ساخت نخستین بیمارستان فوق تخصصی دیابت کشور در اشکذر

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: نخستین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دیابت کشور تا پایان امسال در اشکذر به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۸۸۵۱۵۵۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر ، دکتر مسعود رحمانیان در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه این بیمارستان اواخر سال ۹۶ افتتاح می شود افزود: بیمارستان یاد شده در چهار طبقه در حال ساخت است که بخشی از هزبنه های آن بوسیله خیرین پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: این بیمارستان علاوه بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مردم شهرستان به بیماران دیابتی هم خدمات ویژه ارائه می کند.
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه با بیان اینکه استان یزد در سالهای گذشته در زمینه شیوع دیابت در رتبه های نخست کشور قرار داشت گفت: اکنون با توجه اقدامات و فعالیتها انجام شده در زمینه پیشگیری از دیابت در استان ، یزد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه ۲۲ درصد افرادی بالای ۳۰ سال استان به دیابت مبتلا هستند افزود: در مجموع ۱۰۰ هزار نفر در استان یزد دیابت دارند.
وی با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر از افراد دیابتی در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان دارای پرونده هستند گفت: از این تعداد فقط ۲۰ هزار نفر فعال می باشند و مرتب برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه می کنند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند افزود: خوشبختانه در استان یزد با توجه به اقدامات انجام شده فقط ۱۰درصد مردم از بیماری خودآگاه نیستند.
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد کم تحرکی ، تغذیه نامناسب و اضافه وزن را از جمله دلایل افزایش دیابت در استان بیان کرد و افزود: این مرکز در زمینه های پژوهش ، آموزش ، پیشگیری و درمان دیابت اقدامات خوبی را انجام داده است.
وی راه‌اندازی کلینیک های چاقی ، مغز و اعصاب ، چشم پزشکی ، زخم‌پای دیابت و توسعه و تجهیز آزمایشگاه را از جمله اقدامات مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد نام برد.
*** ژنتیک مهمترین عامل شیوع دیابت در یزد
مدیر درمانگاه مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت:مهمترین فاکتور ثابت شده بیماری دیابت در این خطه مسئله ژنتیک است و پس از آن کم تحرکی و چاقی است.
دکتر سید محمدرضا آقایی با بیان اینکه در این مرکز تمام خدمات به همه بیماران بویژه دیابتی ارائه می شود افزود:بی تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب، ژنتیک و غذاهای پر کالری و کم فیبر از جمله دلایل اصلی ابتلا به دبایت است.
وی بیماریهای قلبی و عروقی ، زخم و قطع پا ، تاری دید، خون ریزی چشم و نارسایی کلیه را از جمله عوارض بیماری دیابت اعلام کرد و گفت: شهروندان حتما برای انجام غربالگری دیابت به این مرکز مراجعه نمایند.
آقایی در ادامه از اجرای طرح همیاران و رهبران سلامت در استان خبر داد و از خیران خواست که این مرکز در ارائه خدمات یاری نمایند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: براساس بازدید های صورت گرفته توسط مسوولان وزارت بهداشت ، کلینک مرکز تحقیقات دیابت یزد بعنوان مدل جامع کلینک دیابت کشور انتخاب شده است.
براساس آخرین آمار، میزان شیوع این بیماری در افراد بالای ۳۰ سال در کشور و استان یزد به ترتیب ۱۱ و ۱۸ درصد است و میزان شیوع دیابت در این استان ۱٫۵ برابر کشور است.
بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.
دیابت، شایعترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه ۱۲ مورد ابتلای جدید و ۶ مرگ ناشی از دیابت گزارش می شود.
بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه این بیماری به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت که یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهومها ( بیمار ادرار شیرین ) را روی ان گذاشت.
پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت ان جذب می شوند.
نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و افتراق آن از دیابت بی مزه توسط ابوعلی سینا انجام شد.

منبع : ایرنا

ارسال نظرات