خبرهای داغ:
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: خانه محتشم مربوط به دوره زندیه-قاجاریه در شیراز با تخصیص اعتبار ۸۵۰ میلیون ریالی مرمت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۲۶۶۲
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
سیامک بصیری با اعلام این خبر اظهار داشت: خانه تاریخی محتشم که روبه‌روی بنای تاریخی دیوان‌خانه کریم‌خانی و در نزدیکی ارگ کریم‌خانی قرار گرفته یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی در شهر شیراز است.

وی گفت: محور تقارن بنا به صورت شرقی و غربی است و در مقایسه این بنا با تعدادی از بناهای دوران زندیه و قاجاریه تشابه گره‌کاری‌های موجود در ارسی‌ها و پنجره با ارگ کریم‌خانی کاملأ مشهود است.

بصیری افزود: ورودی ساختمان از طریق راهرویی به طول 7 متر با دیوارهای آجری امکان‌پذیر می‌شود و  در کنار این راهرو و در جوار ضلع شرقی، تزئین کاشی هفت رنگ از زیبایی خاصی برخوردار است. در ضلع غربی نیز یک ایوان با دو ستون سنگی و سقف چوبی نقاشی شده خودنمایی می‌کند.

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: خانه محتشم با توجه به ارزش‌های فوق العاده معماری و تاریخی در سال 1356 شمسی و به شماره 1557 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت. این خانه تاریخی تحت حفاظت و صیانت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس قرار دارد.

وی به اعتبار تخصیص یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه مرمت خانه محتشم از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای بالغ بر 850 میلیون ریال تخصیص داده شده و مرمت در قسمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی بنا در حال انجام است.

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مالکین خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دعوت می‌کند برای تامین بخشی از هزینه‌های مرمت و حفاظتی خانه خود با مراجعه به معاونت میراث فرهنگی این اداره کل به آدرس، شیراز- پشت ارگ کریم خان ، خیابان 22 بهمن ، خانه محتشم ، نسبت به عقد تفاهم‌نامه اقدام کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها