قالیباف: مردم عزیز!‌ شما امروز در زندگی‌تان حس می‌کنید کسب و کار رونق پیدا کرده؟/ شما دولت ۴ درصدی هستید چون بین مردم نیستید
کد خبر: ۸۸۵۲۶۰۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷

قالیباف: مردم عزیز!‌ شما امروز در زندگی‌تان حس می‌کنید کسب و کار رونق پیدا کرده؟/ شما دولت ۴ درصدی هستید چون بین مردم نیستید

* امروز 11 میلیون حاشیه‌نشین داریم

به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، اولین مناظره نامزد های انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز پایان یافت دراین مناظره شش نفره قالیباف گفت: *ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم. طبیعتا این بر اساس فرصت‌های نابرابری اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود می‌آید. یکی از موارد پیش‌بینی شده این است که ما در درازمدت برنامه‌ریزی کنیم که طبیعتا برای کوتاه‌مدت هم باید یک برنامه‌ریزی برای این عزیزان داشته باشیم.

* معمولا در همه دنیا اینگونه است که دولت‌ها از این‌ها (حاشیه‌نشین‌ها) حمایت می‌کنند. من می‌دانم آقای میرسلیم هم بر این موضوع تأکید دارد که بخشی از این محرومین به کم درآمدها همین حاشیه‌نشین هستند. دولت هم تدبیر کرده تا در حوزه یارانه‌ها به این‌ها کمک شود. در 7 سال گذشته هم کمک شده است ولی گلایه آنها این است که در هفت سال گذشته با توجه به افزایش گرانی و تورمی که اتفاق افتاده است ارزش آن 45 هزار و 500 هزار تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است.

* گلایه اول آنها این است که چرا این مقدار افزایش پیدا نمی‌کند و همپای تورم کشور بیشتر نمی‌شود و همچنین اینکه چرا یارانه‌ها بین همه اقشار مساوری تقسیم می‌شود و از آن طرف البته مردم یک نگرانی هم دا رند که افزایش یارانه‌ها باعث گرانی در کشور نشود که من فکر می‌کنم آقای میرسلیم با این موضوعات موافق است.

* خطاب به میرسلیم: من می‌خواهم بدانم که جنابعالی برای یک اقدام کوتاه‌مدت برای انی محرومین چه اقداماتی را انجام می‌دهید و به طور درازمدت به طور ریشه‌ای این موضوع حل می‌شود چه راه حلی دارید.

* عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و از اهداف نظام اسلامی و انقلاب بوده ولی همه شاهدیم وقتی که مشکلات اقتصادی و بحران‌های اقتصادی داریم تحقق عدالت اجتماعی سخت است.

* ما در روزی که کار را در شهر تهران شروع کردیم اولین نکته‌ای که به آن اشاره کردیم این بود که فاصله شمال و جنوب را کم کنیم؛ به خاطر اینکه از اهداف انقلاب اسلامی است که امروز در سطح شهر هم مشخص است که در حوزه کاربردی و چه در حوزه انسانی به محرومین در بخش‌های مختلف و بافت‌های فرسوده توجه شود که این اتفاق افتاد.

* ولی همه ما می‌دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری‌های فرصت‌های اجتماعی وجود دارد؛ به عنوان مثال همین بحث بیکاری و شغل که در حقیقت حق شهروندان است به آن توجه شود، من در برنامه جنابعالی (رئیسی)  دیدم که به این موضوع مفصل پرداختید. البته در برنامه ما هم است.

* به سمت یک اشتغال پایدار خواهیم رفت

* طبیعتا نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ما یک اشتغال حمایتی انجام می‌دهیم و به سمت یک اشتغال پایدار خواهیم رفت.

* امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده است، فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابر هستند یعنی بهره‌ای که آن 4 درصد می‌برند هیچ وقت بقیه 96 درصد مردم این بهره را نمی‌برند.

* ما در برنامه پنجم هم چنین هدفی را داشتیم می‌خواهم بگویم ارزیابی شما در این زمینه چه میزان است؛ برنامه پنجم که تمام شده و امسال آغاز برنامه ششم است. به نظر شما برنامه پنجم به چه میزان توانسته در این راه موفق باشد.

* 4 درصد از جامعه از همه چیز برخوردارند

* 4 درصد در جامعه ما هستند که از همه چیز برخوردارند و 96 درصد هم برخودار نیستند.

