بانک اطلاعاتی بیماریهای مادرزادی به منظور شناسایی و حمایت از این بیماران در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد.
کد خبر: ۸۸۵۱۸۱۷
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
مدیرعامل موسسه محکم استان با اشاره به انواع بیماری‌های مادر‌زادی گفت: ناهنجاری‌های مادر‌زادی ناشی از نقص تکاملی در دوره جنینی است.
فاضل عباسی تشخیص به موقع و انجام اقدامات لازم را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بروز و توسعه این بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: عدم تشخیص درست و به موقع عامل 50 درصد از مرگ و میر این بیماران است.
وی آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم را مهم‌ترین عامل در اقدام سریع برای تشخیص این نوع بیماری‌ها دانست وادامه داد: اقدام به موقع تاثیر زیادی در روند درمان و کاهش معلولیت‌ها در جامعه دارد.
عباسی گفت:خانواده‌هایی که چنین بیمارانی دارند باید به مجمع خیرین سلامت استان مراجعه و با ارائه مدارک و مستندات پزشکی پس از تشکیل پرونده برای ادامه درمان اقدام کنند.
وی با بیان اینکه برخی از این بیماران در همین استان تحت درمان قرار می‌گیرند گفت: برخی دیگر که امکان درمان آنها در استان وجود ندارد برای ادامه درمان به شیراز و حتی به تهران ارجاع داده می‌شوند.
مدیرعامل موسسه محکم از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مخصوص بیماران ناهنجاری‌های مادر‌زادی به منظور حمایت بیشتر از آنها در استان خبر داد و افزود: تاکنون 159 مورد تماس در مورد این نوع بیماری‌ها داشته‌ایم.
عباسی ادامه داد 59 نفر از این تعداد به موسسه مراجعه و تشکیل پرونده داده‌ و پرونده آنها جهت پیگیری‌های بیشتر به تهران ارجاع داده شده است و 17 نفر هم تاکنون تحت درمان، آموزش و حمایت مالی برای ادامه درمان قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه موسسه محکم هم اکنون 35 بیمار ناهنجاری مادر‌زادی را تحت پوشش دارد، بیماری‌های شکاف کام، لب شکری، ممنوگوسل، دیابت مادر‌زادی، ابهام جنسی، گلوکوم، قلب تک بطنی، گرفتگی مری و در رفتگی لگن مادر‌زادی را از جمله این بیماری‌ها عنوان کرد
ارسال نظرات