آیت الله اعرافی درکنگره بین المللی پیامبر اعظم مطرح کرد:
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: وجود پیامبر اکرم (ص) مظهر اسما و صفات خداوند و جلوه گاه همه خصال برتر و پسندیده است و قران جلوه گاه همه حقایق نورانی و آسمانی است و مبعث نقطه اتصال این دو تجلی بزرگ خداوند است که به زیباترین شکل در عالم رخ نمود.
کد خبر: ۸۸۵۱۷۴۸
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج درکرمان؛ آیت الله علیرضا اعرافی در دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم ضمن تبریک عید سعید مبعث با اشاره به این اعتقاد که عالم خلقت مظهر اسما و صفات خداوند است، گفت: هستی و وجود متعالی خداوند با اسما و صفات اوست که در عالم غیب و شهود و در تمام مراحل هستی تجلی کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه تجلیات خداوند در خلقت گوناگون و دارای مراتب و درجات است، اظهار داشت: گاهی صفات خداوند در جایی به شکلی خاص رخ نموده و اسما و صفاتش به شکل ویژه ای تجلی پیدا کرده که خلقت پیامبران، پاکان عالم و انسان های بزرگ از خلقت های ویژه است.

قرآن و وجود پیامبر (ص) بالاترین جلوه تجلی صفات خداوند

وی افزود: از دیدگاه ما و فلسفه الهی و اسلامی، خداوند در دو مورد بالاترین تجلی را دارد که یکی قرآن و دیگری وجود نازنین پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص)، است که در این دو، تجلی خداوند از همه جا متفاوت است و همه صفات خداوند که امکان داشت درعالم رخ دهد، در آنها جلوه گر شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ما در برابر همه کتب آسمانی تواضع کرده و ودیعه خداوند می دانیم، عنوان کرد: همه حقایق عالم در ظاهر و باطن کتاب آسمانی قرآن جمع شده و بر همه ودایع الهی سایه افکنده است.

وی تصریح کرد: عرفای ما جمله زیبایی دارند که قرآن و پیامبر خدا نسخطان متطابقتانند؛ این دو نسخه بر هم منطبقند به گونه ای که اگر قرآن نبود، پیامبر نبود و اگر پیامبر نبود، قرآن نبود؛ مبعث به هم رسیدن این دونسخه متطابق و این دو تابلوی عظیم خلقت الهی است.

مبعث نقطه اتصال قرآن و پیامبر به عنوان دو تابلوی عظیم خلقت الهی است

این مقام مسئول ابراز کرد: وجود پیامبر اکرم (ص) مظهر اسما و صفات خداوند و جلوه گاه همه خصال برتر و پسندیده است و قران جلوه گاه همه حقایق نورانی و آسمانی است و مبعث نقطه اتصال این دو تجلی بزرگ خداوند است که به زیباترین شکل در عالم رخ نمود وجلوه تمام خود را به بشریت تا پایان تاریخ عرضه کرد.

وی زبان فارسی را ظرفی زیبا و با گنجایش وسیع دانست که معارف عرفانی در آن متجلی شده و افتخار ایرانیان است و خاطرنشان کرد: اسلام در قالب زبان عربی آمد اما حقیقت بزرگ پیامبر و قرآن به سرعت در چند زبان جلوه گر شد که در صدر آنها زبان فارسی قرار داشت و در شعر و نثر فارسی گنجید.

اخلاق جذاب و معارف تمدن ساز پیامبر انقلاب بزرگ معرفتی در عقب مانده ترین نقطه عالم به وجود اورد

آیت الله اعرافی یادآور شد: اخلاق جذاب و معارف تمدن ساز پیامبر بود که در عقب مانده ترین نقطه عالم، انقلاب بزرگ معرفتی واخلاقی به وجود آورد و در جامعه ای کاملا سطح پایین، پیام بزرگ الهی را نشر داده و پایه های تمدن جدید را ریخت؛ اسلام دین تمدنی به معنای کلمه است که پیامبر بنیان گذار آن بود.

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مسلمانان به دو قاعده گفتگوی ادیان و اتحاد مذاهب اسلامی معتقدیم، بیان کرد: امروز به صراحت می گوییم که ما با هیچ جنگ دینی ومذهبی در هیچ کجای عالم موافق نیستیم و نزاع دینی و مذهبی را خلاف مصالح بشریت و ارزش های معنوی، الهی واسلامی می دانیم.

وی ادامه داد: ما در برابر نظریه نزاع و برخورد مذاهب  و ادیان، معتقد به گفتگوی دینی وهم افزایی اسلامی و مذهبی هستیم و  این اعتقاد آنقدر استوار است که هرجا مظلومی در عالم ببینیم، از هر دین و مذهبی که باشد با او احساس هم بستگی داریم.

مستکبران مصلحت وآرامش خود را در ایجاد جنگ های مذهبی می بینند

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه امروز آمریکا و مستکبرین عالم به دنبال تبدیل دعوای مستضعف و مستکبر به دعوای شیعه وسنی، مسلمان و یهودی، مسیحی و یهودی و … هستند، اذعان داشت: این برخلاف منطق استوار اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی است؛مستکبران مصلحت خود را در این می بینند که برای رسیدن به احساس آرامش، جنگ های دینی و مذهبی را به وجود آورند.

وی به دو رویکرد جنگ و تکفیر یا تعامل وتقریب در خصوص مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: رویکرد تعامل وتقریب چند تئوری دارد؛ گاهی تندروهایی در شیعه و سنی وجود دارند که تقریب و تعامل را غلط معنا می کنند و آن را ابزار تهاجم به فکر تقریب قرار می دهند لذا تصویر درست مسئله بسیار حساس است.

تئوری های مردود در موضوع تقریب مذاهب/ حقانیت نیاز به بحث وگفتگو دارد

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: یک تئوری در تقریب مذاهب این است که مذاهب و ادیان را در هم ادغام کرده تا یک مذهب شود؛ این تئوری مورد قبول ما نیست و از لحاظ فلسفی امکان پذیر نمی باشد چرا که جمع بین متعارضان و متناقضان است چون هیچکس نمی تواند انکار کند که اسلام، یهودیت و مسیحیت تفاوت های جدی دارند.

وی افزود: حتی مذاهب اسلامی هم تفاوت هایی با یکدیگر دارند و هیچ مذهبی اعلام نمی کند که از هویت خود دست برداشته و تبدیل به یک دین وشریعت واحد می شو لذا این تئوری باطل است چون هم اشکال فلسفی دارد و هم با واقعیت سازگار نیست.

این مقام مسئول با اشاره به نظریه دیگر ارائه شده با عنوان دین بدون خصوصیات ادیان ابراز کرد: الهیت و دین داری بدون مذاهب وادیان خاص است تئوری جدید غرب است که درروابط ادیان توسط متفکرانی مطرح شده و مقالاتی هم در این زمینه وجود دارد بدین معنا که اینکه در اسلام تمایزات مذاهب را کنار بگذاریم.

آیت الله اعرافی تشریح کرد: این نظریه هم اشتباه است چرا که ما به عنوان شیعه نمی توانیم از تمایزات خود دست برداریم و اهل سنت نیز این کار را انجام نمی دهد؛ در ادیان نیز امری نشدنی است و این امکان ناپذیر است که معتقدان به ادیان بگویند به مشترکات توجه کرده و آنچه متفاوت است نادیده می گیریم.

وی به تئوری پلورالیزم دینی و مذهبی در مقام حقانیت اشاره کرد و اظهار داشت: نظریه سوم تکثرگرایی می باشد با این اعتقاد که همه ادیان و مذاهب با تمام ویژگی ها، حق هستند؛ برخی به سمت این تئوری رفته اند در حالی که ما از نظر فلسفی آن را باطل می دانیم چرا که نمیتوان گفت هم امامت به معنای شیعه و هم خلافت به معنای سنی حق است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه حقانیت نیاز به بحث و گفتگو دارد و نمی توان همه را حق دانست، یادآور شد: این سه تئوری از نگاه فلسفی و واقعیات خارجی نارواست و نظریه چهارم را قبول داریم که از نظر فقه اهل سنت و شیعه قابل استخراج و با منطق ادیان قابل توجیه است.