* آنهایی که برخودار هستند با رانت برخوردارند، همانطور که آقای جهانگیری به آن اشاره کرد در مسکن هم همینگونه است.

* ما اکنون بیش از 3 میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. سوال کنیم که این‌ها چرا خالی هستند، کجا هستند و متعلق به چه کسانی است؟ این‌ها در حقیقت متعلق به همان 4 درصدی که با این ثروت‌های باد آورده یک ویلا در شمال برای خود می‌گیرند و یک ویلا هم در شمال شهر و همان 96 درصد در محرومیت هستند.

*دولت یازدهم نتوانست بافت‌های فرسوده را احیا کند

* برنامه بوده که دولت هر سال 10 درصد بافت فرسوده را احیا کند به هر حال دولت نتوانست این را تکمیل کند و در طول یک دهه این کار انجام شود.

* اکنون بیش از 5 سال از این می‌گذرد و پیشرفت در بقیه طبق آمار حدود 7 یا 8 درصد است؛ البته در بافت فرسوده شهر تهران که مسئولیت آن با شهرداری است بنا به گزارش وزارت مسکن ما در این زمینه 34 درصد هستیم. البته در این بخش دولت آن کمکی که باید به ما می‌کرد را نداشت ولی به هر حال پذیرفتیم که ما این کار را انجام دهیم.

* بنده معتقدم با این 4 درصد حتما برخورد شود. اگر کسی رانت 5 میلیاردی گرفته باید حتما با او برخورد شود امروز هم نباید بگذاریم که این تکرار شود. متأسفانه امروز هم این‌ها در جامعه حال تکرار شدن است و نمونه‌های آن وجود دارد.

*در سال 95 به چه کسانی بیش از 530 میلیارد تومان وام دادند؟

* در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد تومان وام دادیم؛ بپرسیم این وام‌ها را به چه کسانی دادیم، چند هزار نفر این وام‌ها را گرفتند و چند ده میلیون نفر مثل همین وام ازدواج که گفتند چند سال است در نوبت هستند؟

*اگر ما سیستم را هم درست نکرده و مدیریت را اصلاح نکنیم موفق نخواهیم شد که بر مشکلات فائق آییم.

* مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج اشتغال است

* خطاب به روحانی: همانطور که جنابعالی اشاره کردید مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج اشتغال است. جنابعالی در آغاز دوره به مردم عزیزمان قول دادید که 4 میلیون شغل را ایجاد کنید. در همان ابتدای مذاکرات هم گفتید.

* روحانی در پاسخ به قالیباف: آقای قالیباف ببینید یک سایت گمنامی یک حرفی می‌زند، بعد یک سایت معروفی نقل می‌کند، بعد یک روزنامه آن را نقل می‌کند، بعد جنابعالی هم می‌خواهید از روزنامه نقل کنید؛ من هیچ وقت در هیچ دوره‌ای قول 4 میلیون شغل به مردم ندادم و این دروغ محض است.

*قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی: ما آدرس سایت را از خودتان می‌گیریم!‌ شما که از آزادی گفتید حداقل اجازه بدهید بنده نظرم را به شما بگویم. اگر تحمل داشته باشید در حد دو دقیقه اتفاقی نمی‌افتد تحمل کنید.

* به هر حال حتما امید، نشاط، حقوق شهروندی و شبکه‌های اینترنت  مهم و لازمه زندگی امروز است؛ اما واقعا امروز افسردگی در جامعه ما چقدر شده است؟

* بنابر آمار خود دولت، امروز شرایط در این حوزه غیرقابل قبول شده است؛ این از کجا نشاط داشته باشد؟

* مردم برای نشاط زندگی خوش می‌خواهند. جنابعالی می‌گویید که این زندگی خوش اکنون است. یعنی کسب و کار رونق پیدا کرده است.

* مردم عزیز!‌ شما واقعا امروز در زندگی‌تان حستان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده؟ واقعا در ذهنتان این است که در این چند سال آیا آمار بیکاری بیشتر شده یا کمتر؟

* ظاهرا آقای روحانی که به من فرصت صحبت کردن نمی‌دهند و توی صحبت می‌آیند.

