خبرهای داغ:

افشاگری افسر سابق سیا

یک افسر سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) فاش کرد، این عربستان و اسرائیل بودند که از حمله به خان شیخون حمایت مالی کردند و هدف آنان سرزنش دولت سوریه و متهم کردن آن به حمله شیمیایی به این شهر بود.
کد خبر: ۸۸۵۱۴۶۰
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه الاخبارنوشت: رابرت استیل یک افسر سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، با برملا کردن حمایت مالی عربستان و اسرائیل از حمله به خان شیخون در سوریه، هدف آنان از این کار را فراهم کردن زمینه سرزنش دولت سوریه و متهم کردن آن به حمله شیمیایی به این شهرعنوان کرد.

استیل که یکی از معروف ترین افسران اطلاعاتی سابق آمریکا بود و در فاصله سال های 1979 و 1988 در سیا فعالیت داشت، در گفت وگو با الاخبار از ذکر سمت و فعالیت منبعی که این اطلاعات را در اختیارش قرار داده است، خودداری کرد.

به گفته وی جان برینان مدیر سابق سیا، سعودی ها را متقاعد کرد که نیمی از هزینه عملیات برنامه ریزی شده در خان شیخون را تامین کند و در عین حال اسرائیل را نیز قانع کرد تامین نیمی دیگر از هزینه این عملیات را قبول کند.

استیل، مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا، برینان و جان مکین رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را سه خائن توصیف کرد و یادآور شد، برینان با سعودی ها روابط بسیار خوبی و مستحکمی دارد زیرا در فاصله سال های 1996 تا 1999 مدیر سیا در عربستان بود.

بهره برداری سعودی‌ها از مدیر سابق سیا در ریاض

این افسر سابق سیا که در زمینه اطلاعاتی تالیفات متعددی دارد، در ادامه گفت، به عقیده او در فاصله این سال ها سعودی ها برینان را به کار گرفتند و در واقع هر دو طرف مایل به تخریب وویرانی سوریه هستند.

الاخبار در ادامه این مطلب نوشت: اظهارات استیل قابل ملاحظه است به ویژه اگر در تحولات پیش از حمله به خان شیخون و پس از آن دقیق شویم، زیرا پیش از این حادثه عربستان و اسرائیل بزرگترین بازنده روند حوادث رخدادهای سوریه بودند، حال آنکه برنامه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای همکاری با روسیه در مبارزه با داعش و قبول بقای بشار اسد در قدرت تا پیش از این حادثه ادامه داشت.

همکاری واشنگتن و مسکو، محور اختلاف اسرائیل و آمریکا

در خصوص میزان ترس اسرائیل از این وضعیت نیز باید یادآور شد، دانیل شابیرو سفیر سابق آمریکا در اسرائیل که اکنون به عنوان محقق در موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو فعالیت دارد، در مطلبی نوشت: موضوع همکاری آمریکا و روسیه در سوریه علیه تروریسم منبع اختلاف بزرگ بین آمریکا و اسرائیل بود.

بیرون ماندن عربستان و اسرائیل از دایره بازی در سوریه

علاوه بر این عربستان و اسرائیل بر خلاف ترکیه نه تنها در این شرایط در معرض تهدید قرار داشتند بلکه کاملا از دایره بازی در سوریه بیرون مانده بودند زیرا در حالی که ترکیه در کنار ایران و روسیه به عنوان یکی از سه طرف مذاکرات آستانه بود، عربستان که خود را مهم ترین قدرت سنی مذهب جهان و در نتیجه شایسته ایفای نقش در این خصوص می دید، چنین نقشی نداشت.

عربستان در سوریه هیچ برگ برنده‌ای ندارد

در همین راستا  برخلاف ترکیه عربستان قادر به هیچ گونه حضور نظامی در سوریه و به دست آوردن برگ برنده نبود به ویژه اینکه در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است.

اما در مورد اسرائیل نیز باید گفت مجال مانور آن در سوریه به میزان زیادی پیش از حادثه خان شیخون کاهش یافته بود آن هم در حالی که با توجه به پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش، سخت نیازمند تلاش برای تغییر وضعیت میدانی بود.

سوق دادن ترامپ به سمت مورد نظر عربستان و اسرائیل

با این توضیحات روشن می شود «آخرین برگ برنده » عربستان و اسرائیل کشاندن آمریکا به سمتی بود که برهم خوردن معادلات سوریه را به دنبال داشته باشد و عملا نیز این کار پس از حمله آمریکا به فرودگاه «الشعیرات» به بهانه حمله شیمیایی دولت سوریه به خان شیخون صورت گرفت.

در این وضعیت اسرائیل و عربستان در سوق دادن ترامپ به سمت ترسیم خط قرمز یا همان ممنوعیت استفاده بشار اسد از سلاح شییمایی موفق شدند، آن هم در حالی که یکی از اولویت های ترامپ تفاوت داشتن با باراک اوباما و در نتیجه پاسخ قاطع به نادیده گرفتن خط قرمز است.

در این میان ترامپ در حالی که در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال اظهار داشت، اصراری به کنار رفتن بشار اسد ندارد و هرگز وارد سوریه نخواهد شد، در عین حال تاکید کرد چنانچه نظام سوریه بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، واکنش نشان خوهد داد.

اینجا باید به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اشاره داشت مبنی بر اینکه اطلاعاتی در داست دارد که نشان می دهد برنامه ریزی برای حملات شیمیایی هر چه بیشتر به سوریه از جمله مناطق جنوبی دمشق به هدف اتهام زنی به نظام حاکم سوریه در جریان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها