نشست هم انديشي دست اندركاران صنايع معدني شهرستان هاي شاهرود و ميامي با حضور نماينده شهرستان هاي شاهرود و ميامي و معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان شاهرود در دانشگاه صنعتي این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۵۲۲۸۵
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نشست هم انديشي دست اندركاران فعالیتهای معدنی و صنايع معدني شهرستان شاهرود با حضور دكتر سيدحسن حسيني شاهرودي نماينده شهرستان هاي شاهرود و ميامي، مهندس سید محمدرضا هاشمي معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان شاهرود، دكتر محمدمهدي فاتح رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود، مهندس محمود نوريان مدير عامل مجتمع صنعتی معدني سنگ آهن چادرملو، مهندس مهدي كريمي فرماندار ميامي، دست اندركاران صنايع معدني شهرستان هاي شاهرود و ميامي، اعضاي هيات علمي و صاحب نظران نشستي در سالن اجتماعات كوثر دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گرديد.

در ابتدا جلسه دکتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان خیر مقدم به مهمانان و مدعوین جلسه، برگزاری این گونه نشست ها و جلسات هم اندیشی را شروع یک حرکت منسجم و امیدوارکننده دانست و افزود: دانشگاه با توانمندی سخت افزاری و نرم افزاری که در دانشگاه موجود است تمام خود را برای توسعه شهرستان در سطوح مختلف بکار خواهد گرفت. دکتر فاتح در ادامه به بیان مختصری از توانمندی دانشگاه در حوزه های مختلف پرداخت و افزود دانشگاه در مسیر دانش بنیان حرکت خواهد کرد.

دكتر سيدحسن حسيني شاهرودي نماينده شهرستان هاي شاهرود و ميامي ضمن تبريك مبعث پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي (ص) اقتصاد را اولويت اول كشور عنوان كرد و خاطر نشان نمود: در اولويت هاي اقتصادي، اقتصاد مقاومتي از اهميت بيشتري برخوردار است و بايد زير ساختهاي مناسب آماده گردد.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري و پيوند اقتصاد در حوزه هاي مختلف با علم، اقتصاد مقاومتي را نسخه شفابخش در كشور مطرح كرد.

دكتر حسيني شاهرودي با تاكيد بر اهميت اقتصاد دانش بنيان، همكاري و حضور مردم، بزرگان، اصحاب صنعت، معدن و ...را در خصوص تبين راه هايي براي رشد هرچه بيشتر شهرستان هاي شاهرود و ميامي خواستار شد.

مهندس سید محمدرضا هاشمي معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان شاهرود نيز در اين نشست با اشاره به شعار سال (اقتصاد مقاومتي-توليد و اشتغال) به سيمايي از حوزه معدن و ذخاير معدني شهر شاهرود پرداخت و با بيان دغدغه هاي موجود در اين زمينه، اهميت دادن به مسائل معدني را بهترين راه تحقق شعار سال عنوان نمود.

پروفسور علي اكبر جلالي نيز با طرح اين سوال كه جهت گيري دنيا در 50 سال آينده به كجاست؟ به اهميت تفكر قطبي در منطقه پرداخت و با تاكيد بر وجود دانشگاه هاي كارآفرين، تنها راه بقای يك زندگي خوب را بررسي مسائل با ديدي قطبي دانست. دكتر جلالي با بيان اهميت سرمايه هاي موجود در شهرستان به مطالعات تطبيقي توسط دانشجويان تاكيد نمود و خاطر نشان كرد: بايد معدن شاهرود به قطبي ملي معدن تبديل و برند گردد. وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید برای خود  طرح های بلند مدت داشته باشند افزود: باید با محور قراردادن یک بخش سایر بخشهای دانشگاه در راستای همان محور حرکت تا به نتیجه برسد و کارآفرین باشد. به عنوان مثال اگر توانمندی قطبی شدن معدن و صنایع معدنی وجود دارد، باید همه رشته های دانشگاه که می توانند مرتبط با ین موضوع کار کنند در این محور حرکت کنند تا بتوانند نیازهای موجود را برطرف نمایند. بنابراین رشته های مکانیک، فیزیک، برق، شیمی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و حتی مدیریت و اقتصاد در همین راستا گام بردارند و نیازهای این بخش را تولید نمایند، در نتیجه این فرآیند، دانشگاه کارآفرین و مولد می شود.

دكتر عليرضا عرب اميري رئيس دانشكده معدن، نفت و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود در اين نشست به بيان نقشه راه توسعه پايدار و اشتغال زايي شهرستان هاي شاهرود و ميامي را با نگاهي ويژه به معدن و صنایع معدنی پرداخت. وي با اشاره به جاذبه هاي مختلف ايران به بيان نكاتي در خصوص اقليم و مورفولوژي استان، وضعيت راه در استان و در شرق آن پرداخت و گفت: استان سمنان 5.9 درصد وسعت كشور، 6 درصد بزرگراه ها، 2 درصد كل راه هاي جاده اي و دارنده مهمترین دانشگاه معدني در شمال و شمال شرق كشور است.

دكتر عرب اميري در خصوص نقشه راه معدن شهرستان به دستيابي به اشتغال پايدار در حوزه معدن و صنايع معدني، اكتشافات عمومي و تفصيلي از يك سو و ايجاد زيرساختهاي مورد نياز اين بخش از سوي ديگر به منظور اشتغالزايي، تمركززدايي از شهر، ايجاد فرصتهاي شغلي جايگزين در مناطق روستايي مواجه با بحران كشاورزي، بهبود وضعيت اقتصادي مناطق با رشد و توسعه معادن و صنايع معدني براساس ظرفيتهاي آشكار و پنهان و رقابت بخش اقتصادي معدن با ساير بخش­ها در اين شهرستان و روش و مدت اجراي طرح پرداخت.

وي در ادامه همچنين به بيان نكاتي در خصوص پيشنهاد دستگاه حاكميتي در برنامه سوم اكتشاف كشور در استان سمنان، پراكندگي معادن در استان، تهيه نقشه هاي بزرگ مقياس زمين شناسي در سطح استان، وضعيت معادن در شرق استان و ميزان ذخيره چند استراتژيك ماده معدني و توضيحاتي در باب مواد معدني مختلف، سنگهاي ساختماني و تزييني، منابع آب زيرزميني، منابع كارست و آبهاي عميق، انرژي خورشيدي، ژئوتوريسم و اكوتوريسم، تنوع آب و هوا، پوسته نمكي در پلاياي، تپه هاي ماسه اي براي كوير پيمايي، حيات وحش در شرق استان، مناطق حفاظت شده استان و مزارع گياهي در شرق استان پرداخت.

در پايان نيز صاحب نظران و حاضرين در خصوص موضوعات مطرح شده و ارائه راهکارهای برای توسعه فعالیتهای معدني در شهرستان های شاهرود و میامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها