رییس اسبق پارک علم و فناوری یزد در خصوص رشد علمی کشور گفت: بر اساس آمارها جایگاه علمی کشور با تولید مقالات علمی معمولا سنجیده می شود که شاید تکیه کردن بر آن نقطه اصلی انحراف است.
کد خبر: ۸۸۵۲۳۶۳
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، علیرضا یاراحمدی بافقی استاد برجسته دانشگاه یزد در خصوص جایگاه علمی ایران در دنیا و روند شتاب رشد علمی کشور گفت: بر اساس آمارها جایگاه علمی کشور با تولید مقالات علمی معمولا سنجیده می شود که شاید تکیه کردن بر آن نقطه اصلی انحراف است که متاسفانه این موضوع به دانشگاه های کشور نیز تسری پیدا کرده است و اگر سری به آمارهای تولید علم و فناوری با تاکید بر فناوری بزنیم و از طرفی به آمار تجاری سازی علم توجه کنیم خواهیم دید که تولیدات فناوری که حتی ثبت شده و نتوانسته اند مشکلی از جامعه را بر طرف و یا نیازی را جبران و یا از از خروج ارز جلوگیری کنند نیز ارزش واقعی فناوری ندارند و تنها آمار باعث خود شیفتگی ما شده است تا خودباوری.

رئیس اسبق پارک علم و فناوری یزد اظهار کرد: پیشرفت های علمی اتفاق افتاده در کشور به معنای واقعی وقتی است که چند دانشمند متعهد و متخصص کشورمان با دلسوزی مطلق گردهم آمده و با شرکت های دانش بنیان و یا با دانشجویان تحصیلات تکمیلی‌ و با روحیه انقلابی و جهادی، توسعه علمی و پژوهشی، انتقال فناوری و یا پیشرفت فناوری را باعث شده‌اند و در این راه هیچ مشکلی ایشان را از راهشان باز نداشته است و البته حضور مجموعه‌های بزرگ حامی نیز در این راه اثری غیر قابل انکار دارند.

دکتر یاراحمدی در ارزیابی جایگاه علمی ایران در دنیا اذعان کرد: در مجموع جایگاه علمی جمهوری اسلامی در دنیا خوب است ولی این جایگاه وقتی محکم و واقعی می شود که تحریم معنی خود را ببازد و دیگر تحریم‌ها بهانه‌ای برای گام‌های عملی و علمی ما نشود.

وی افزود: اگر آمارهای رشد علمی رایج را بپذیریم، تا سال 2011 رشد علمی مناسبی داشته ایم و سپس تا سال 2015 رشد ثابت و حتی منفی هم شده است و دوباره از 2015 تا امروز رشد مناسبی به خود گرفته است، دلیل این رشد نسبی تغییراتی است که در آیین نامه های ارتقای آموزش عالی بوجود آمده و از طرفی اساتید جوان بورسیه‌هایی هستند که از 15 سال گذشته جذب دانشگاه‌های کشور شده و علاوه بر توسعه دانشگاه های کشور، دوره های تحصیلات تکمیلی را نیز باعث شده‌اند، نکته اینجاست که پا به سن گذاردن این نیروها از طرفی عدم اعزام دانشجوی دکتری جدید و تقریبا با شرایط اقتصادی موجود، موجب کم شدن جذب نیروی جدید در دانشگاه ها می‌شود و به نظر می‌رسد این روند در آینده نه اینکه رشد زیادی نداشته باشد که ثابت نیز شود.

استاد دانشگاه یزد در بیان تفاوت تولید علم با تعداد مقالات گفت: به جای تکرارکلمه تولید علم اگر به تولید فناوری و تجاری سازی علم اشاره شود بهتر مطلب بیان می‌شود چرا که تولید علم بعد از پژوهش در خصوص یک ایده و یا توسعه کار علمی دیگران ممکن می‌شود و زمانی که مطلبی نیز به چاپ رسید ظاهر می‌شود ولی کار تمام نشده است و اگر اینجا توقف کنیم که برای دیگران کاشته‌ایم و کار اصلی از اینجا آغاز می شود؛ لذا چه تولید مقاله و تکثیر مقاله به معنای منفی آن تفاوتی نخواهند داشت و باید علم تجاری سازی و به فناوری یا حل مسئله ای منجر شود.

دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد در تشریح تولید علم و فناوری در یزد عنوان کرد: دانشگاه های یزد علی رغم قدمت آن دارای اعضای هیات علمی جوان اند و این جوان بودن امید به آینده آن را بیشتر می کند، ظرفیت بالای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های استان بخصوص دانشگاه یزد از یک طرف و قدمت نسبی پارک علم و فناوری استان و شرکت های دانش بنیان آن از طرف دیگر شرایط این استان را به گونه ای تغییر داده است که در آینده نه چندان دوری اثرات بالایی در علم و فناوری کشور را رقم بزنند؛ اما نکته قابل تامل اینکه استان ما نیازمند فرهنگ سازی این مقوله مهم در سطح جامعه است بطوری که علم و فناوری مطالبه عمومی شود.

وی اذعان کرد: متاسفانه امروزه مدیران، سرمایه‌گذاران و کارخانه داران استان ما اثرات پژوهش و فناوری را لمس نکرده اند و گاها به عنوان یک امر فانتزی و در شرایط خاص به آن توجه می کنند و تغییر این نگاه و اعتماد سازی می بایست از طرف دانشگاه هیان صورت گیرد اما مطالبه گری امری است عمومی که همت عموم جامعه را می طلبد.

دکتر یاراحمدی در خصوص نقش به تولید علم بر ایجاد اشتغال گفت: امروزه اصلی ترین دغدغه جامعه ما اشتغال جوانان تحصیل کرده است و جالب اینست که این جوانان خروجی اصلی دانشگاه ها هستند و اگر دانشگاه ها نتوانند اشتغال این قشر را تامین کنند پس چگونه می توانند رسالت اصلی خود که پیشبرد علم و فناوری است را پاسخگو باشند؟

وی افزود: ایده ها، انتقال فناوری‌ها، اختراعات و نوآوری های تجاری و صنعتی شده دانشگاهی باید به گونه ای حمایت و هدایت شود که اول دانشجوی همان استاد را و بعد سایر دانش آموختگان و نهایتا جامعه را تامین نماید و امروزه ساده ترین راه ایجاد شرکت های دانش بنیان دانشگاهی است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک استاد یا چند استاد را تامین و امکان توسعه و گسترش یابد.

دکتر یاراحمدی خطاب به مسئولان اظهار کرد: مسئولین و جامعه حمایت های قانونی از شرکت های دانش‌بنیان را جدی بگیرند و حمایت های معنوی را دریغ نکنند و برای یک بار هم که شده به این قشر اعتماد کنند.

ارسال نظرات