آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی بیان داشت: زندگی همراه با قناعت می تواند باعث قطع وابستگی های فرهنگی و اقتصادی کشور از بیگانگان گردد.
کد خبر: ۸۸۵۱۲۸۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

مصرف گرایی؛ عامل اصلی وابستگی فرهنگی و اقتصادی کشور به بیگانهدکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با جامعه مصرفی و تبعات آن اظهار داشت: سبک زندگی تعیین کننده رفتارهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه است.

*تاثیر ماهواره بر فرهنگ و سبک زندگی مردم

وی با اشاره به تاثیرات کانال های ماهواره ای و فضای مجازی در زندگی و فرهنگ مردم ایران افزود: متاسفانه بخشی از مردم از سبک زندگی اسلامی ایرانی فاصله گرفته و به مصرف گرایی و زندگی اشرافی گرایش یافته اند.

ابهری خاطر نشان کرد: نوکیسه گان و افراد تازه به دوران رسیده و صاحبان پول های بادآورده از طریق رانت خواری و ویژه خواری مبلّغ زندگی اشرافی و مصرف گرایانه در جامعه شده اند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: وقتی در فضای مجازی گروه بچه پولدارها گوشی های تلفن همراه خود را به مسابقه می گذارند یا ساعت های میلیونی خود را نمایش می دهند مفهومش این است که نسل اشرافی رو به رشد است.

*قناعت کردن موجب قطع وابستگی های فرهنگی و اقتصادی می شود

آسیب شناس اجتماعی با اشاره به نقش قناعت در مقابله با مصرف گرایی و زندگی اشرافی تصریح کرد: زندگی با قناعت می تواند باعث قطع وابستگی های اقتصادی و فرهنگی از بیگانگان گردد عده ای به خاطر خود مایل نیستند وابستگی های اقتصادی قطع شود. در سال های گذشته امام خامنه ای ( مد ظله العالی) در محورهای اقتصادی چه همت مضاعف و چه اقتصاد مقاومتی بارها و بارها هشدار دادند و رهنمودهای سازنده ای را ارائه کردند.

دکتر ابهری بیان داشت: متاسفانه نخبگان در محورهای اقتصادی نتوانستند اقتصاد مقاومتی را به صورت کاربردی در جامعه پیاده کنند. واردات اقلام غیر ضروری و قاچاق کالا که هر دو مورد باعث ورشکستگی صنایع و کارگاه های ایرانی و بیکاری کارگران شده اند.

وی عنوان کرد: ایجاد فروشگاه های بزرگ و متنوع با نام " مال" موجب مصرف کاذب در مردم شده اند و بسیاری از اقشار برای گردش و یا تماشا به اینگونه مراکز مراجعه می کنند و بدون داشتن نیاز واقعی خرید کاذب می کنند.یعنی فرد برای خرید ماکارونی به اینگونه فروشگاه ها می رود اما تلویزیون یا اقلام دیگر خریداری می کند.

*پاساژگردی به تفریحی برای مردم در شهرهای بزرگ تبدیل شده است

این پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی مطرح کرد: در حال حاضر پاساژگردی به عنوان یک تفریح در شهرهای بزرگ نهادینه شده است. مصرف گرایی اصلی ترین آفت اقتصاد مقاومتی بوده و مصرف کالای تشریفاتی آفت زندگی مردم است.

*راهکارهای مقابله با تجملگرایی در جامعه

ابهری با اشاره به راهکارهای مقابله با تجملگرایی در جامعه اظهار داشت: قناعت و ساده زیستی به معنای مصرف نکردن نیست بلکه مفهوم آن درست مصرف کردن است در بسیاری از اقلام همچون لوازم آرایش، نمک و انرژی ما در دنیا جایگاه اول تا سوم را داریم.

وی در پایان ابراز داشت: این مسئله به مفهوم شلختگی و ودادادگی فرهنگی است که اگر دولت به بی توجهی خود در این زمینه ها ادامه دهد شاهد گسترش زندگی اشرافی و فاصله گرفتن از زندگی آرمانی و ارزش های اخلاقی خواهیم بود.


ارسال نظرات