خبرگزاری روسی اعلام کرد: ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیمای اوریون- ۲۰ از روسیه است این هواپیما امکان حمل یک تن بار و ۱۲ مسافر داشته و به شرایط گرم و مرطوب سازگاری خوبی دارد.
کد خبر: ۸۸۵۱۲۸۸
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ایران می‌خواهد چندین هواپیمای ارتقا یافته اوریون 20 از روسیه خریداری کند،این هواپیما قادر است که از روی آب و یخ بلند شود و امکان اوج گرفتن بسیار بالا در ارتفاع بالا به واسطه بال‌های بزرگش را دارد.

براساس این گزارش هواپیمای اوریون 20 حداکثر سرعتش 180 کیلومتر در ساعات است و می‌تواند یک تن بار و 12 مسافر حمل کند.

یوری واراکوسف رئیس طراحان اکرانوپلنز گفت: در سال 2011 قراردادی را با شرکت بنیان دانش شرق ایران برای تحویل تعدادی هواپیما اوریون- 12 امضا کردیم. 3 فروند از این هواپیماها تا کنون تحویل شده است، اکنون در حال مذاکره برای تحویل هواپیمای ارتقا یافته اوریون- 20 هستیم این هواپیما در مرحله آزمایشی است.

اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران؛ عاملی شد تا تحویل این هواپیماها به ایران با تأخیر صورت گیرد. اکنون که تحریم‌ها برداشته شده روسیه می‌تواند تحویل این هواپیماها به ایران را از سر بگیرد و حتی به فکر این است تا با سرمایه‌گذاری مشترک این هواپیماها را بسازند.

وی گفت: هواپیماها را با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب ایران آماده کردیم و اقدامات لازم برای سازگاری با این شرایط را اعمال کرده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: طرف‌های ایرانی به دنبال تولید این نوع هواپیما از طریق سرمایه‌گذاری مشترک هستند.

این نوع هواپیما موسوم به اکرانو پلنز ابتدا توسط شوروی در سال 1960 تولید و توسعه یافت که آن زمان به عنوان یک هواپیمای نظامی با سرعت بالا و برای حمل وسایل نظامی استفاده می‌شد و عمدتاً در مناطق ساحلی دریای خزر و دریای سیاه به کار گرفته می‌شد، چرا که این هواپیما به شرایط رطوبت سازگاری خوبی دارد.

این هواپیما به رغم وزن سنگینی که دارد، می‌تواند بارهای سنگینی را هم جابه‌جا کند.

ارسال نظرات