نظر به نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی می توان آن را موتور مولد تولید و توسعه اقتصادی وایجاد اشتغال دانست و بسیج در قالب طرح های بسیج سازندگی توانسته در تحقق این امر مهم یاری رسان باشد.
کد خبر: ۸۸۵۲۳۶۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج درکرمان؛اکبرابراهیمی خبرنگارما درشهرستان زرند طی گفتگوی اختصاصی با فرمانده سپاه  ناحیه زرند  سوالاتی را  در زمینه تحقق شعار سال مطرح کرده است که درادامه از نگاه شما می گذرد:

 1 ـ سال جدید را مقام معظم رهبری «سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامگذاری نموده اند سپاه و بسیج چه راهکارهای عملی و اجرایی را برای محقق شدن شعار امسال در پیش دارد ؟
سرهنگ شاهرخی : با سلام و درود به ارواح طیبه شهداء و روح بلند و ملکوتی امام راحل و تقدیر و تشکر از شما عرض شود خدمت شما با توجه به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظه العالی تمامی مسئولان کشور در قوای سه‌گانه و در تمامی سطوح باید برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید تلاش کنند تا گشایشی در کشور ایجاد شودودر همین رابطه نقش سپاه و بسیج در تحقق امر مهم اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدوایجاد اشتغال پایدار میتواند نقش کلیدی داشته باشد و نباید سپاه و بسیج را تنها به عنوان یک نهاد صرفا نظامی دانست بلکه  این نهاد انقلابی توانسته با تاثیر گذاری خوب خود در بین تمام آحاد جامعه، در بحث فرهنگی، اجتماعی؛ اقتصادی و ... در پیشبرد رهنمود های مقام معظم رهبری نقش مهمی را ایفا نماید  و نظر به نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی می توان آن را موتور مولد تولید و توسعه اقتصادی وایجاد اشتغال دانست و بسیج در قالب طرح های بسیج سازندگی توانسته در تحقق این امر مهم یاری رسان باشد .
 
2 ـ براساس برخی از آمارهای دولتی مبنی بر رشد اقتصاد ی کشور پس از برجام  رشد کرده است اما این امردر بین مردم قابل لمس  نیست علت چیست؟
سرهنگ شاهرخی : دلیل این  است که میزان خوشبینی مردم نسبت به اثرات مثبت برجام بر بهبود وضعیت زندگی اجتماعی مردم  دچار کاهش شده است شکی نیست باید اقدام جدی و عملیاتی برای توجه به تولید و بهبود وضعیت اشتغال داشت،‌ نباید صرفاً به  آمارهای اعلامی مراکز آمار در مورد نرخ رشد اقتصادی و یا بیکاری نگاه کرد. باید وضعیت اقتصادی را در کف خیابان ها و در میزان رفاه مردم و ارائه خدمات اجتماعی جستجو کرد . تولید و اشتغال از مسائل اساسی جامعه است که مردم با آن‌ها درگیر هستند به ویژه در مساله اشتغال که بسیاری از جوانان تحصیلکرده بیکار بوده و خیلی از خانواده‌ها نسبت به این مساله دغدغه دارند.

3 ـ نظام حاکم بر بانک ها و رویکرد آنها در عرصه پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی بدلیل ضعف نظارتی برای سرمایه‌گذاران امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری پایداری را ایجاد نکرده راه برون رفت از این موضوع را چگونه پیش بینی می کنید ؟
سرهنگ شاهرخی  : یکی از راهکارهای بهبود نقش بانک ها، بررسی توجیه اقتصادی طرح ها و بهره وری و کارایی آنهاست. سهل الوصول کردن دریافت تسهیلات و جهت دهی آنها به سمت تولید و اشتغال از سوی قوه مجریه در کنار ایجاد امنیت تولیدی و مبارزه با اخلال‌گران از سوی قوه قضاییه خواهد توانست نقش مهمی در تحقق شعار سال داشته باشد البته در کنار این تسهیلات گسترده، انتظار این است که دولت در بخش عمرانی نیز با رشد اعتبارات بودجه یی و بانکی، زمینه افزایش رونق و رشد اقتصادی را فراهم آورد ودراین راستا بانکها باید پول هایی را که از افراد مختلف جمع آوری کرده اند به راحتی در اختیار کارآفرینان و تولیدکنندگان بگذارند تا براساس این سرمایه گذاری ها، کارآفرینان در سایه امنیت شغلی بتوانند فعالیت های خود را بهتر پیش ببرند و بادر نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی فضای مناسبی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کنند تا بتوانند کالای باکیفیت و درعین حال ارزانقیمت تولید و صادر کنند و در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند .

 4 ـ تولید و اشتغال از اجزاء مهم اقتصاد مقاومتی است بنظرشما تا چه میزان اشتغال هم در بخش های تولیدی   و هم خدمات در طی سالهای اخیرایجاد شده است ؟
سرهنگ شاهرخی : به نظر بنده در حال حاضر وضعیت اشتغال و تولید کشور وضعیت مطلوبی نیست ومیزان ایجاداشتغال هم در بخش های تولیدی   و هم خدمات در طی سالهای اخیربا توجه به رشد جمعیت ناچیزاست و راه برون رفت ازاین وضعیت را بنده معتقدم  فرهنگ مصرف در کالاهای تولید داخل را با کمک مردم باید تغییر دهیم نظر به  شرایط فعلی  و عدم پیشرفت، وضعیت موجود در حوزه‌های اقتصاد، اشتغال و تولیدبایستی مردم با مصرف کالاهای داخلی و تحریم کالای خارجی به اقتصاد داخلی کمک کنند، زیرا تغییر این فرهنگ کمک شایان توجهی به رشد و ارتقای اقتصاد کشورخواهد کرد.

 5 ـ نظر به شعار سال 96 چنانچه شاهد شکوفایی اقتصاد به خصوص در حوزه اشتغال و تولید باشیم؛ چگونه  می‌توان نتیجه آن را در زندگی مردم به خصوص جوانان مشاهده کرد؟
سرهنگ شاهرخی : اگر حمایت مردم از تولید داخل استمرار داشته باشد شاهد شکوفایی و تقویت اقتصاد کشور و افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل خواهیم بود . اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب رونق تولید و در پی آن ایجاد اشتغال پایداربرای جوانان  خواهد و همه باید این دو موضوع مهم را که در نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته را سرلوحه کار خود قرار دهیم و چناچه بتوانیم باایجاد اشتغال درکنار تولید با کیفیت برای قشر جوان  و مردم ، رفاه اجتماعی را برای آنان رقم بزنیم آنگاه شاهد پویایی و شکوفائی در زندگی مردم خواهیم بود .

6ـ تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه تولید داخلی و توجه به اشتغال است سپاه و بسیج چه کمکی در این زمینه خواهد داشت ؟
سرهنگ شاهرخی : مجموعه سپاه و از جمله بسیج با مشارکت در پروژه‌های بزرگ ملی در زمینه اجرای فعالیت‌های خدماتی و عمرانی نقش فوق العاده ای در توسعه عمرانی و سازندگی کشور داشته است ودر سالی که از سوی رهبرمعظم  انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری و مزین شده است، حرکت در مسیر افزایش تولید داخلی و خودکفایی سبب رشد و بالندگی اقتصاد جامعه خواهد بود و اجرای طرح های اقتصادمقاومتی بسیج سازندگی گامی موثر در جهت خودکفایی و اشتغالزایی جوانان و پویایی اقتصاد کشور است و در مجموع می توان گفت طرح های اقتصاد مقاومتی سپاه طلوعی امیدوار کننده در مسیر اقتصادی پویا ست.

سئوال 7 ـ نظر به نقش محوری آموزش و پرورش درفرهنگ سازی اقشار جامعه آیا بهتر نیست دانش آموزان در مدارس با خرید و مصرف کالای ایرانی با توجه تاثیر این موضوع در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی و سفیران اطلاع رسانی   به خانواده ها باشند نقش بسیج دانش آموزی در این خصوص چگونه است ؟
سرهنگ شاهرخی : اقتصاد و فرهنگ دو مقوله بسیار مهم و موثر در پیشرفت ملت ها به شمار می آیدلذا آموزش و پرورش مولد و اشاعه گر سرمایه اجتماعی در جامعه بوده و اگر دانش آموزان به عنوان سرمایه بزرگ کشور در راستای فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت شوند، می توانند نقش های خود را در بزرگسالی با ظرافت و حساسیت ایفا کنند . در این میان بسیج دانش آموزی میتواند در راستای تحقق شعار سال نسبت به ترغیب و تشویق دانش آموزان به استفاده از کالای داخلی اعم از قلم ، کاغذ ، دفتر و غیره و نهادینه نمودن فرهنگ حمایت از کالای داخلی اقدام نماید چرا که هر دانش ‎ آموز اگر بکوشد نوع داخلیِ کالای مورد نیاز خود را بخرد و خانواده و دوستان خود را نیز به این امر تشویق کند، بی شک گام بسیار مهمّی در راستای حمایت از تولید ملی، برداشته است؛ پس میتوان چنین نتیجه گرفت بسیج دانش آموزی، نقش بسیار مهمّی در شکل گیری اقتصاد مقاومتی و لبّیک به ندای رهبرمعظم انقلاب حضرت امام خامنه ای مد ظه العالی دارد .

 8 : ضمن تقدیر و تشکر از وقت شریفتان که در اختیار این خبرگزاری گذاشته اید در پایان چنانچه مطلب یا پیام خاصی دارید بیان فرمائید .
سرهنگ شاهرخی : محور اصلی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پایدار است و اگر اشتغال و تولید ملی در مسیر درست توسعه و رشد قرار بگیرد به‌طور کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی محقق می‌شود . اقتصاد مقاومتی سبب افزایش اشتغال و درآمد در کشور می‌شود، بنابراین باید پذیرفت اقتصاد مقاومتی امری واجب و قطعی برای کشور است تا شاهد برطرف شدن مشکلات و معضلات کشور باشیم ودر این خصوص مجموعه سپاه و بسیج در راستای ماموریت های محوله خویش آماده ارائه هرگونه خدمت به عامه مردم می باشد و بنده حقیر در پایان لازم میدانم ضمن تقدیر و تشکراز حسن ، نیت شما برایتان سالی پر خیر و برکت همراه با موفقیت و بهروزی مسئلت نمایم  .
ارسال نظرات