* اگر این‌ها را حل کردیم نشاط را به جامعه تزریق خواهیم کرد، اگر این‌ها را حل کردیم امید دادیم. اگر آی.تی آمد شغل هم هست همانگونه که در دنیا بیشترین شغل را از همین طریق آورده است.

*من معتقدم که اشکال اساسی ما سرمایه هم نیست. سرمایه هم در داخل و هم در خارج است و می‌شود آن را آورد.

* اشکال اساسی ما سرمایه نیست بلکه مشکل همین نگاه مدیریتی گذشته و عدم تحملی است که شما اجازه حرف زدن را به ما نمی‌دهید مشکل است.

* خطاب به جهانگیری: آقای جهانگیری!‌ شما در صحبتتان اشاره کردید که اخلاق مهم است. من فکر می‌کنم که ای کاش شما هم اخلاق را واقعا رعایت می‌کردید.

*این هم واقعا پدیده‌ای عجیب است که جنابعالی به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شدید، آمدید و البته حق شهروندی شما است؛ شما هم می‌گویید ما یک رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند.

* خطاب به جهانگیری: صداقت شما در چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعا هستید یا خیر.

*دولت صادقانه به مردم گزارش دهد

*اگر دولت آمده اینجا که گزارش کار خود را بدهد که صادقانه به مردم گزارش کار بدهد و گزارشی را هم که می‌دهیم درست بدهیم.

*خطاب به جهانگیری: وقتی شما می‌گویید در جنوب شهر در بافت فرسوده درآمد می‌اورند شما حداقل یک مطالعه اولیه بکنید صدور پروانه ساختمان در کل بافت فرسوده تهران در جنوب شمال در شهر تهران مجانی است.

* ما هیچ وقت اقتصادی نگاه نکردیم، به جز همان محلی که جنابعالی رفتید و در منطقه 12 بازدید کردید زمین آن متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است. شما فقط آنجا رفتاری تجاری کردید و بروید ببینید چه ساختید.

*خطاب به جهانگیری: من متعجبم از شما به عنوان یک مدیری که اجرایی هستید و حاضرید اینگونه دستاویز سیاسی دیگران شوید و حرف‌های غیرباطنی خود را اینجا بگویید.این واقعا در حقیقت درست نیست.

* یا اگر بحث می‌شود که ما بیاییم اختیار به مردم بدهیم خیلی خوب است. ما بیش از یک دهه است در تهران شورای اداری محلات را درست کردیم؛ دولت محترم حدود 2 ماه قبل اعلام کرد که وا گذاری کار به مردم را حق ندارید داشته باشید. این چه مردمی کردن است؟ شما واقعاً با صداقت صحبت می‌کنید؟

*اشکال اساسی دولت شما این است که مجموعه برنامه‌ها و اقداماتتان را همیشه می‌گویید یا نمی‌شود سرمایه نمی‌آید،‌ آن کار نمی‌شود و بعد هم  از کسانی که جز آن 4 درصد هستنددفاع می‌کنید.

*همین وام‌هایی که می‌گویید مردم قضاوت کنند. هزار مسیر جلوی شما می‌گذارند که شما نتوانید وام بگیرید ولی در یک سال بنا به گزارش بانک مرکزی بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده می‌شود. بروید لیست آن را در بیاورید به چه کسانی داده می‌شود؛ بی‌صداقتی این‌ها است.

* بحث مربوط به محیط زیست که در حقیقت باید به آن بگوییم بحران محیط زیست از مشکلات اساسی کشور است.

* اما امروز مشکلات جدی اقتصادی و بحران‌های اقتصادی تأثیرات جدی را در حوزه مسائل اجتماعی گذاشته که در بخشی از صحبت‌ها اشاره شد.

* در حوزه محیط زیست هم ما با دو مشکل مهم و اساسی روبه‌رو هستیم که یکی از آنها ریزگردها است.

* در ریزگردها روندی که تا کنون پیش رفته متأسفانه در 4 استانی که بوده امروز نزدیک 20 استان دچار آن شده، یعنی در حقیقت بخشی در مرکز تهران هم شاهد آن هستیم که ریزگردها تا اینجا هم می‌آید و مشکلات جدی دارد.

