خبرهای داغ:
نگاهی به مهمترین وقایع تاریخی در 6 اردیبهشت ماه
کد خبر: ۸۸۵۱۹۶۵
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیح در قزوین، روزها در گذر هستند و ما افراد جامعه هستیم که گاها به روز ها رنگ و بوی خاصی می بخشیم.

6 اردیبهشت هم از این دایره مستثنی نیست و در ادوار مختلف تاریخی آبستن وقایع متعددی بوده است که برخی از آنها را از نظر می گذرانیم.

محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در جنگ ایران و عراق توسط سازمان ملل

بی‏توجهی محافل بین‏المللی در مورد نقض قوانین منع استفاده از سلاح‏های شیمیایی، به دلیل تمایلات موجود برای حمایت از رژیم عراق با هدف غلبه این کشور بر ایران، وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود آورد.

در واقع تلفات ناشی از به کارگیری این سلاح‏ها و تأثیرات روانی آن، قدرت دفاعی ایران را تحت تأثیر قرار داده بود.

عراق با درکی که از این مسأله داشت، در عملیات بدر، بیش از گذشته از سلاح‏های شیمیایی استفاده کرد، به طوری که تنها در طول مدت 5 روز (از22 تا 27 اسفند 63) بیش از سی مورد انواع سلاح‏های شیمیایی را مورد استفاده قرار داد. ابعاد گسترده ناشی از استفاده عراق از سلاح‏های شیمیایی، به تدریج توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرد تا این که دبیر کل وقت سازمان ملل متحد نیز پس از دیدار با نمایندگان ایران و عراق، استفاده از سلاح‏های شیمیایی را محکوم نمود.

در وضعیت جدید، سرانجام شورای امنیت، طی بیانیه‏ ای و با اجتناب از صدور قطعنامه، در ششم اردیبهشت 1364 برابر با 25 آوریل 1985 کاربرد سلاح‏های شیمیایی از سوی عراق را محکوم کرد.

1932-تاسیس گشتاپو در آلمان نازی

يكي از اولين اقدامات حزب نازي پس از شكل‏گيري و مطرح شدن در صحنه سياسيِ آلمان، تأسيس سازمان گشتاپو بود. اين لغت كه مخفف "پليس مخفي آلمان" است پس از مدتي با خشونت، بي‏رحمي و بي‏قانوني مترادف گرديد. گشتاپو از ابتداي شكل‏گيري با سركوبي وسيع و شديد مخالفان هيتلر و حزب نازي، علاوه بر زندان و تبعيد، مجازات‏هايى نظير اردوگاه‏هاي مرگ و مجازات اعدام را تدارك ديد.

2003-کره شمالی اعلام کرد که دارای سلاح شیمیایی است

جمهوري خلق كره 26 اپريل 2003 رسما اشاره كرد كه در زرّادخانه خود داراي سلاح اتمي است و با اين عمل، دولتهايي را كه مي كوشيدند آن دولت را از توليد چنين جنگ افزاري بازدارند در برابر كار انجام شده قرارداد و وزيرامور خارجه وقت آمريكا در نخستين واكنش خود گفت كه كره شمالي نمي تواند آمريكا را بترساند و باج خواهي كند.

مدت ها بود كه احتمال داده مي شد كره شمالي داراي سلاح هسته اي و يا در آستانه توليد اين نوع سلاح باشد.    

از زمان تاييد شدن ساخت سلاح اتمي در کره شمالي، دولت آمريکا به تلاش ناموفق خود مبني بر وادارکردن آن دولت به متوقف ساختن توليد اين سلاح و قطع فعاليت خود در اين زمينه ادامه مي دهد و طبق آمار منتشره در اپریل 2010، کره شمالی دارای بیش از 9 بمب اتمی است.

گفته شده است که ممکن است موشک های بالیستیک آن کشور بتوانند این بمب ها را به آلاسکا و غرب ایالات متحده برسانند. کره شمالي تا سال 2013 سه آزمايش اتمي انجام داده است.

۱۳۶۳ - شهادت حجه الاسلام مهدی شاه‌آبادی فرزند آیت الله محمدعلی شاه‌آبادی در جنگ عراق علیه ایران.

حجت الاسلام مهدی شاه آبادی از روحانیون مبارز در زمان ستم شاهی بود و پس از پیروزی انقلاب نیز خدمات بی شائبه ای را نثار ایران اسلامی نمود.

وی عضو اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود و در 6 اردیبهشت مه سال 1263 در بازدید از مناطق جنگی جزیره مجنون به مقام رفیع شهادت نائل شد.

1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها