صادق خلیلیان گفت: آنچه در کشورمان دیده می‌شود این است که قیمت‌ها در سطح عمومی بالا رفته و از سویی دیگر هم رکود اقتصادی وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۵۰۸۳۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
قیمت‌ها در سطح عمومی بالا رفته و از سویی دیگر هم رکود اقتصادی وجود دارد

صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تورم یکی از متغیرهای اقتصاد کلان می باشد که به صورت یک افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها تعریف می‌گردد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که افراد به واسطه خریدهای روزانه ، با قیمت سرو کار پیدا می‌کنند افزود: در واقع قیمت‌ها بخشی از زندگی افراد هستند که در سطح رفاه آنها را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنچه در کشورمان دیده می‌شود این است که قیمت‌ها در سطح عمومی بالا رفته و از سویی دیگر هم رکود اقتصادی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: از این رو چنین وضعیتی که در آن سطح عمومی قیمت‌ها به صورت بی‌رویه یا نامتناسب و به طور مداوم و به مرور زمان افزایش یابد وضعیت تورمی است. تورم همواره به عنوان یک معضل اقتصادی شناخته شده و یکی از راه‌ها تولید می‌باشد.

خلیلیان بیان داشت: اصل تورم پدیده نامطلوب اقتصادی است که هزینه های بسیاری بر جامعه تحمیل می‌کند.  تورم در سطح بالا علاوه بر اینکه قیمت‌ها را مختل می‌کند موجب کاهش پس‌اندازها، از بین رفتن انگیزه های سرمایه گذاری، فرار سرمایه از بخش های واقعی و در نهایت کند شدن رشد اقتصادی می‌‌شود.

وزیر سابق کشاورزی خاطرنشان کرد: تورم افزایش مستمر در سطح عمومی قیمت ها یا به عبارتی کاهش مستمر قدرت خرید پول می باشد.

وی در ادامه گفت: دولت باید در برنامه‌های اجرایی ، گزارشاتی را ارائه دهد مبنی بر اینکه نتایج ارزشمندی در زمینه کنترل تورم، تامین مالی، رشد تولید و سرمایه گذاری، افزایش اشتغال و افزایش منابع ارزی به همراه داشته است.

خلیلیان در خاتمه افزود: دولت باید بتواند جهت دستیابی به رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار و تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی از رویکردهای اساسی تدوین شده و اولویت‌های مهم دولت است که مستلزم مهار تورم و ثبات قیمت در کشور است.

ارسال نظرات