مشترکات ادیان الهی وابراهیمی بی نهایت است

وی ادامه داد: تئوری چهارم این است که مشترکات را مهم بدانیم؛ مشترکات ادیان الهی وابراهیمی کم نیست و در مذاهب اسلامی دنیای مشترکات ما در مباحث اعتقادی، کلامی و فقهی بی نهایت است و در این تئوری ادعا نمی شود که باید افتراقات را دور بریزیم بلکه هرکس عقیده خود را دارد و می تواند از آن دفاع کند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: ما مشترکات زیادی از قبیل قبله واحد، کتاب یگانه و آداب فقهی و اخلاقی مشترکی داریم که می تواند مارا در صف واحد قرار دهد؛ براساس این نظریه تکفیر، خشونت و ترور مذهبی نفی است و در دنیا نباید شمشیر کشتار به روی هم بکشیم بلکه باید در مفترقات باید با بحث و گفتگو وارد شد.

ظرفیت های بی نظیر جهان اسلام برای ایجاد بازار بزرگ علم و اقتصاد/ حساس ترین نقاط استراتژیک عالم دردست مسلمانان است

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان برخی آمار مربوط به دنیای اسلام با اشاره به اینکه ۵۴ کشور در جهان دارای اکثریت مسلمان و جمعیت قریب به ۲۰۰ کشور دارای بیش از یک چهارم مسلمان است، اذعان داشت: تقریبا می توان گفت هیچ کشوری بدون اقلیت مسلمان نیست و جمعیت این دین توحیدی، بیش از یک ونیم میلیارد بوده و بعد از مسیحیت دومین دین پرجمعیت دنیاست.

وی عنوان کرد: کشورهای اسلامی در حساس ترین نقاط استراتژیک عالم قرار دارند و نقاط وسط این کره عالم واستراتژیکی در دست مسلمانان است؛ مسلمانان روی دریای  ذخایر انرژی عالم قدم دارند و زندگی می کنند و بیش از نیمی از معادن غنی عالم در دنیای اسلام است.

مدیرجامعه المصطفی ابراز کرد: نسل جوان در دنیای اسلام نسلی غنی است و ضریب هوشی و استعدادی جهان اسلام در منطقه ما بسیار بالاست و ظرفیت های بزرگ علمی در جهان اسلام وجود دارد؛ در چند قرن، پرچم اسلام پرچم آزادی، ترقی، رشد و سعادت بشر بوده است و تمدن اسلامی یک حلقه واسط در تداوم تمدن های بشری به شمار می اید.

آیت الله اعرافی با تاکید براینکه جهان اسلامی جهانی با اقلیت های گوناگون بهترین تعامل را داشته است، اظهار داشت: از دل این جهان با سرمایه عظیم، انقلابی به نام انقلاب اسلامی با گفتمان وحدت، تقریب و تعامل در برابر ظالمانی بیرون آمد که چندین قرن در برابر ظالمانی که ذخایر شرق  وغرب را ربوده اند، ایستاد.

پیام مبعث و رسول خدا دوری از جنگ دینی و مذهبی است

وی تاکید کرد: درمخیله رهبران ما و پیشگامان انقلاب نمی گذرد که در برابر برادران سنی وارد جنگ مذهبی شویم؛ این قصه خاورمیانه امروز و جهان اسلام منطقه ماست و پیام رسول خدا و این جشن باشکوه این است که جنگ دینی راه نیندازید؛ امت اسلام همراه شوند و بازار علم مشترک ایجاد کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: ایران در ۴۰ سال سخت ترین تحریم های آمریکا روی پای خود ایستاد؛ کشور ما رشد علمی بالایی دارد که دانشمندان وشهدای هسته ای ما این افتخارات را آفریده اند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ما در ۵۰ کشور عالم می توانیم دانشگاه و حوزه را گره زده و انقلاب علمی در جهان ایجاد کنیم؛ باید بتوانیم یک بازار علم و بازار اقتصاد مشترک ایجاد کنیم و مبادا به بهانه های هیچ و توهمات غلط، شیعه و سنی و جناحی به جان هم بیفتیم.

مدیریت حوزه علمیه کشور با بیان اینکه استان کرمان با چهره های درخشان و سرمایه های دانشگاهی وحوزوی بتواند استانی پیشرو در ایران اسلامی باشد؛ خاطرنشان کرد: انتظار داریم همه مردم، حوزه های علمیه که پایگاه های هدایت جامعه و مبارزه با آسیب های فکری است، مورد حمایت قرار دهند و هم بستگی حوزه و دانشگاه به عنوان اصل در استان مورد حمایت قرار گیرد.
 
 
 
 
 
 
منبع:ناب نیوز
ارسال نظرات