خبرهای داغ:
...چند روز بعد خدمت آیت الله تبریزی رسیدم. با نگرانی فرمود: سه شب است در نزدیکی سحر، رسول خدا (ص) را در خواب می‌بینم که به من می‌فرماید فلانی در مالی تصرف می‌کند که نمی‌گذارد عمل او بالا رود!
کد خبر: ۸۸۵۱۶۹۱
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
آیت الله میرزا کاظم تبریزی و سه شب خواب دیدن پیامبر(ص)
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، میرزا کاظم تبریزی یکی از دانشمندان شیعه است که در سال 1340 هجری قمری به دنیا آمد.

وی آموختن مقدمات علوم حوزوی را از همان زادگاهش، تبریز آغاز کرد و در نوجوانی این توفیق را یافت که درس بزرگانی مانند آیات میرزا علی اصغر باغمیشه ای، میرزا محمود انصاری و میرزا علی اکبر نحوی را درک کند.

در بین این استادان، آیت الله نحوی فردی بود که استعداد فراوان میرزا کاظم را کشف کرد و لقب ملا کاظم به او داد و در عین حال، آینده ای درخشان برایش پیش بینی کرد.

وی سپس به زنجان رفت و یکسال هم در آنجا زیست و از آنجا، به تهران عزیمت کرد تا در دروس آیات میرزا محمدعلی شاه آبادی و میرزا مهدی آشتیانی شرکت کند.

اکنون نوبت آن بود تا این طلبه کوشا، راهی دیار حضرت کریمه اهل بیت (س) شود؛ اقامتی که زیاد طول نکشید و وی مجبود شد تا به دلیل فشارهای رضاخانی به حوزه‌های علمیه، هجرتی به نجف اشرف داشته باشد.

در این مهاجرت، علامه محمدتقی جعفری نیز با وی همراه بود و آنان حدود 30 سال در جوار مضجع نورانی امام علی بن ابی‌طالب (ع) سکنی گزیدند و به تحصیل و تدریس مشغول شدند.

آنگونه که خود آیت الله تبریزی از این ایام یاد می‌کند، وی در این 30سال هر روز به زیارت امام امیرالمومنین (ع) مشرّف می شد و در عین حال با همه مشکلات و کمبودها، بر درس و بحث متمرکز بود.

و اما آیت الله میرزا کاظم تبریزی در حدود سه دهه اقامت در نجف اشرف، به محضر استادان فراوانی رسید و از خرمن دانش آنها خوشه برچید؛ استادانی که برای مثال می‌توان به آیات میرزا علی آقا قاضی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محسن حکیم، شیخ محمدحسین طهرانی، شیخ حسین حلّی، سید محمدهادی میلانی، سید علی بهبهانی، شیخ موسی خوانساری، شیخ محمدرضا آل یاسین و سید محمود شاهرودی اشاره کرد.

وی همچنین به مدت 20 سال از محضر درس فقه، اصول، رجال و تفسیر آیت ‏اللّه سید ابوالقاسم خوئی استفاده کرد و از برترین شاگردان او محسوب می‏‌شد.

آیت الله تبریزی در حدود 50 سالگی و با امر استاد خود آیت الله خوئی بر آن شد تا به قم بازگردد و حوزه درسی تشکیل دهد؛ اینگونه بود که معظم له به ایران بازگشت و در مدارس خان – که اکنون با نام مدرسه آیت الله بروجردی مشهور است - و سلماسی قم، به تدریس و تربیت طلاب مشغول شد.

آیت الله میرزا کاظم تبریزی البته در زمینه تألیف آثار نیز بسیار تلاشگر بود که القواعد الفقهیّه در 20 جلد، الاصول الجدیده در 10 جلد و همچنین شرح کتاب ماندگار عروه الوثقی در مجلدّات فراوان، بخشی از آثار به جای مانده از اوست، آثاری که به حدود 40 عنوان می رسد.

در صفای باطن این عالم عامل همین بس که حجت الاسلام شب زنده‌دار به عنوان یکی از شاگردان وی اینگونه نقل می‌کند: "اوایل پیروزی انقلاب، در یکی از ارگان‌ها مشغول خدمت بودم. یک بار بخاری برقی با قیمت ارزان میان کارکنان توزیع کردند و من نیز یکی خریدم. چند روز بعد خدمت آیت الله تبریزی رسیدم. با نگرانی فرمود: سه شب است در نزدیکی سحر، رسول خدا (ص) را در خواب می‌بینم که به من می‌فرماید فلانی در مالی تصرف می‌کند که نمی‌گذارد عمل او بالا رود! می‌خواستم منزلتان بیایم و این مطلب را به شما خبر دهم.

کمی فکر کردم و دیدم تنها چیزی که در آن ایام به خانه ما آمده بود و در آن تصرف می‌کردم همان بخاری برقی بود.

پس از تفحص معلوم شد که در تهیه بخاری‌ها جهات شرعی رعایت نشده است."

حکایت دیگری از زبان شاگردان استاد، شنیدنی است:

"حدود سال 1371 بود که برای نخستین بار توفیق تشرف به عمره پیش آمد. شبی برای استفتاء از مسائلی چند و کسب راهنمایی خدمت ایشان مشرف شدم. مرحوم آقا در بین فرمایشاتشان فرمود:

(نقل به مضمون) شما به خاطر مقدار پولی که در راهی مصرف کردید، وقتی مشرف شدید به زیارت حضرت امام رضا (ع) و عرض سلام کردید، حضرت فرمودند: لا علیک السلام." 

باید گفت رعایت احتیاط در نزد آیت الله تبریزی تا آنجا بود که معظم له حتی در نامه نگاری‌ها هم از تعابیری مانند ارادتمند یا مُخلِص هم استفاده نمی‌کرد و می‌فرمود:

این تعابیر، همه شبهه دروغ دارد و هم بوی تملّق و چاپلوسی از آن استشمام می‌شود.

و سرانجام این دانشمند متقی در مانند چنین روزهایی از ماه رجب المرجب سال 1416 هجری قمری و در قم، چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.

پس از آن بود که علما و مردم قم، پیکر مطهر وی را بر دوش خود و از مسجد امام حسن عسکری (ع) به طرف آستان مقدس فاطمی (س) تشییع و برای خاکسپاری به قبرستان ابوحسین منتقل کردند.
صفا صالح پور

ارسال نظرات
پر بیننده ها