مراسم سالگرد شهادت شهید شیرودی برگزار شد+تصاویر

مراسم سی و ششمین سالگرد شهادت سرلشکر شهید خلبان علی‌اکبر شیرودی با حضور جمع کثیری از مردم در دشت ذهاب کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۵۲۶۵۴
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، مراسم سی و ششمین سالگرد شهادت سرلشکر خلبان شهید علی اکبر شیرودی عصر روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت 96 با حضور خانواده شهدا, ایثارگران, جانبازان, مردم شهیدپرور استان کرمانشاه و جمع کثیری از کاروان های راهیان نور در یادمان شهید شیرودی واقع در روستای زرین جوب دشت ذهاب استان کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم شخصیت هایی همچون حجت الاسلام و المسلمین محمد علی آل هاشم رئیس عقیدتی سیاسی ارتش, سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور, ماموستا محمدی امام جمعه اهل سنت استان کرمانشاه, امیر ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش, سردار یعقوب سلیمانی دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج, امیر آریانفر فرمانده قرارگاه منطقه ای ارتش در غرب کشور و جمعی از مسئولین استانی حضور داشتند.

در این مراسم از خانواده شهیدان علی اکبر شیرودی, سرلشکر شهید مهدی عسکری شهید شاخص سال راهیان نور ارتش و شهدای بازی دراز تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

برپایی نمایشگاه تجهیزات هوانیروز و عرضه محصولات فرهنگی ارتش از بخش های جنبی سالگرد شهادت شیرودی بود.

برپایه این گزارش, خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه 1334 در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود.وی پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد.

شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره هلی‌کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانیاری فارغ التحصیل شد.وی پس از 3 سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با خلبان احمد کشوری آشنا شد. شیرودی از جمله ارتشیانی بود که با اوج گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، او نیزخارج شد.پس از خروج از پادگان درصدد تشکیل گروهی چریکی بر آمد و با تعدادی از دوستانش در کرمانشاه در این زمینه اقدام کرد تا اینکه امام خمینی به میهن بازگشتند و انقلاب به پیروزی رسید.

شیرودی که با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه 2 خلبان همفکر خود و با 2 هلی‌کوپتری که در اختیار داشتند، در طول 12 ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک که وی به‌عنوان تنها موشک‌انداز پیشاپیش 2 خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد. با اوج‌گیری جنگ کردستان شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند.

وی در چند عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردیی غرب کشور وارد کرد. در 13 دی ماه 1359 وقتی خیانت‌های آشکار بنی صدر را دید به افشاگری پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند.در همین ایام علی اکبر شیرودی را به خاطر باز پس گیری ارتفاعات بازی دراز بازداشت تنبیه کردند و در واکنش به این مسئله روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای‌عالی دفاع رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.

شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40‌بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید.شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌ انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

در ادامه تصاویری از این مراسم را ببنید:

ارسال نظرات