* البته یک بخش بحث این است که موضوع ریزگردها به آن طرف مرزها برمی‌گردد ما نمی‌خواهیم بگوییم این نیست ولی واقعا این چه سهمی دارد؟

*بخش قابل توجه ریزگردها مربوط به بی‌توجهی‌های داخل است. همین حادثه‌ای که اخیر در اهواز شاهد آن بودیم که مردم دیگر نمی‌گویند ریزگرد می‌گویند ریزمرگ و واقعا زندگی ندارند.

*این موضوع محیط زیست (ریزگردها) دقیقا داخلی بود یعنی وقتی که ما مالچ‌پاشی و درختکاری را رها می‌کنیم و مشکلاتی اینگونه پیدا می‌شود طبیعی است که این مسائل در اینجا پیش می‌آید.

* اشتغال دو دسته است؛ یکی اشتغال پایدار و یکی اشتغال عمومی که امروز مشکل جدی جامعه ما است. اشتغال عمومی یکی از بخش‌هایی است که در آن می‌توانیم جوانان را به کار بگیریم. چرا از آنها استفاده نمی‌کنیم که مردم امروز به این مشکل دچار شوند؟

*هوا را با بی‌تدبیری از مردم گرفته‌ایم

* ما حرف از حقوق شهروندی می‌زنیم می‌گوییم حقوقشان را می‌دهیم، اما اولین حق مردم هوا است ما هوا را هم با بی‌تدبیری از مردم گرفته‌ایم بعد هم عذرخواهی می‌کنیم.

* همین آلودگی هوا در کلانشهرها و درتهران ما گفتیم. این موضوع قابل حل است و درابتدای دولت هم گفتیم طرح داریم آقای جهانگیری هم جلسه گذاشت. من خدمت دوستان رفتم و آمدم و او هم طرح ما را قبول کرد اما گفت خودمان اجرا می‌کنیم آقای جهانگیری بگوید که چه کار کرده است؟

*خطاب به جهانگیری: ماشین‌ها را از بیرون شهر رها می‌کند و می‌آید و ماشینی که 30 سال در جاده بوده دو مرتبه داخل می‌آورند و می‌شود سرویس اداره!  کامیون 50 - 60 ساله می‌آید.

*مشکل محیط زیست مانند بحران اجتماعی و اقتصادی امروز حل نشده است، چرا که این دولت همواره می‌گوید این نمی‌شود و پول می‌خواهند، آن نمی‌شود چون ما نمی‌توانیم. خب مردم باید چه کار کنند؟ چرا نمی‌توانیم؟ ما می‌توانیم، ظرفیت‌ها مشخص است نگویید این حرف شعار نیست.

* سالی یک میلیون و 300هزار نفر هستند که باید برای این‌ها شغل تعیین کنیم. شما می‌گویید آی‌تی را اجرا کرده‌ایم؛ در حوزه آی‌تی چرا نتوانستید بین کسانی که بهره‌مند هستند یا نیستند وزارت کار شما نتوانست این‌ها را تفکیک کند خب معلوم است که نیست.

* خطاب به روحانی: این که من می‌گویم شما دولت 4 درصدی هستید به همین خاطر است چون در مردم نیستید.

*جناب آقای جهانگیری و روحانی! امروز افتخار شهرداری تهران در محیط زیست این است که از زباله برق تولید کند یکبار از اتاق‌هایتان بیایید بیرون و ببینید.

*امروز مابقی آن کمپوز می‌شود و کشاورزی آن را می‌بینید.

*همان دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند امروز مکانیزه شده است.

*آقای روحانی! اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود چرا قانون را اجرا نکردید؟

*اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود قانون را اجرا نکردید پول حمل و نقل عمومی را نه به تهران بلکه به هیچ شهری ندادید امروز مترو را با 300 کیلومتر ساختیم با 70 کیلومتر تحویل گرفته بودیم پس محیط زیست برای ما مهم بود.

*ما در این دوره بیش از 20 هزار هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران داشتیم امروز به 39 هکتار رسیدیم با 11 هزار هکتار دیگر کل تهران کمربندی آن انجام می‌شود.

* اگر بحث بلندمرتبه‌سازی را می‌گویید این قانون دولت 4 درصدی‌ها است وزارت راه و شهرسازی شما و شورای عالی شهرسازی تصویب کند می‌شود حق در شهرداری مطالبه می‌کنند.

* ما کار اداری آن را انحام می‌دهیم این‌ها را شما اگر می‌گویید بحث مربوط به مهاجرت که اشاره کردم تهران حداکثر امروز 24 درصد جمعیت به تهران آمدند.

* چه کسی این کار را کرد؟ به خاطر مهاجرت و مشکلات اقتصادی و رو داشتن و اینکه امکانات از جای دیگر بیاید.

* بحث از صداقت و اخلاق است به هر حال هم دیدند و همیشه شنیدید که من 100 روزه تحول اقتصادی می‌دهم بعد از شما سوال کردند این طور است شما گفتید نه این‌ها عقل ندارند شما خودتان این را گفتید من می‌گویم صداقت داشته باشید وگرنه این کار را نمی‌کردید.

* شما می‌گوید شفاف‌سازی هر پرونده را مهر محرمانه می‌زنید این یعنی دولت اقتصادی اگر مردم نفهمند که همین پتروشیمی را که شما می‌گویید شغل ایجاد می‌کند ولی همان 4 درصد دوستان شما هستند آقای جهانگیری. این‌ها می‌آیند و در همان مواد اولیه به کشور همسایه صادر می‌کنند بدون اینکه به زیردستی‌هایشان بدهند اگر خواستید بعد آن را می‌گویم چرا که مکلفم اخلاق را رعایت کنم.

* آن 4 درصد همان دلالان زالوصفت هستند که امروز می‌آیند حتی شما می‌گویید با آن فرد برخورد کند مثلا برخورد شده و آنها را گرفته‌اند اما به همان فردی که امروز می‌گویید در زندان است چه کسی به او لوح تقدیر داد آقای روحانی شما از آن تقدیر کردید آن هم به کسی که نمونه اقتصادی است متاسفم می‌اید این حرف را می‌زنید.

* دولت گذشته به بنده چه ربطی دارد شما که به دولت گذشته معتقد هستید من در آن دوره بودم شما آن زمان در خفا حرف می‌زدید البته دولت گذشته کارهای خوبی هم داشته که مهمترین آن این بود که طرفدار محرومین بود.

* دولت قبل به روستاها سر می‌زد اما شما از تهران تکان نمی‌‌خورید اگر هم به استان‌ها سفر می‌کنید همان 4 درصدی است می‌روید در مرکز استان یک ساعت می‌مانید و دو جلسه برگزار می‌کنید و برمی‌گردید کدام کار مردم را حل کردید.

*مردم عزیر ما می‌دانند که امروز این کشور ظرفیت دارد اعتبار دارد.

آقای جهانگیری! شما ا مروز کمک حال آقای روحانی هستید که عدد و رقم را کمک  او کنید اشکال هم ندارد وقت مردم هم گرفته می‌شود که گفتم این از پدیده‌ها است ولی به هر حال جنابعالی به این دقت کنید این مسائل و مشکلات است از کشور می‌تواند به دو برابر تبدیل شود نه با این سیستم که رانتی کنید و بدهید به 4 درصدی‌ها که 10هزار 10 هزار تومان منفعت ببرند اگر لازم شد در این رابطه خواهم گفت.

* اگر در تهران بلندمرتبه‌سازی است مشکل اراک و اهواز چیست مشکل کرج در کجاست این ضعف مدیریتی شماست واقعا مدیریت شما مدیریت سنتی است این اعتقاد همه جامعه است و همه جوانان بر این اعتقاد هستند حتی اعتقاد به واگذار کردن به مردم هم ندارید.

* چه کسی ابلاغ کرد که شورایی‌ها را منحل کنید مگر این‌ها مردم نیستند.

* مردم عزیز!یکی از کارهای که در برنامه بنده است این است همه اختیارات تصدی‌گری را کامل به استان‌ها و مدیران محلی بدهم و فقط بخش حاکمیتی باقی بماند.

* آقای روحانی به مطلبی اشاره کرد که فلانی درست نگفته؛ باید بگویم که آن آماری که خدمت مردم عزیز عرض کردم درست است. در حقیقت این پدیده‌ ما مواجه هستیم که به دوربین نگاه می‌کنیم و یک حرفی می‌زنیم که من گفتم شما قول دادید 4 میلیون شغل ایجاد کنید و یا از وعده 100 روزه حل مشکلات اقتصادی گفتید از سایت‌هایی این نقل شده که این سایت‌ها بی‌نام و نشان هستند مردم سایت رسمی رئیس‌جمهور را ببینند که در متن آن این جمله آمده است.

