت‌های سیاسی اولویت حفظ حرکت را به حفظ حرمت اهل‌بیت اختصاص داد. می‌توان از ساحت حریم رضوی دفاع کرد و در مقابل جسارت‌ها و توهین‌ها ایستاد بدون اینکه این دفاع به نفع شخص، گروه یا جناح سیاسی تمام شود.

ارسال نظرات