مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی:
خبرگزاری بسیج: مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی گفت: بهترین راه برای ایجاد شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها مناظرات دانشجویی است و این حرکت گام موثری برای ایجاد فرهنگ در جامعه است چرا که فرهنگ هر جامعه در دانشگاه ساخته می‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۲۰۲۶
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام والمسلمین امیر ابراهیم‌زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درتحسین مجموعه جهاد دانشگاهی و خدمات ارزنده این نهاد انقلابی به جامعه دانشگاهی گفت: مسابقات مناظرات دانشجویان ایران در راستای بسترسازی برایکرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای گفتگو و گفتمان شکل گرفته است و گامی در جهت تمرین دانشجویان برای تحمل آرای مخالف و طرح اندیشه در قالب ادبو نقد منصفانه است.

وی از آماده نشدن فضا در دانشگاه برای تحقق منویات رهبری به خصوص در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی انتقاد کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به حق گام‌هایخوب و موفقی برای پیاده کردن فرهنگ اصیل گفتمان‌سازی و شناسایی نخبگان  برداشته است و میتوان از جهاد دانشگاهی به عنوان آغازگر این حرکتروشنگرانه در کشور و استان البرز یاد کرد؛ چرا که به ورود افراد شاخص به میدان عمل کمک کرده و زمینه‌سازی برای تمرین گفتمان نموده است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی یادآور شد: مسابقات مناظره دانشجویی در چند جهت می‌تواند به پیاده کردن فرهنگ اصیل گفتمان‌سازیکمک کند، اول اینکه این فضا اتمسفر شناسایی نخبگان دانشجویی را فراهم می‌کند؛ چرا که حداقل در استان البرز غیر از این حرکت خوب و روشنگرانه، فضایدیگری دیده نشده است.

وی ادامه داد:  دوم اینکه افرادی شاخص وارد میدان می‌شوند و گفتمان را تمرین کرده که فردا در مناصب دولتی حضور خواهند داشت و در حقیقت از اکنون وطی این فرایند نحوه صحیح نقد کردن را یاد می‌گیرند.

ابراهیم‌زاده در ادامه افزود:  پیش از این در دانشگاه‌ها در زمان انتخابات میتینگ‌های مختلف وجود داشت ولی اینکه به شکل منسجم بوده باشد و دانشجویان با همبه رقابت بپردازند، وجود نداشت و این قضیه به نام جهاد دانشگاهی ثبت شده است و ای کاش همه دانشگاه‌ها، این فرهنگ را در دانشگاه خود پیاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: شاید چند سال طول بکشد تا این فرهنگ جا بیفتد که به یاری خدا جهاد دانشگاهی استارت کار را زد و در سال گذشته این مسابقات باحضور پورشور دانشجویان برگزار شد.

وی با اشاره به حضور درخشان بانوان دانشجو در دور گذشته مسابقات البرز اظهار کرد: غرب باید این بانوان را ببیند و بداند در کشور ما دخترانی تحصیلمی‌کنند که بعدها در پست‌های مهم کشور می‌توانند خود را نشان دهند و این از برکات نظام اسلامی است که بانوان در عرضه اجتماع حضور دارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی در توصیه به مسئولان برگزاری این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان تاکید کرد: کانالیزهکردن دوره‌های آموزشی با حضور فعالین سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور برای آمادگی شرکت‌کنندگان در مسابقات مناظره می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشدو گرچه ما از این بی‌اخلاقیهای در مناظرات رنج می‌بریم و نیاز است که این دوره‌ها برگزار شود. همچنین انتخاب داوران از مجموعه دانشگاه‌های کل استانمی‌تواند مثبت باشد.

وی گفت: دانشجویان باید به عنوان تمرین و نه هدف به این مسابقات نگاه کنند زیرا مناظره میدان تخریب نیست بلکه میدان ارائه اندیشه، بروز تفکر، زیرساختفکری عملیاتی، ارائه پیشنهاد و انتقاد سازنده است و باید به رقیب به چشم رفیق نگریست؛ چرا که همه زیر لوای پرچم توحید با گرایش‌های مختلف زندگیمی‌کنند و در کل خطوط قرمز نظام را رعایت کنند.

ابراهیم زاده با بیان اینکه اختلاف سلیقه در این موارد هیچ اشکالی ندارد خاطرنشان کرد:  دانشجویان از اکنون باید تمرین کنند که در عین تحمل مخالف، اندیشهخود را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود:  امیدوارم شرکت کنندگان به این مسابقات به چشم یک میدان مسئولیت نگاه کنند تا اگر در آینده مسئولیتی را بر عهده گرفتند بتوانند نقطه نظرات خودرا در چارچوب ادب و متانت بیان نمایند.

ابراهیم‌زاده دوره قبل از مناظرات دانشجویی استان البرز را عالی عنوان کرد و گفت: مطلوب است جهاد دانشگاهی در طول سال نیز مناظره‌کنندگان را باحضور در کارگاه‌های بصیرتی پشتیبانی کند تا دانشجو بعد از این فضا به حال خود رها نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم استفاده از مقوله‌های عمومی در مناظرات برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به اصول تصریح کرد :علاوه بر این محوریت بصیرت‌افزایی در انتخابات برای برگزاری مسابقات خوب است تا دانشجو وارد فضای انتخاب اصلح شود و نه روی شخص بلکه رویشاخص‌ها متمرکز شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: مشارکت حداکثری که مد نظر مقام معظم رهبری است اشاره به همین نشست‌های هم‌اندیشیاست و بهترین راه برای ایجاد شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها مناظرات دانشجویی است و این حرکت گام موثری است برای ایجاد فرهنگ در جامعه چراکه فرهنگ هر جامعه در دانشگاه ساخته می‌شود.

 

ارسال نظرات