*البته من خواهش کردم که به من اجازه بدهند تصویر و صوت روحانی که در نطق‌های انتخاباتی خود با تصویر خودش در این رابطه در تلویزیون صحبت کرد پخش شود که به من اجازه ندادند. البته من خواستم که در فضای مجازی این را بگذارند و این کار دنبال شوند تا مردم بخوانند؛ این مسئله روشنی‌ است.

*من گفتم شما قول دادید در این بخش و در اینجا کاملاً مشخص است این قو‌ل‌ها داده شده و این کار خوبی نیست که شما می‌گویید نه ولی اصلا تهمت زدن کار خوبی نیست و اینگونه بیان کردن کار خوبی نیست.

*موضوع جوانان مهمترین موضوع ما است.

* ما متأسفانه باید بگوییم بزرگ‌ترین فرصت ما که نیروهای جوان ما هستند. امروز به خاطر همان نکات ذکر شده به همان 4 درصد رانت‌خوارها مشکلات واردات غیرقانونی و غیراصولی و همه این‌ها نتیجه این شده که امروز این جمعیت جوان ما از آنان استفاده نشود.

* ما در سال 1400 با همین روبه‌رو خواهیم شد که بخشی از جامعه ما پیر شده است. حتما ما باید نرخ رشد جمعیت را متناسب کنیم البته می‌دانیم جمیعت کشور ما و استعدادهای کشور برای یک نرخ رشد به صورت معمولی حتما ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد.

* در پاسخ به روحانی: رئیس قوه قضاییه گفتند که همین آقا که در زندان است به ستاد انتخاباتی شما کمک کرده است، چطور ایشان را نمی‌شناختید؟

رئیسی: ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم/شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر هستیم

*درباره حاشیه‌نشینی مسئله اولیه آمار است، آمار 11 میلیون مربوط به سال 92 است و شاید در حال حاضر بشود تا 16 میلیون را گفت.

* آمار دقیق حاشیه‌نشینی باید مشخص شود و باید یک بحث علمی تحقیقی کنیم که دلایل حاشیه‌نشینی چیست.

* مثلا کم‌آبی روستایی از علل این موضوع است اما سؤال این است که با کسانی که در حاشیه شهرها سکونت دارند باید چه کنیم.

* اولین گام بهسازی خانه و مسکن حاشیه‌نشینان است و نظام شهری ما باید برای بهسازی آنجا ماموریت پیدا کند.

* مسئله آموزش و بهداشت و مشکلاتی که حاشیه‌نشینان دارند باید به صورت جدی پیگیری شوند.

* تثبیت مالکیت از موضوعات مهمی است که درباره این پدیده باید صورت بگیرد. باید نسبت به سرمایه‌گذاری و حضور صنایع در این بخش دعوت شود.

* سؤال: چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی پیشنهاد می‌کنید؟

* عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست.

* ضریب جینی نشاندهنده این است در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بوده فاصله طبقاتی کمتر شده اما در سال‌های اخیر شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی و رسیدن از 36 صدم به 43 صدم بوده‌ایم.

* این فاصله طبقاتی نشان بدی است و باید حتما مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد.

* امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است.

* راهکار برون رفت از این وضعیت ایجاب می‌کند که ما یارانه دهک‌های پایین را افزایش دهیم و گام اول افزایش سه برابری دهک پایین است.

* گام دوم توانمندسازی افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی است و حداقل یک میلیون نفر در سال باید با توانمندسازی از پوشش خارج شوند.

* نسبت به دهک‌های بعد یعنی دهک‌های متوسط باید تسهیلاتی نسبت به شغل، مسکن و درآمد آنها قائل شویم تا فاصله طبقاتی را کمتر کنیم.

* نسبت به مالیات‌ها نیز همینطور است، باید نسبت به حقوق‌بگیرانی که امروز درآمدشان زیر 3 میلیون است تجدید نظر شود.

* از افرادی که فرار مالیاتی دارند و از آنها با تعبیر یقه سفید یاد می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد چرا که زیبنده نیست از همه درآمدها دریافت مالیایت داشته باشیم اما برخی قانون را دور بزنند.

* اگر گام‌هایی در جهت کم کردن فاصله طبقاتی برداشته شود قطعا متناسب با عدالت اجتماعی است.

