بانک مرکزی در نخستین روزهای امسال، تقویم زمانی انتشار نرخ تورم، حسابهای ملی و شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی را منتشر کرد، بر این اساس امروز ۴ اردیبهشت، باید نرخ تورم فروردین ۹۶ اعلام شود.
کد خبر: ۸۸۵۱۲۴۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بانک مرکزی در روزهای نخستین سال ۹۶ جدولی را منتشر کرد که بر اساس آن، تقویم زمانی انتشار نرخ تورم، حسابهای ملی و شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی سال ۹۶ تدوین شده بود. یعنی از همین ابتدای سال مشخص است که در چه روزی قرار است اعداد مرتبط با این شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ایران، اعلام شود.

 

بر این اساس، امروز چهارم اردیبهشت ماه، وعده اعلام اولین ردیف از این تقویم زمانی است که بر اساس آن باید نرخ تورم فروردین ماه اعلام شود و باید دید که این بانک، چقدر به وعده خود از همین ابتدای سال پایبند است. در واقع، این آزمونی بزرگ برای بانک مرکزی است که همگان را به اعتماد یا عدم اعتماد به تقویم زمانی این بانک فرا می‌خواند و البته به نظر هم می‌رسد که این نرخ در همان زمان بندی مقرر اعلام شود.

 

 

همین چند روز پیش بود که البته مرکز آمار ایران باز هم پیش دستی کرد و جمعه اول اردیبهشت ماه، نرخ تورم فروردین ۹۶ و نیز تورم نقطه به نقطه را اعلام کرد. در واقع، مرکز آمار ایران نرخ تورم مناطق شهری کشور در فروردین ماه سال جاری را ۶.۹ درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز ۹.۴ اعلام کرد که بر این اساس، بر پایه گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه سال ۱۳۹۶، شاخص کل (بر مبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ عدد ۲۴۴,۹ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۱,۸ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۹.۴ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۸,۰ درصد)، ۱.۴ واحد درصد افزایش یافته است.

 

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۹ درصد است که نسبت به همین اطلاع در اسفند ماه ۱۳۹۵ (۶.۸درصد)، ۰.۱ واحد درصد افزایش یافته است.

 

شاخص گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۳۰۳,۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۳,۹ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه عمده "خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات " نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶,۱ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸,۵ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۵ (۷,۶ درصد)، ۰,۹ واحد درصد افزایش یافته است.

 

شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۳۰۱,۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۴,۱ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶,۵ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۸,۴ درصد است.

 

شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در فروردین ماه ۱۳۹۶ به رقم ۲۲۴,۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۰,۸ درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۶ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۶,۲ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۵ (۶.۴ درصد)، ۰,۲ واحد درصد کاهش یافته است.

 

حال چشم‌ها به ساختمان میرداماد است که چه رقمی را برای نرخ تورم فروردین ماه، امروز اعلام خواهد کرد و این رقم، چقدر متفاوت از رقمی است که مرکز آمار ایران اعلام کرده است.

ارسال نظرات