مشخص‌شدن تعداد کشته‌ها و قربانیان طی شش سالی که از جنگ سوریه گذشته است، کار دشواری است، ولی بر اساس آمارهای سازمان ملل تعداد کشته‌ها به بیش از ۳۲۰ هزار نفر از تمام طرف‌های سوری و غیرسوری رسیده است.
کد خبر: ۸۸۵۱۵۹۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، یک مرکز رسانه‌ای وابسته به مخالفان سوری که مقر آن در لندن است، گزارش آماری از آمار تلفات گروه‌های تروریستی منتشر کرده است که بر اساس این گزارش، شمار کشته‌های آنچه «الجیش الحر» و گروه‌های اسلامی همپیمان آن خوانده شده، بیش از 48 هزار نفر و آمار کشته‌های داعش و جبهه النصره بیش از 52 هزار نفر اعلام شده است، این مرکز وابسته به مخالفان همانند آمریکا و دیگر حامیان تروریسم تکفیری، گروه‌های تروریستی موسوم به الجیش الحر و همدستان آنها را معارضان مسلح میانه‌رو توصیف کرده است و تروریسم را منحصر به داعش و جبهه النصره قرار داده است.

تا کنون هیچ طرف رسمی در سوریه آماری درباره کشته‌شدگان چه غیرنظامی، نیروهای ارتش و چه تروریست‌های تکفیری منتشر نکرده است.

وضعیت شهرهای سوریه طی 6 سال اخیر: کدام شهرها امن و کدام شهرها ناامن بود؟

دمشق: پایتخت سوریه طی شش سالی که از بحران می‌گذرد، در کنترل کامل ارتش بوده و تقریباً به‌طور کامل امن بوده جز برخی انفجارها و شلیک خمپاره از سوی گروه‌های تروریستی که طی سه سال اول بحران به اوج خود رسیده بود،‌ اما در ادامه نیروهای ارتش تمام مناطق دمشق را در کنترل کامل خود قرار داد،‌ ارتش با آزادسازی روستاها و شهرک‌های اطراف در حومه شرقی و غربی حلقه امنیت پایتخت را بیش از پیش گسترش می‌دهد.

لاذقیه و طرطوس:‌ این شهرها در ساحل سوریه واقع شده و طی سال‌هایی که از جنگ می‌گذرد،‌ امن باقی مانده و همانند شهرهای دیگر در معرض خرابکاری و ویرانی به‌دست گروه‌های تروریستی قرار نگرفتند، علت آن در درجه اول به نبود محیط حامی تروریسم در این مناطق برمی‌گردد،‌ اما حومه‌ لاذقیه بارها در معرض حملات تروریستی قرار گرفت که طی آن تروریست‌ها چندین روستا و شهرک را اشغال کردند،‌ اما ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان در پایان ششمین سال جنگ، بیشتر این مناطق را آزاد کردند.

بانیاس: بانیاس واقع در استان طرطوس است که این شهر هم طی شش سال اخیر در کنترل کامل دولت و ارتش و از نعمت  امنیت برخوردار بود و  تروریست‌ها نتوانستند به آن رخنه کنند.

السویداء: استان السویداء واقع در جنوب سوریه، طی دوره جنگ امن بود و شاهد اقدامات تروریستی نبود و فقط هر از چند گاهی تحت تأثیر همسایه خود، استان درعا قرار داشت که جبهه تروریستی النصره بر بخش اعظم آن مسلط است،‌ گروه‌های معارض، این استان را به‌زعم خود مهد انقلاب خوانده بودند،‌ چراکه اولین تحرکات خشونت‌آمیز در سال 2011 میلادی در این استان رخ داد.

القنیطره: استان قنیطره طی شش سالی که از جنگ می‌گذرد، بارها در معرض ویرانگری و اقدامات خرابکارانه گروه‌های تروریستی به‌سرکردگی جبهه النصره قرار داشته است،‌ این گروه‌ها از ابتدای جنگ،‌ روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کردند تا جایی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این رژیم علناً به مداوای تروریست‌های مجروح النصره پرداخته و پس از درمان آنها را برای جنگ و خونریزی راهی سوریه کرده‌اند.

حمص: شهر حمص در مرکز سوریه قرار دارد که طی شش سال اخیر در معرض ویرانگری و خرابکاری گسترده گروه‌های تروریستی قرار داشت، گروه‌های تروریستی آن را به‌زعم خود پایتخت انقلاب توصیف می‌کردند، سلاح گروه‌های تروریستی از طریق مرزهای لبنان و از سمت القصیر وارد می‌شد،‌ تا اینکه‌ رزمندگان حزب‌الله در نبرد مشهور القصیر توانستند راه ارسال سلاح به تروریست‌ها در حمص را با آزادسازی القصیر ببندند.

به گزارش تسنیم،بیشتر افراد مسلح از طریق ابتکارهای آشتی صورت‌گرفته با دولت سوریه از شهر حمص خارج شدند و آخرین مورد در محله «الوعر» محقق شد که به‌موجب آن بیش از سه هزار فرد مسلح به‌همراه اطرافیانشان به ادلب مقر گروه‌های تروریستی تکفیری به‌سرکردگی جبهه النصره اخراج شدند، در حال حاضر جز شهرک‌های «الرستن و تلبیسه» مناطق دیگری که تروریست‌ها در آن حضور داشته باشند، وجود ندارد که ارتش هم این شهرک‌ها را به‌طور کامل به محاصره خود درآورده است تا تروریست‌ها خود را تسلیم کنند و از آن خارج شوند یا با گزینه هلاکت روبه‌رو شوند.

حلب: بیش از پنجاه درصد شهر حلب در مدت پنج سالی که گروه‌های تروریستی بخش شرقی آن را اشغال کرده بودند، به‌طور کامل ویران شد، گروه‌های تروریستی پس از به‌جا گذاشتن ویرانی‌های فراوان که بازسازی آن به سالیان طولانی نیاز دارد، در اواخر ششمین سال بحران از این بخش بیرون رانده شده و شهر به‌طور کامل از لوث آنها پاکسازی شد،‌ دولت سوریه پس از اخراج تروریست‌ها، عملاً کار بازسازی ساختمان‌های ویران‌شده به‌ویژه شهر باستانی و مناطق اطراف آن از جمله مسجد اموی و قلعه تاریخی حلب را آغاز کرد.

 

دیرالزور: استان دیرالزور در شرق سوریه قرار دارد، این استان هم قربانی گروه تروریستی داعش شده است که به فساد و ویرانی و کشتار در آن پرداخته است، این گروه تکفیری بخش زیادی از شهر دیرالزور را به اشغال خود درآورده است.

الرقه: شهر الرقه در شمال سوریه قرار دارد که به‌طور کامل در اشغال گروه تروریستی داعش است و آن را پایتخت به‌اصطلاح دولت موهوم خود قرار داده است.

ادلب: استان ادلب در شمال غربی سوریه قرار دارد، این استان به‌طور کامل تحت سیطره گروه‌های تروریستی به‌سرکردگی جبهه النصره و احرار الشام قرار دارد، افراد مسلح مناطقی که با تسلیم سلاح و بازگشت به زندگی عادی بر اساس ابتکار غیرنظامی دولت سوریه مخالفت می‌کنند، معمولاً به ادلب تبعید می‌شوند.

الحسکه: استان الحسکه در منتهی‌الیه شمال شرقی سوریه قرار دارد که در کنترل دولت و ارتش سوریه است،‌ البته گروه‌های کُردی بخش‌های وسیعی از شمال سوریه را در سیطره خود دارند.

حماه: شهر حماه در شرق لاذقیه قرار دارد که به‌طور کامل در کنترل دولت و ارتش سوریه است، اما حومه آن که به‌سبب قرار گرفتن بین حومه‌های سه شهر مهم یعنی حلب، ادلب و لاذقیه، اهمیت استراتژیکی بالایی دارد، اغلب اوقات شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی به‌سرکردگی  جبهه النصره بوده است که آخرین یورش آنها با عنوان ادعایی «و قل اعملوا» چندی پیش با شکست و تلفات سنگین این گروه‌ها همراه شد بدون اینکه به اهداف خود دست یابند، چرا که ارتش سوریه توانست با کمک متحدانش ابتکار عمل را به دست گرفته و در یک پاتک بزرگ، بخش اعظم مناطق اشغال‌شده از سوی تروریست‌های تکفیری را بازپس بگیرد.
ارسال نظرات