* اگر اقدام فوری در جهت کم کردن فاصله طبقاتی انجام نشود باید شاهد بحران‌های اجتماعی شویم.

* هیچ مفهومی پس از توحید مانند عدالت فراگیر نیست و باید نسبت به این مورد توجه صورت گیرد.

* آنچه ما شاهد هستیم اجرای برنامه پنجم است اما شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده و تعطیل شدن کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی هستیم.

* ما شاهد مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم که این فاصله طبقاتی را بیشتر کرده است و بر کسی پوشیده نیست.

* برخی افراد تنها درآمدشان همین 45 هزار تومان یارانه‌هاست، آیا برای این فقر مطلق با چنین درآمدی گذراندن زندگی ممکن است؟

* باید با واقعیت زندگی محرومان سخن بگوییم.

* نسبت به رانت‌ها یا وام‌ها به قول وزیر رفاه 50 درصد مردم که وام نگرفتند اما 50 درصد که وام گرفتند 5 درصد وام‌های کلان است.

* چرا کارگاه‌ها اعلام می‌کنند ما مشکل نقدینگی داریم، این نقدینگی که در بازار است در دست چند نفر رفته،‌چرا عده کمی باید از تسهیلات بسیاری بهره‌مند شود اما برخی جوانان برای وام ازدواج مشکل دارند؟

* سخن ما این است که دولت باید این فاصله طبقاتی را کم کند و محرومان باید حق خود را بگیرند.

* اگر کسی کاخ‌نشین و کسی کوخ‌نشین باشد زیبنده نظام اسلامی نیست.

* زندگی اشرافی با زندگی محرومان سازگاری ندارد و این همان فاصله طبقاتی است و برنامه‌ریزی دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود.

* ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم و اینکه گفته شد دولت بزرگ می‌شود در حالی است که ما قطعا باید از تولید حمایت کنیم تا همین الان مشکل‌شان حل شود.

* اساس، توانمندسازی مردم است تا خودشان بتوانند مسکن ایجاد کرده و بافت فرسوده را نوسازطی کنند.

* برای زوج‌های جوانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید در مقوله مسکن به آنها کمک کرد.

* 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد اما دولت گامی برنمی‌دارد.

* ضمن تشکر از زحمات دولت‌ها باید پرسید چه اقداماتی برای زوج‌های جوان انجام شده است؟

* مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت اما ایجاد شد و چشم همه به آن دوخته شده است و سالانه 6 درصد کار مسکن پیش رفته است و باید زوتر تحویل متقاضیان شود.

* اگر در سال بافت فرسوده بتواند نوسازی و بهسازی شده و تسهیلات مسکن داده شود با کمتر از یک میلیون مسکن در هر سال باز هم عقب خواهیم بود،‌ اگر این کارها صورت نگیرد.

رئیسی در نقد سخنان روحانی: نکته‌ای که آقای روحانی گفت که جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند را قبول دارم اما وقتی جوانی می‌خواهد ازدواج کند باید کاری کنیم که سریع بتواند تسهیلات بگیرد و ما باید با واقعیات جامعه زندگی کنیم.

* 700هزار ازدواج سال می‌تواند به یک میلیون افزایش پیدا کند، وقتی 500 هزار نفر پشت نوبت وام ازدواج هستند اگر این مسئله تسهیل شود، این اتفاق می‌افتد.

* برخی افراد بدحساب تسهیلات بانکی میلیاردی می‌گیرند اما یک جوان تنها 10 میلیون برای وام ازدواج دریافت می‌کند.

* پیشنهاد ما برای وام ازدواج با توجه به وضع جامعه 20 میلیون است.

* 3 موضوع ازدواج،‌ مسکن و شغل با یکدیگر ارتباط دارد که ما باید شاهد یک میلیون شغل در هر سال باشیم و این باید جز برنامه کار دولت باشد.

در نقد سخنان جهانگیری: درباره نظام اداری که با حقوق مردم سرو کار دارد باید نسبت به سلامت آن توجه شود.

* بنده 10 سال در سازمان بازرسی کل کشور مدیریت داشتم و آقای جهانگیری آن موقع وزیر صنایع بود، ما در 3 نمایشگاه کل دستگاه‌های اداری کشور و وزارتخانه‌ها را نشان دادیم و تمام آسیب‌های اداری کشور را به نمایش گذاشتیم.

* آن نمایشگاه مربوط به سال 83 بود اما آن آسیب‌ها همچنان کسانی را که دغدغه نظام اداری سالم را دارند رنج می‌دهد.

* درباره دولت الکترونیک 15 درصد کار پیش رفته است در حالی که اگر به کمال برسد در شفاف‌سازی مؤثر خواهد بود.

* نظام اداری جز با شفاف‌سازی و نظارت همگانی خود مردم و نقدپذیری، اصلاح نمی‌شود. لذا همه مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید شفاف شود و مردم و اصحاب رسانه در جریان قرار گیرند و این در سالم‌سازی نظام اداری مؤثر است.

* شرکت‌های اداری نباید خانه خلوت ادارات باشند، اگر می‌‌گوییم جذب نیرو و وزارتخانه‌ها باید منضبط باشد شرکت‌ها باید همینططور شود بنابراین هم شرکت‌های دولتی و هم نظام اداری باید منضبط شوند.

* مسئله محیط زیست بسیار با اهمیت است و هر توسعه اقتصادی فرع بر محیط زیست است و هر جا که بخواهیم کارخانه بزنیم باید از بعد زیست‌محیطی وضعیت را بررسی کنیم.

* به ریاست محیط زیست مشهد گفتم نباید در حرف شعار دهیم و هیچ درختی نباید قطع و محیط زیست آلوده شود.

* آیا مسئله خوزستان قابل پیش‌بینی، قابل پیشگیری و قابل برخورد مناسب نبود؟

* در مسائلی که امروز در کشور وجود دارد مسئله تهدید محیط زیست بسیار مهم است و نباید عزیزان ما در خوزستان زندگی رنج‌آوری داشته باشند.

* محیط زیست را نه به عنوان محدودیت بلکه باید برای زمینه‌ای برای اشتغال قرار داد و بسیاری از مشاغل همچون کشاورزی و باغداری را می‌توان در حوزه محیط زیست انجام داد.

* ما نمی‌گوییم کمبود آب نیست اما حتما مدیریت آب مسئله ماست و اگر همین آب در کشور مدیریت دقیق شود می‌تواند مشکلات ما را کاهش دهد.

سؤال: برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط ورزشی و مقابله با ارزش‌های اخلاقی در مسابقات ورزشی چیست؟

* ورزش امری بسیار ضروری است. کشور ما استعداد این را دارد که در ورزش حرفه‌ای، قهرمانی بر ورزش همگانی و آموزشی مقام بالایی داشته باشد.

* در ورزش همگانی که خود مردم در آن حضور دارند و با حمایت دولت آن را دنبال می‌کنند.

* دولت باید در بحث ورزش قهرمانی که بسیار اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری کند.

* بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین که نام‌آور شده‌اند از طریق ورزش کسب درآمد می‌کنند.

* ورزش پهلوانی و ورزش قهرمانی باید برای دولت یک اولویت جدی تلقی شود و برای این بخش سرمایه‌گذاری کنند وجوانان نیز حامی این بخش هستند.

* وظیفه دولت است که در سرمایه‌گذاری قهرمانی کاملا جامعه را با نشاط نگه دارد و طوری عمل کند که اقتصاد ورزش کارآمد باشد و ما در عرصه‌های مختلف مدال‌آورانی داشته باشیم.

* یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی و نظام ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کار خود حالت اپوزیسیون می‌گیرند در حالی که باید درباره 4 سال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند، اینجا اصلا بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست.

* باید یک میلیون مسکن درست شود و این متن برنامه ششم است.

* دولت موظف است طبق قانون عمل کند و اگر می‌خواهد طبق قانون عمل نکند نباید به میدان بیاید چون اولین وظیفه رئیس‌جمهور اجرای قانون است و باید بتوانند یک  میلیون شغل ایجاد کنند.

* ما برنامه داریم که یک میلیون شغل حتما اجرا شود.

* زندگی امروز محرومان جامعه، بیکارها و بی‌مسکن‌ها ایجاب می‌کند که یک عزم راسخ در میدان مشکلات آنها را رفع کند.

* این اقدام که گفته شد کمیته امداد چندبرابر شده کار بسیار خوبی بود اما ای کاش این کار به جای چند ماه آخر دولت از اول دولت انجام می‌شد نه 4 ماه آخر.

ارسال نظرات
پر بیننده ها